Yin yoga

Jag blev helt klar inspirerad av Ida och nyfiken på yin yoga efter hennes inlägg för någon vecka sen. När sambon dessutom sa att han skulle köra 30 minuter yinyoga i söndags var jag inte sen att testa jag också! Körde ett Yogobe-pass med Johanna Andersson, 30 minuter yinyoga för löpare.

yoga vid havet

Yin yoga är, för dig som inte vet, en återhämtande typ av yoga där man håller samma position i flera minuter. Den stretchar muskler och bindvävnad, gör kroppen mer flexibel, verkar avslappnande, stimulerar kroppens inre organ och ger ett lugnare sinnelag eftersom du utsätter kroppen för intern och extern stress samtidigt som du lär dig hantera det mentalt. Mer om yin yoga hittar du här.

Passet jag testade var inte särskilt fysiskt, men ändå väldigt tufft. Mest mentalt, att hålla samma position i fem minuter när det sträcker i musklerna så att det gör ont och du inte heller vill något annat än att resa dig ur positioner är riktigt, riktigt jobbigt. Jag känner mig superstel och svär inombords, men samtidigt inser jag att jag kommer djupare i positionerna och det gör säkerligen mer nytta än vad jag upplever när jag ligger på mattan.

Det här är hatkärlek. Det gör ont, det är jobbigt mentalt – och jag vet att det är så bra för mig. Det är inte fysiskt jobbigt, så man kan göra det när som helst, även efter tung träning. Jag ska definitivt försöka köra lite fler yin yoga-pass och se vad det ger.

0

7 comments

    1. Jag gillar henne, hon är bra att lyssna på! Ja, jag brukar försöka för mycket så att det blir jobbigt. Lättare att få in 15 minuter än 45 minuter, så försöker jag tänka för att komma igång.

      0
Write a response

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close