En dagsutflykt från Ubud, Bali

Jag var ju på Bali i februari, men har inte riktigt haft tid att sätta mig och gå igenom bilderna därifrån. När jag var där åkte jag upp till Ubud för att hänga och jobba ett par dagar med min vän Nathalie, som spenderade 9 veckors workation på Bali. En av dagarna tog vi en chaufför en heldag för att ta oss runt och upptäcka lite andra delar av Bali, en upptäcksfärd bland risfälten!

ubud

Vi började med ett kort besök på ett kaffeplantage, där de också hade massor av ätliga växter, kryddor och fruktträd – så himla häftigt att se hur allting växer! Vi fick se hur de rostar och maler kaffe, fick lära oss vilka växter som har vilka egenskaper och testa både te och kaffe med olika smaker.

På Bali har de också Kopi Luwak-kaffe från palmmården, det superdyra kaffet som görs igenom att man plockar kaffebönorna ur djurens avföring. Man ska vara vaksam här, många av de här kaffeplantagen har dessa djur i burar vilket är ett rent djurplågeri, men på detta plantage fick djuren gå fria i djungeln och de hade ett helt gäng anställda som gick och letade efter avföringen ur vilken de plockar bönorna i skogen.

kanel & ingefära kaffebönor baliblomma hängande kaffe- och teprovning, muggar Nathalie provar te

Vidare åkte vi till välkända Tegenungan waterfall, strax söder om Ubud. En brant promenad nerför och en brant promenad tillbaka upp med massor av fina utsiktpunkter – och det är klart att vattenfallet var fint men superspeciellt tycker jag nog inte att det var. Däremot är ju djungeln runt omkring helt fantastisk, så mycket grönska!

Tegenungan waterfall Tegenungan waterfall explorista

Någon dryg timme senare hade vi tagit oss till Lempuyang temple, eller iaf till parkeringen nedanför. Här fick vi hyra varsin moppepojke för att få skjuts upp på berget, och sedan promenera ca 15 minuter uppför innan vi kom till första templet. Det finns många fler tempel att se om man fortsätter promenaden uppför, men det tar många timmar och den tiden hade vi tyvärr inte den här gången.

Templet var så fint, och eftersom det dessutom var någon typ av helgdag mötte vi massor av balineser i sina vackra festkläder och templet var dessutom pyntat till max. Så häftigt att se!

Pojke i traditionella kläder på Bali Festival Bali Man hälsar på Bali Lemputang temple Bali Pojke i traditionella kläder på Bali Festival Bali Lempuyang

Vårt näst sista stopp blev Tirta Gangga, en magiskt fin vattenträdgård. Grönska, vatten, växtligthet och spirituell känsla – riktigt häftigt ställe som jag varmt kan rekommendera att besöka! Det tog ca 15 minuter att köra dit från templet, helt klart värt ett besök!

Tirta Gangga vattenträdgård Bali Tirta Gangga vattenträdgård Bali Tirta Gangga vattenträdgård Bali Tirta Gangga vattenträdgård Bali

Överallt när man kör på Bali har man en fantastisk utsikt. Grön djungel, vyer över vulkanerna och risfält så långt ögat kan se. Vårt sista stopp för dagen blev Virgin Beach, en ganska liten och lite mer undangömd strand med sandstrand, några restauranger och varmt vatten. Perfekt avslutning på dagen och totalt tog vår utflyktsdag 10 timmar t.o.r. Ubud.

Risfält på Bali Virgin Beach Bali

Gillar du den här typen av inlägg? Klicka på hjärtat så jag vet vad jag ska skriva mer om!