Cykelhållare för mountainbike & Thule EasyFold XT 3

Det där med cykelhållare, eller cykelställ, till bilen som funkar för mountainbikes är lite av en djungel. Vi har länge kört med en enkel dragskrokshållare á la 80-tal, men nu när både jag och killen har lite mer rejäla cyklar var det dags att uppgradera till en riktig cykelhållare. Vi har alltså varsin enduro-mountainbike i strl M + L, varav att min (svarta) har boost-gaffel och killens är med vanlig gaffel. Efter mycket funderade landade vi i en Thule EasyFold XT 3, som Thule gav mig möjlighet att testa, för att också kunna ha möjligheten att köra fler cyklar.

I det här inlägget sammanfattar jag lite jämförelser, tankar och funderingar kring olika cykelhållare – samt varför vi valde som vi gjorde och hur det funkar att montera och använda den.

Thule EasyFold XT3 endurocyklar

Tak eller dragkrok?

Det är nog första frågan många ställer sig. Först var jag inne på takräcke med cykelhållare, men ju mer vi tänkte desto mer landade vi i en dragskrokshållare.

Fördelen med takhållare är ju att de “alltid” kan vara monterade på bilen, och att cyklarna kommer högre upp från vägbanan med tanke på smuts, stenskott och vägsalt – medan nackdelarna är att det är tyngre att lyfta på cyklarna och att det blir ett vindfång på taket när man kör vilket kan ge högre förbrukning, högre vindljud i bilen och en risk att glömma att man har cyklarna på när man kör under saker.

Fördelen med dragskrokshållare är å andra sidan att det är lätt att lasta och smidigt att ha dem bak när man kör längre sträckor, medan nackdelarna då blir att de hamnar nära vägen, att hållaren måste monteras varje gång man ska någonstans och att många – men inte alla – hållare är i vägen för bakluckan.

Vad är skillnaden mellan olika dragkrokshållare?

Dels finns de klassiska cykelhållarna som sticker upp från dragkroken som ett V, och man hänger cyklarna i ramen på armar som sticker ut. Absolut enklaste varianten, men vi ville ha något lite rejälare där man lätt fick gott om plats för cyklarna.

Nästa variant är plattformshållarna, som monteras på dragkroken och bakom dragkroken är en plattform som man istället ställer cyklarna på och fäster i både hjulen och i ramen via flyttbara armar.

Thules varianter av dragskrokshållare/plattform

Det finns flera olika tillverkare av cykelhållare för dragkrok, men vi valde att titta på Thule då vi ville ha en genomtänkt hållare av bra kvalitet som håller i längden. Alla Thules hållare är dessutom fällbara, vilket innebär att de går att fälla ner så att man kommer åt bakluckan även om man har lastat cyklar samt att de är låsbara. Jag skulle dock rekommendera att ha bättre fastlåsning av dyrare cyklar om man lämnar dem utan uppsikt, även om hållarna har lås är det små lås som troligtvis är relativt enkla att bryta upp om man vill.

Thule EasyFold XT3 endurocyklar

De enklaste varianterna av plattformshållare i Thules sortiment heter RideOn och EuroRide, men kombinationen av avståndet mellan cyklarna, hjulbaslängen och maximal cykelvikt m.m. gjorde att vi valde bort dessa. Då återstod VeloCompact, VeloSpace och EasyFold.

VeloSpace XT 3

VeloSpace XT 3 är en hållare för alla typer av cyklar och bör funka med enduro/downhillcyklar med mer vikt och längre hjulbas – denna precis som EasyFold har lång spännband för fatbikes och klarar även tyngre cyklar som elcyklar eller downhillhojar. VeloSpace (och EasyFold) har också momentbegränsade AcuTight-vred i ramhållarna som gör att man inte drar åt dem för hårt eller löst, vilket saknas på VeloCompact.

Velocompact 3

VeloCompact 3 är en lite mindre variant som går att fälla ihop lite grann, med något mindre cykelvikt och totaltvikt än VeloSpace, men är i övrigt ganska lik. Vad jag har läst så kan det vara tight att få på två fullstora mountainbikes, även utan boost-gaffel – men här får man nog testa och se vad som funkar.

På varianten för tre cyklar hos både VeloSpace och VeloCompat kan man sätta på en adapter för att frakta fyra cyklar – medan EasyFold max tar 3. Det är 19 cm mellan cyklarna både VeloSpace och VeloCompact, medan det på EasyFold är 22 cm.

EasyFold XT 3

EasyFold XT 3 är hållaren som går att fälla ihop, vilket är sjukt smidigt när man bor litet eller vill slippa ha hela hållaren stående och ta plats – eller vill montera av och lägga i bakluckan. Den väger mest och har högst maximal cykelvikt/totalvikt, men när den är ihopfälld kan den rullas fram på ett hjul till dragkroken om man inte vill lyfta, så den är smidig att montera. 

Thule EasyFold XT3 endurocyklar Thule EasyFold XT3 endurocyklar Thule EasyFold XT3 endurocyklar

Akta carbonramen

Om du, som jag, har kolfiberram på din cykel – se till att hållaren funkar för det och att du inte riskerar att klämma sönder ramen med ramhållaren. VeloSpace och EasyFold köper man en Carbon Frame Protector till för ett par hundralappar, medan du på VeloCompact behöver både AcuTight-vredet och Carbon Protector.

Varför valde vi EasyFold?

Vi landade i en EasyFold XT 3 (för tre cyklar) just pga. skönt med mer space mellan cyklarna när man lastar hojar med breda framgafflar (och inte behöva tänka på att ha padding emellan), att den går att fälla ihop och ställa undan och att den funkar bra med lång hjulbas. Att välja en för tre cyklar istället för två var ett enkelt val – smidigt att lasta två cyklar och den gången man vill ha med en kompis så är det lätt gjort!

Thule EasyFold XT3 mountainbike

Hur monterar man hållaren?

EasyFold är smidig att ställa undan och tar inte mycket plats när den är ihopfälld. När man ska montera den lyfter man enkelt fram den (eller rullar fram på hjulet), lyfter på dragkroken och sen står den där utan att man behöver hålla den lyft fram tills dess att man med handtaget spänner fast den kring kroken och låser.

Sen kopplar man i elen, fäller man ut plattformen åt båda håll och lastar på cyklarna som spänns fast med pumpspännband kring hjulen och med armar som håller fast i ramen. Armarna kan lätt flyttas på hållaren så att man kan sätta dem där det passar bäst för din ram.

Kommentera gärna nedan om du har erfarenhet av hållarna ovan, och om det är något jag har missat. Och klicka gärna på hjärtat om du gillar den här typen av inlägg!

 

1 comment

Write a response

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close