Träningen just nu

0

Åhh vad man bara vill vara ute när det är så här – konstanta minusgrader, ett vitt täcke av snö och soliga dagar. Sjöarna häromkring har frusit och februari i Göteborg visar sin absolut bästa sida. Det blir mycket promenader nu och jag njuter at varje steg och varje andetag – älsk på vintern!

Jag är gravid i vecka 33 av 40, och väldigt glad över att kroppen funkar som önskat. Lite trötthet och sura uppstötningar – men vad är det mot de problem många får under graviditeten som gör att de knappt kan promenera?

Just nu blir fokus på att hålla kroppen stark, smidig och rörlig för att kunna komma tillbaka till bra form så snart som möjligt efteråt. Jag vill ge mig själv alla förutsättningar att både vara stark till en förlossning, och att få en snabb och bra återhämtning.

Träningen får naturligtvis anpassas till kroppen – en gravid kvinna har 30-50% med blod i kroppen, diafragman trycks upp, de raka magmusklerna separerar, tyngdpunkten skjuts framåt, ligament och leder luckras upp och bäckenet blir ostabilt. Detta gör att man snabbare blir andfådd, pulsen går upp, man skadar sig lätt vid felbelastning och behöver stärka muskler som normalt sett är starka nog. Hopp, snedbelastande övningar, löpning, övningar liggande på rygg och för tynga övningar går bort just nu.

Som ni ser har jag fått plocka bort en hel del övningar på gymmet och ersatt dem med andra, särskilt för att stärka upp baksidan för att kompensera för magen som skjuter tyngdpunkten framåt. Varje morgon startar jag med en powerwalk som vanligt, men de kräver sin paus då och då när andan går upp för mycket. Vi har ett rum med vikter, yogamatta, TRX osv. där jag brukar köra ett styrkepass + att jag kör ett pass på gymmet i veckan – minst två styrkepass försöker jag få till. Återhämtningen är inte riktigt som vanligt – även efter ett kort pass hemma behöver jag en vilodag efteråt.

Skönt att kunna hålla igång och jag hoppas att de kommande 8 veckorna fram till beräknat datum kommer leverera på träningsfronten också!

0
Write a response

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close