Miniträning & maximotion

Jag skrev ju ett inlägg för ett tag sedan om skillnaden mellan motion och träning och kände att jag ville spinna vidare på det. Jag kan inte säga att jag tränar särskilt mycket här, eller särskilt roligt för den delen (sorry för avsaknad av populära träningsinlägg – jag vet ju att ni vill läsa om det!). Men jag har ingen planering, inga nya spännande övningar att bjuda på. För träningen här är basic och blandas ut med massor av motion.

Jag går en snabb promenad nästan varje morgon. Eller så tar jag sovmorgon, eller springer en sväng. Stannar för lite meditation längs vägen eller kör ett gäng styrkeövningar. Jag yogar då och då. Kanske kör lite squats, situps, armhävningar och sånt hemma på uteplatsen, eller cirkelträning vid stranden. Vill förresten passa på att tipsa om Johannas tips om löpteknik, absolut något jag ska kolla mer på när jag springer nästa gång!

sunset runner

Men grejen är att jag har träningsvärk ofta här, flera gånger i veckan. Trots att jag inte tycker att jag tränar särskilt mycket. För jag rör mig mycket, motionerar. Kitesurfar och hittar nya muskler – benen, ryggen, armarna jobbar. Jag skrattar så jag får ont i magen när jag ger mig på acroyoga med min sambo – och får ont i magen av träningsvärk dagen efter, för acroyoga är ju faktiskt ganska jobbigt. Jag går en massa, jag står en massa och jag rör mig en massa utan att nödvändigtvis träna.

Men just nu räcker det, just nu är det perfekt. Jag kan sakna mina 5-6 träningsdagar i veckan som jag kan få till hemma, jag saknar att bli sjukt trött i musklerna på gymmet eller se framsteg i löpningen. Liksom som jag saknar min trädgård, att cykla mountainbike eller att grilla med vännerna. Men allt det där finns kvar när jag kommer hem och nu…

…nu njuter jag av att bara vara och ta allt som det kommer!

0

4 comments

Write a response

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close