Installera dieselvärmare i campervan – Komplett guide till att bygga campervan, del 10

Något vi inte tänkte ha i vår campervan från början, men ganska snart insåg bekvämligheten av, var en dieselvärmare. Redan i september började nätterna bli kyliga i vanen, och framförallt fuktiga, så att installera en dieselvärmare från Kina i vår campervan var ett enkelt val. Här är lite tips & råd och så här gjorde vi när vi installerade vår dieselvärmare!

Men innan vi börjar – var försiktig om du själv installerar en värmare i bilen. Se till att ha gaslarm, brandlarm och kolmonoxidlarm (och testa att de funkar!) och se till att du vet vad du gör!

Vilken värmare ska man välja, vilka alternativ finns?

“Riktiga” husbilar har ofta en vattenburen gasvärme, men det är både dyrt och komplicerat. De alternativ som är vanligast i egenbyggda campervan är gas- eller dieselvärmare och de är också ganska dyra om man ska köpa original – säkert 10 000 kr och uppåt.

Fördelen med gas är att det brinner rent, d.v.s sotar inte, är en enkel konstruktion och och man slipper ha en extra tank om man ändå har flera gasdrivna saker i bilen. Nackdelen är att gasvärmare drar ganska mycket bränsle och dessutom skapar en ganska fuktig värme jämfört med dieselvärmare. Marknaden för billiga kopior är också betydligt mindre, eller näst intill obefintlig.

En dieselvärmare från Kina är betydligt billigare än alla andra värmare, vi köpte vår på Ali Express för under 2000 kr inkl. tullavgifter och moms. De ger en torr värme och är bränslesnåla, och för oss var det absolut bästa alternativet då vi inte har andra prylar som går på gas så vi har ändå ingen stor gastank i bilen. Nackdelen som med allt annat från Kina är ju att man kan få ett måndagsex. men det brukar vanligtvis vara ganska bra retur- och reklamationsmöjligheter.

Var ska man montera dieselvärmaren?

Enklast är naturligtvis att man tänker till på var man vill ha värmaren när man sätter layouten på bilen. För första vanen bestämde vi oss i efterhand, vilket gjorde att våra möjligheter blev betydligt mindre – de tar ändå en del plats! Det slutade med att vi satte vår i köksskåpet under understa lådan, vilket innebär att vi måste ha köksluckan öppen för att värmen ska komma ut, men det funkar eftersom man ändå inte har igång dieselvärmaren när man kör.

dieselvärmare placering

Till andra vanen har vi satt dieselvärmaren under en av sittbänkarna och har dragit in ett stängningsbart rör till badrummet och ett stängningsbart rör till bodelen – på så sätt kan vi bestämma om vi endast vill ha värme i badrummet för att t.ex. torka blöta kläder eller om vi vill ha värme överallt.

dieselvärmare i campervan

Fyra saker att tänka på

  • Du vill ha värmaren ganska nära där du vill att värmen ska komma ut. Många sätter dem fram under ett säte fram, eller under soffan/sätena boutrymmet, och man monterar oftast så lågt som möjligt eftersom värmen stiger uppåt. Tänk på att du ska kunna få värmen att komma ut på rätt plats, och att du ska ha plats för eventuella slangar.
  • Du vill ha värmaren nära dieselkällan för att slippa långa bränsleslangar.
  • Du vill ha värmaren nära batteriet för att slippa lång kabeldragning.
  • Tänk på var avgas- och insugsrör kommer ut under bilen. Under dieselvärmaren går det ut ett insugsrör och ett avgasrör, så du måste också ha plats under bilen för detta. För oss var både balkar och tanken i vägen, vilket styrde var vi kunde sätta den.

dieselvärmare

Hur installerar man en dieselvärmare?

I stora drag handlar det om bestämma var man vill ha den, och hitta en plats där du kan dra ut rören. Du vill inte ha för mycket böjar på dina rör för att få fritt flöde och du vill ha en svag nedförslutning på avgasröret så att inte kondensvattnet rinner tillbaka in i värmaren.

Du behöver också bestämma om du ska ha en separat bränsletank, eller om du ska ta diesel från bilens bränsletank. Vi valde till första vanen att sätta in en separat dieseltank som vi satte på mellanväggen bakom förarsätet. Till andra vanen hade vi redan en Webasto motorvärmare, så då fanns det redan ett pickuprör från dieseltanken som vi relativt enkelt kopplade ett t-rör på så att vi också kunde få bränsle till vår nya dieselvärmare.

Tänk på att pumpen låter mycket, det är den som låter mest. Bäst är att ha pumpen utanför bilen för att slippa ljudet, och om du tar bränslet från bilens tank så är det mest naturligt. I första vanen satte vi vår pump på mellanväggen under den separata dieseltanken och vadderade den med skumgummi för att minimera ljud och vibrationer, men i andra vanen tog vi ju diesel från bilens bränsletank och då var det bättre att sätta pumpen på utsidan.

Montering i van 1

För att göra hål använde vi en hålsåg, och såg till att rostskydda runt hålen. Eftersom avgasröret blir väldigt varmt så satte vi såg vi till att göra extra stort hål så att inte avgasröret låg emot trägolvet (men inte för insugsröret), och dessutom satte vi en värmesköld från Biltema runt avgasröret. 

hålsåg golv campervanvärmeskydd avgasrör dieselvärmare

Under dieselvärmaren sitter en platta, troligtvis blir denna inte varm men vi valde ändå att lägga en värmesköld mellan plattan och trät för att minimera brandrisken. Vi monterade plattan på en regel för att kunna montera slangklämmorna på avgasröret, och för att få utblåset i rätt höjd eftersom själva värmaren sitter i vårt köksskåp.

