Köpa och bygga en campervan 2019: att välja bil – Komplett guide till att bygga campervan del 1

Campervan – dags att uppfylla en dröm! Vi har funderat på en campervan & vanlife länge, men förra sommaren bestämde vi oss äntligen! I den här serien av inlägg kommer jag att ta er igenom vårt bygge och berätta allt du behöver veta för att bygga en campervan. Först ut – hur du väljer rätt bil! 

Vill du se fler bilder från byggtiden och våra vanlife-äventyr hänger du bäst med på Instagram @explorista_se!

att bygga en campervan

Vilka är vi och varför bygger vi campervan?

Eftersom många nya människor hittar till det här inlägget kan vi ju berätta lite kort om oss. Vi – det är jag, Emmi, som driver den här bloggen och min sambo Philip och vi är ett par i 35-års-åldern som bor i Göteborg och älskar äventyr, kitesurfing, skidåkning, mountainbiking, resor och allt annat outdoors! Vi uppskattar frihet, upplevelser och utmaningar – och älskar vardagsäventyr och ett liv som inte bara levs för helger och semestrar.

Jag kom in på campervantankar när jag började hoppa fallskärm för 10-15 år sen (då med namnet bugibuss!) medan Philip blev hooked när vi reste runt Nya Zealand med en Volkswagen Crafter under en månads tid. Här kan du förresten läsa mer om att hyra husbil eller campervan på Nya Zealand. Full-time vanlife var inte vårt mål, utan snarare att bygga en campervan för att lättare kunna komma iväg på vardagsäventyr, helgresor eller semestrar med mountainbike och kitesurfing. Dessutom har vi ju en katt och att ta med henne är en del av äventyret (om du är nyfiken kan du läsa mer om hur det funkar katter i campervanen här)!

Själva byggprojektet var också sjukt roligt och en stor del i det hela, och även om vi är ganska händiga hade vi ingen som helst tidigare erfarenhet av att bygga såna här grejer. Vi har lärt oss massor längs vägen och det är egentligen inte så svårt – blir det fel får man helt enkelt göra om!

campervan-conversion

how to build a campervan-before-after

Att välja rätt bil och modell till campervan

Vår campervan är en 6-växlad Nissan Interstar 2008 150 DCI L2H2 (samma bil som Opel/Vauxhall Movano och Renault Master), d.v.s. medellång (5,4 m) och medelhög (ståhöjd inne i skåpet). Det är ju inte helt enkel att hitta en skåpbil i bra skick och därför kan det bli svårt att bestämma sig att man måste ha ett specifikt märke eller modell. För oss var det viktigaste att hitta en bil som var väl omhändertagen & servad, utan rost och som mötte våra krav på mil, längd, höjd och servicehistorik.

Tänk på detta när du köper din campervan

Längd

Vilket utrymme behöver du i bilen och var ska du parkera den? Eftersom vår van är 5,4 meter lång innebär det att den får plats i en vanlig parkeringsruta, vilket en 6-meters-van aldrig hade gjort. Med å andra sidan är den mindre i skåpet och vi får t.ex. inte plats med ett badrum inuti (men vi har toalett under ett säte), så om de är viktigt för dig kanske du ska ha en van som är minst 6 meter? Tänk också på att färjor och broar ofta blir dyrare med en bil över 6 meter.

Höjd

Vill du kunna stå raklång i bilen? (Om inte, tänk till igen, det är väldigt skönt att kunna stå raklång i bilen och t.ex. laga mat när regnet vräker ner en hel dag!). Låga bilar kommer dock lättare in på parkeringar då det ibland sitter en bom i högd nog för att stoppa skåpbilar att köra in.

Bredd

De olika modellerna av skåpbilar är olika breda på olika höjder och även om det inte skiljer jättemycket på det totala yttermåttet kan det skilja 10-15 cm i midjehöjd där du kanske har tänkt att placera t.ex. sängen. Om du vill ha en säng på bredden så titta lite extra på detta, t.ex. de flesta årsmodeller av Sprinter/Crafter är smalare än t.ex. Boxer/Ducato/Jumper.

bygga campervan

Fönster eller inte?

Fördelarna med fönster – det är nice att se ut! Nackdelarna – sämre för isolering, insyn och det är tydligt att det är en campervan. Vi valde en van utan fönster, dels för att kunna stealthcampa när det behövs, men också för att minska inbrottsrisken. Om vi hade levt full-time vanlife hade vi definitivt valt fönster, men nu när vi bara är iväg kortare resor, på semestrar etc. funkar det bra utan – hela sommaren har man ju öppet dörrarna!

