Fyra tips för att minska ditt sötsug

En trevlig sak med den här staden är att det finns frukt överallt. Så som vi har pizzerior och frisörer i Sverige, så har Spanien små butiker för frukt och grönsaker. Supertrevligt, mycket charmigare att gå och handla i en fruktbutik än i en supermarket. Och goda frukter, frukter som finns hemma men som jag sällan köper.

Mitt sötsug har försvunnit sedan jag flyttade hit. Jag vet inte riktigt varför – kanske är det för alla morgonpromenader, kanske är det för att det finns god frukt, kanske är det för att jag tränar en massa? Oavsett så är det väldigt skönt!

minska sötsuget persikor bild

Fyra tips för att minska ditt sötsug

  • Träna! För min funkar det väldigt bra att träna – när jag tränar går kroppen in ett äta-nyttigt-mode och sötsuget försvinner.
  • Ät regelbundet & lagom mycket. När du är hungrig vill du ha något fort – och en chokladkaka är väldigt lättlagad mat!
  • Förbered mat & mellanmål. Det är så enkelt att ta en Japp istället för ett bra mellanmål när du står där på bensinmacken och är lite hungrig. Har du med dig ett mellanmål är det lättare att göra ett bra val.
  • Morgonträna! Ju tidigare kroppen kommer igång på morgonen (om det så bara är tre solhälsningar eller en kort promenad) desto bättre. Väntar du med att träna sent på dagen är det lätt att äta en massa skräpmat innan, men om du kommer igång direkt minskar sötsuget och det är lättare att hålla sig till bra mat.

ananas

Jag äter melon & persika i mängder, köper halva ananaser flera gånger i veckan och äter fruktsallad till frukost. Olika, hackade frukter ihop med valnötter, russin, hampafrön & gojibär blir en supergod frukost. Kombinerat med ett kokt ägg för mer protein, energi och mättnad. Och visst dyker det ner en chokladcroissant, glass eller en berlina (donut) då och då, men sötsuget är borta.

Har du några bra tips för att minska sötsuget?

 

8 comments

  1. Jag blir ofta sötsugen när jag är stressad – så jag tänker: håll dig stressfri och du blir mindre sötsugen :) Jag skriver under på dina samtliga tips – och genom att planera sitt matintag är det större chans att man skippar onödigheter. Men när man väl njuter – gör det med hela själen – det ska inte vara förknippat med förbud, snarare att man väljer sina tillfällen.

  2. Nu har jag hittat hit, vilken fin blogg du har :)
    Jag håller absolut med dig! Jag håller mig enklast ifrån de söta när jag har tränat och försöker planera mellanmål. Jag äter väldigt mycket frukt, gärna smoothies :) Man blir så förbannad på sig själv när man gör felvalet i en affär…grr
    Kram

Write a response

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close