Januari och superpepp på att träna! Visst känner du också igen dig? Nytt år, nya möjligheter och så vidare… Nystarter är skönt, men det är inte helt lätt att hitta nya rutiner. Här är de saker som får mig att skippa träningen – och hur jag förebygger dem!

träningspepp

  • Hunger – Att missa mellanmål och därav sänka eftermiddagsenergin till en lägstanivå precis när det är dags att gå till gymmet är en klassiker. Ta med något att äta vid 15, så du är full av energi någon timme senare när det är dags att ge sig iväg till träningen. Och gör det även om du inte är hungrig just då, kroppen behöver energin!
  • Opackad träningsväska – Planera vad du ska träna och packa kvällen innan, på morgonen kommer du inte att hinna/orka/komma ihåg. För när den väl är klar och står där på jobbet kan du ju lika väl svänga förbi gymmet innan du åker hem?
  • Dålig tidsplanering – Jobb, ett par möten, lunch, ett par möten till och sen en fikadejt på kvällen. Det är lätt att dagarna bara springer iväg och har du inte planerat in träningen är det lätt att den inte blir av. För efter den där fikadejten finns det ju nya avsnitt av Narcos att se och du är ju ganska seg… Jag tränar alltid på morgonen eller direkt efter jobbet så jag inte hinner fastna i något på vägen.

Vad får dig att hoppa över träningen och hur motverkar du det?

you are on the right way-skylt

 

10 Comments

  1. Känner igen det där. Men, jag gör det bara. Har jag med mig väskan, då finns det inga ursäkter. Har jag bestämt en löprunda när jag kommer hem, då byter jag om så snart jag kliver in genom dörren. Jag har lärt mig, jag tyglar mig själv liksom. Men, visst… ibland säger kroppen ifrån, och då lyssnar jag!

    • Emmi

      Jo, när kroppen säger ifrån är det ju annat… men oftast är det ju huvudet och det går att motarbeta!

  2. Instämmer, opackad väska på morgonen gör det betydligt svårare. Men viktigast är nog att gör klart för sig själv VARFÖR man tränar. Det där “varför” måste betyda så mycket för en att träningen får den prioritering den förtjänar, då blir det också av :) Träning på morgonen eller direkt efter jobbet är en favorit också, tummen upp för det!

    • Emmi

      Ja, ett varför är ju superviktigt! Har man inte det blir det väldigt svårt att komma iväg och tydliga mål som lopp etc. kan ju underlätta!

  3. När jag är sjuk (migrän) eller min träningskompis, dvs min man är sjuk (typ ryggskott)…. Har inte lyckats förebygga detta tyvärr…

  4. Hunger och dålig tidsplanering kan jag skriva under på definitivt. Jag är hopplös när jag är hungrig och kan helt bara slå om i humöret och tappa lusten totalt :O

Make me happy & give me a comment!

Emmi
Author

Äventyrstjej, träningsmänniska och utelivsälskare vars hjärta slår för drömmar. Älskar att uppleva, utmanas, se nya platser, träffa nya människor, testa nya saker. Tränar ofta och gärna - för pannben, svett och mjölksyra hjälper mig att uppleva mina drömmar och nå mina mål. Uteliv och utmaningar är min grej & jag tackar aldrig nej till en dag fylld av kitesurfing, skidåkning eller mountainbike.