Miltal och servicehistorik

För oss var det viktigt att köpa en van som var väl omhändertagen och med full servicebok, och vi valde att köpa av en privatperson då de oftast är lite mer rädda om sina bilar. Vi bestämde oss för att köpa en campervan som var ett par år nyare, men med fler mil, istället för tvärtom – det är en transportbil och de är gjorta för att gå, medan alla delar på en äldre bil är äldre, mer slitna, packningar blir intorkade osv. och vi tror att det är större risk att en äldre bil går sönder.

Saker som kan vara bra att kolla: att låsen funkar med nyckel och att gångjärnen funkar bra i bakdörrarna. Givetvis missade vi att kolla detta och gångjärn både slits mycket och är dyra.

Rost

Rost – värst av allt. Visst, alla bilar har lite ytrost men är det värre än så blir det jobbigt. Delar går att byta ut, men att få bort rost är ett riktigt skitjobb och dessutom, om det är genomrostat på viktiga ställen går det ofta inte ens att åtgärda utan att lägga väldigt mycket pengar (särskilt på bärande delar under bilen!). Så let’s agree: NO rust!

Drivmedel & förbrukning

Bensin eller diesel? De flesta större transportbilar är diesel, men ska du åka i östliga länder vet jag folk som valt bensinbil istället då det enligt dem är ett bättre val eftersom det var lättare att hitta bensin i de länderna. Dieselbilar har ju också hög skatt, särskilt de som är sålda efter 1 juni 2018. Förbrukningen är ju också en viktig faktor om man ska köra långa sträckor.

Försäkringar och skatt

Försäkringar är alltid ett lotteri, så kolla alltid upp försäkringen på just bilen du har tänkt att köpa. Samma med skatten, skatten på dieselbilar är dyr och det är värt att kolla upp innan.

Detta var det första inlägget och jag tänker att vi ska gå igenom isolering, golv/väggar/tak, inredning, kök, el, ventilation osv. – allt om att bygga sin egen van helt enkelt! Det kommer att bli ett inlägg i veckan och jag hoppas att du har fått all info du behöver och blir inspirerad! Vad vill du läsa om gällande att bygga campervan och vanlife?

Gillar du inlägget? Klicka på hjärtat eller kommentera!

Ny på Explorista?

Välkommen, lär känna mig och bloggen här!

Komplett guide till att bygga campervan – alla delar:

Kommentera gärna, eller klicka på hjärtat under inlägget!

Nissan Interstar campervan Nissan Interstar campervan Nissan Interstar campervan

köpa eller bygga campervan

30 comments

    1. Gör det, så himla skoj byggprojekt och älskar att kunna sticka iväg närhelst vi har lust utan att krångla med massa förberedelse och packning!

  1. Snyggt! Vilken bra guide!! Har själv en gammal van (Merca, årgång -79) som jag bott i till och från sedan åtta år tillbaka. Den är fantastisk på alla vis, men håller nu på att kolla på en till för lite kortare turer. Då den är gammal går den inte så fort och drar dessutom ganska mycket.
    För mig är med andra ord ytterligare en viktig parameter hur mycket den drar per mil – och vad den går på för drivmedel. Vill man åka långa turer och står och väger mellan två modeller kan det vara värt att väga in. Också med tanke på miljön såklart :)
    Ser fram mot fler inlägg, grymt jobbat!

    1. Tack Linda! Det låter supermysigt! Soppaförbrukning är ju en viktig faktor, det ska jag lägga in i inlägget. Vår går på diesel och drar 0.9-1 l/milen så det känns helt ok ändå, svårt att hitta en så stor bil som går billigare.

  2. Underbart! Ser fram emot att läsa allt! Det här har varit en dröm hos mig i flera, flera år. Hur mycket kostade det för er ungiefär att inreda/bygga den?

  3. wow vilken guide!!
    tack för all information, kommer säkert komma tillbaka hit inom en snar framtid.

  4. Ligger & lusläser er blogg nu… Vi bestämde oss för ett par veckor sen att nu, ska vi bygga oss en campingbil. Så är så taggad nu när jag hottade hit me. Så kul att läsa era lösningar.! Idéerna pluppar upp för fullt här nu… Så tack.! För en inspererade blogg.!

Write a response

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close