Montering i van 2

I vår andra van monterade vi plattan direkt mot golvet och gjorde två rejäla hål för att dra ut avgas- och insugsrör samt bränsleslang, och tätade ordentligt runt plattan mot golvet så att det inte kommer in några avgaser vid eventuellt läckage. Optimalt hade varit att använda en monteringsplatta med en kant som går ner hela vägen från golvet, genom golvet till utsidan av bilen men vi hann inte få tag på en sådan innan montering. Vi satte ingen isolerings på avgasröret eftersom det nu helt går utanför bilen.

När du monterar avgasröret på dieselvärmaren – se till att använda en bra tätmassa (vi använde Brandmassa från Biltema) och att det verkligen tätar så att du inte får in avgaser i bilen!

dieselvärmarehål i golv för dieselvärmare i campervan

På Kina-kiten följer en ljuddämpare med till insugsröret, denna är onödig att använda men det är bra att ha ett skumfilter eller metallfilter som stoppar stora partiklar att komma in i insuget.

Afterburner till dieselvärmare

Vi har också installerat en afterburner till vår dieselvärmare i andra vanen – en liten sak som styr dieselvärmaren på ett mer avancerat sätt, det finns säkert 1000 features men t.ex. kan den ställa in dieselvärmaren så att den stänger av sig själv när det blir för varmt eller tvärtom, gradvis justera temperaturen i mellanlägen (annars går dieselvärmaren antingen på max eller min) osv. Läs mer om vad vår afterburner gör här!

Vill du ha mer råd om att installera din dieselvärmare?

Den här YouTube-serien är väldigt bra, och i Facebook-forumet för dieselvärmare från Kina kan du får massor av tips, råd och svar på frågor.

Ny på Explorista?

Välkommen, lär känna mig och bloggen här!

Komplett guide till att bygga campervan – alla delar:

Kommentera gärna, eller klicka på hjärtat under inlägget!

25 comments

  1. Hej! Fint bygge, har beställt en likande kinasprakare och ska installera i en NV200. Jag tror jag behöver göra som er och montera enheten på trä över golvet, alternativet är väl
    att göra ett större hål och sätta en sån här typ (https://shop.tigerexped.de/Mounting-Flange-EVO-for-Air-Heaters-in-walls-floors-up-to-48mm-stainless-steel) men det kräver ju större hål förstås. Dock blir man ju lite orolig av att ha avgasröret inne i bilen alls!? Hur monterade ni den där brandmassan, mellan rören eller mellan plattan under värmaren och röret? Nyfiken på hur stor skillnad värmeskölden gör? Använde ni filter till luftintaget under bilen? Tack!

    1. Tack! Vi tyckte det funkade bra att göra som vi gör. Värmeskölden runt avgasröret funkar bra (hade inte kunnat köra utan för då är ju risken att det bränner mot trägolvet) – det luktade en massa när den blev varm första gången (antar att den måste brännas in), men nu funkar det super och det känns inte farligt att ha det in i bilen (sen ska man ju alltid ha kolmonoxidvärmare och brandlarm i bilen!). Brandmassan satte vi runt avgasröret och lilla röret på själva dieselvärmaren, så att det blev helt tätt. För luftintaget monterade vi det filtret som kom med men efter att ha läst på lite så ska vi ta bort det och istället sätta ett annat filter som ger bättre genomströmning.

  2. Hej!
    Måste först säga att ni har byggt en fin bil, mycket inspirerande! Funderar lite på om man skulle vilja övernatta en enstaka natt på vintern typ – 20 grader, hur pass effektiv är en diesel luft värmare? Eller vilken typ av värmare skulle ni tittat på i en sådan situation?

  3. Hej,

    Väldig skönt vannen! Jag undrar hur diesel varmare påverka omregistrering till klass 2 personbil? Kan man ha i den? Och gas instalation var ingen problem heller på omregistrering?

    1. Så länge det är bra installerat är det inga problem med dieselvärmare, iaf inte när vi besiktigade. Vi har ingen gasinstallation utan endast campinggas så vet inte vad som gäller där.

    1. Tack! :) Det finns olika sätt att göra på, oftast behöver man installera ett pickuprör i tanken. Vi hade dock dieselvärmare så vi kopplade på den slangen med en t-koppling istället. Lycka till!

  4. Hej! Tack för er mycket intressant och läsvärd blogg! Jag håller på att bygga camper och tänke köpa en sån afterburner från mr. jones jag med, problemet är att jag inte hittar nån kompatibel 2kw dieselvärmare (bara 5 kw och det är onödigt stort) men det vet jag ju att ni gjort! Vad heter er? Eller ännu bättre har du nån länk till vart ni köpte er?
    Mvh Mårten

    1. Tack! Kan verkligen rekommendera afterburnern! Vi har alltid haft 5kw, så vet inte om det finns till 2kw. Lägsta effekten på 5 kw och 2 kw är typ samma ändå, så oftast funkar det med båda även om man inte har behov a 5kw högsta effekt. Särskilt om du sätter en afterburner på den där du kan ställa in maxeffekt/varv och den själv kan stänga av och sätta på sig.

Write a response

Leave a Reply to Emmi Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close