Inlägget “Att hyra bil utomlands” är ett samarbete med Auto Europe.
Att hyra bil utomlands kan vara knepigt och under året vi bodde utomlands, och även på långresan, hyrde vi ofta bil – när vi bodde i Barcelona gjorde vi flera endagshyror för att göra utflykter, medan vi i Tarifa hyrde bil i flera månader. Jag har länge tänkt tipsa er om mina bästa tips för att hitta rätt i hyrbilsdjungeln, så att ni slipper missuppfattningar som kan leda till dyra extraavgifter, so here we go!
Jämför & hitta rätt
Jag börjar alltid med att jämföra olika biluthyrningsfirmor genom en söksite som har flera uthyrare knutna till sig – det finns ju en uppsjö av uthyrare och genom att använda t.ex. Auto Europe får man ofta bättre pris. Se till att du jämför likvärdiga avtal, t.ex. att alla har fria mil eller samma bränslepolicy, detta går ofta att filtrera på på söksiten.
Läs avtalet noga
A & O är alltid att läsa avtalet supernoga innan man hyr – särskilt på de billigare firmorna är det en massa extraavgifter som tillkommer, men så länge man har koll på dem är det inget problem. Jag har t.ex. sett avtal som har extraavgifter på 40 EUR i administrationsavgift om man får t.ex. parkeringsböter, utöver kostnaden för boten.
Jag tycker att det funkar bra att hyra av billigare firmor så länge man har koll på avtalet, för oss har det funkat väldigt bra även om bilarna kanske är av förra årets modell istället för årets och har en repa eller två fler än de dyrare.
Åldersgräns & förare
Ofta får man betala extra för förare under 25 år och ibland är det väldigt höga självrisker. Dessutom brukar det vara vara en förare som får köra bilen, så är ni flera som vill köra får ni betala extra för varje extra förare. Om du hyr utomlands, kolla om du behöver internationellt körkort.
Bränslepolicy
Läs noga i avtalet vad som står om tankning. Vissa tar ut en avgift för bränslehantering oavsett om du lämnar tillbaka bilen tom eller tankad. Exempelvis betalade vi ca 25 EUR i Spanien när vi lämnade tillbaka bilen även om vi hade fulltankat den, så det får man lägga till på hyrkostnaden. Skulle du lämna bilen utan bränsle och låta uthyraren tanka upp den blir det dessutom ofta dyra bränslepriser.
Milgräns & byte av bil efter x antal mil
Ibland finns det en begränsning i hur många mil du får köra med bilen och varje mil utefter det kostar extra, men ofta kan du istället välja fria mil vilket rekommenderas om du kommer köra mycket.
Att observera är att även om du hyr med fria mil kan det finnas en klausul som säger att du måste lämna tillbaka bilen när du har kört en viss sträcka och istället få en annan bil. När vi långtidshyrde i Tarifa, Spanien, hade vi fria mil men ett obligatoriskt byte av bil efter 200 mil vilket innebar att vi åkte tillbaka till uthyraren, lämnade tillbaka bilen och fick en ny utan extra kostnad. Men – missade man att byta bil fick man betala ca 1 EUR/mil för varje extra mil över 200, så jag vill lyfta fram min rekommendation igen: läs avtalet noga!
Besiktiga & dokumentera befintliga skador
När du får bilen, börja med att se till att du har fått rätt bil – rätt modell & se så att registreringsnummer stämmer på ditt avtal. Ofta bokar du en viss storlek på bil, t.ex. en Ford Focus, och det innebär att du får en bil i motsvarande storlek men kanske inte just en Focus. Kontrollera att mätarställningen stämmer överens med avtalet.
Gå i lugn och ro igenom bilen och leta efter skador, repor eller trasiga delar (lampor, inredning, radio etc.). Se till att få allt dokumenterat och underskrivet av uthyraren, så att du inte riskerar att bli betalningsskyldig för något du inte har orsakat. Jag fotograferar alltid bilen innan jag lämnar uthyraren, både insida och utsida, för att vara på den säkra sidan.
Deposit & försäkring
Skulle det hända en olycka är självriskerna oftast väldigt höga, därav erbjuder de flesta biluthyrare en tilläggsförsäkring som kan vara bra att ta. Men – kolla upp vad du har för egna försäkringar. Vissa kreditkort står för självriskreducering för hyrbil när du betalar hyran med kortet, och då blir det bara en dubbel kostnad att ta biluthyrarens egna.
De flesta biluthyrare tar också en summa i deposit när du hyr bilen, ifall det skulle hända en olycka. För det mesta reserveras summan bara på kortet och släpps inom några dagar eller som senast när du lämnar tillbaka bilen. Jag har dock varit med om att summan dras från kortet och att det då läggs på kortbetalnings- och valutapåslag – och att du får betala samma avgifter igen när du får tillbaka pengarna.
I NZ hyrde vi en husbil där de tog 3 % i valutapåslag och eftersom depositen låg på 35 000 SEK blev valutapåslagsavgiften som vi fick betala över 1000 kr, samt ytterligare samma avgift på 1000 kr när de satte tillbaka pengarna – en dyr historia! Nu är det ju inte så vanligt att de tar en deposit på 35 000 kr, utan snarare kanske 5-10 000 kr, men det är värt att tänka på.
Detta inlägg är ett samarbete med Auto Europe, en biluthyrningssite där du hittar ett stort urval av internationella och nationella/regionala biluthyrare.