Två dagar i karibiska Tortuguero, Costa Rica

Vårt första stopp i Costa Rica blev Tortuguero, en liten pärla på karibiska kusten. Flygande ara-papegojor, vackra tukaner, flodbåtsturer i soluppgången och sengångare i träden.

För att göra det enkelt hade vi bokat en pakettur med Jungle Tom’s safaris t.o.r. San José, och de plockade upp oss vid 5 på morgonen för att med en liten buss åka 7 timmar över till karibiska sidan av landet.

Vi stannade för frukost, stannade för vägbyggen och hittade både sengångare och myrslokar i träden bredvid vägen. Så himla värt med guide, själv hade det varit svårt att hitta dem.

Den här till exempel, stod vid 1,5 meter ifrån. Så himla fin!

sengångare kokosnötsförsäljare grön ödla tortuguero flodtur tortuguero

Vägen till Tortuguero är smal, fylld av vägbyggen och bjuder på vacker natur. Men hela vägen fram tar man sig inte med buss, utan man byter till flodbåt för att åka sista timmen till Tortuguero by som ligger på en liten ö. Vårt hotell låg på ön, medan många andra bodde på andra sidan floden.

Det är färgglatt, karibiskt och rent. Vår guide Kevin som vi möter när vi hoppar av båten berättar stolt att de har soptunnor var 50:e meter och jobbar hårt med recycling. Älsk på att vara i ett land som tar hand om sin natur!

fin fågel recycling tortuguero

Vi äter lunch på hotellet som ligger precis på stranden och tar en lugn eftermiddag med sol & bad. Ihop med Kevin går vi en promenad och tittar på byn, och bestämmer att han hämtar upp oss vid 05:40 imorgon igen för en båttur  på floden i soluppgången.
tigerhäger palmblad i vatten blue heron

Djurlivet på Tortuguero är häftigt, även om vi är här när det inte är sköldpaddesäsong. Vi lånade kikare inför resan och det är häftigt att kunna se djur och fåglar på nära håll. Jag menar, hur ofta ser man ara-papegojor, sengångare & tukaner i frihet?

tortuguero town grön ödla sköldpadda jesus christ lizard båttur i soluppgång

Guldblänkande vatten och soluppgång, vi åker sakta runt med båten och letar djur. Bara vara, mindfulness och naturkärlek. Efter två timmars båttur äter vi frukost i lugn och ro, och ger oss sedan ut på en guidad promenad i skogen för att titta på fler djur. Ödlor, apor och fåglar. Häftig växtlighet och bara så himla bra!

bananblomma kajman strand

Efter lunch beger vi oss tillbaka till San José igen, den här gången tar det ungefär 5 timmar och vi är tillbaka i början av kvällen.

Många som åker till Tortuguero åker bara över dagen, men det känns inte värt det – det blir väldigt många timmar i buss för en kort båttur och lunch. Vi tog som sagt 2 days 1 night, men vill man ha ännu större chans att se fågel och djur kan man också stanna 3 days 2 nights.

Tortuguero var helt klart en av de bästa grejerna i Costa Rica – naturlivet, vår guide och den karibiska touchen gjorde sitt!