Vintervanlife – hur funkade vår Westfalia Columbus 600D? Vi har ju testat vintervanlife förut, med vår gamla, egenbyggda van och det funkade bra. Här hittar du alla våra bästa tips – 23 stycken – för vintervanlife!
Nu ville vi testa vår fabriksplåtis utan att göra några egna förberedelser, för att se vad som funkar och inte, och var de svaga punkterna är som vi behöver förbättra. Det blev tre nätter i Trysil innan vi stack till vår förbokade stuga i Sälen, och här är våra lärdomar om att bo i vår Westfalia campervan (eller förmodligen annan plåtis) på vintern.
🔥 Värme 8/10 – Vi hade mellan 10 och 20 minusgrader ute och höll ganska jämn värme inne på låg fläkteffekt, men när det närmade sig de kallaste graderna fick vi köra på full fläkteffekt för att hålla värmen på en bra nivå runt 20-21 grader. Då hade vi ett isolertäcke vid bakdörrarna + thermotäcke fram (som ingår standard), men inga andra fix. Det var en del kalldrag från nedersta delen av sidodörren, samt från trösklarna vid dörrarna fram. Här vill vi nog ha någon matta, list eller annan lösning för att slippa kalldraget.
💧Vatten 2/10 – Färskvattnet frös första natten, och spillvattnet ett dygn senare, trots uppvärmd spillvattentank och värme på bilen dygnet runt. Slangarna går nära väggarna i bilen och här blir det minusgrader. Även i understa lådorna i köket blev maten nästan frusen – vi har ju vattenburen golvvärme men den når inte in under köket och hit når inte heller värmen från resten av bilden. Det var inte helt oväntat att det skulle hända, så vi hade med en 10l-dunk med tappkran i bilen som reserv.
Får se över hur vi bäst fixar det – jag tänker att vi ska sätta en 12V-värmeslinga som går längs rören så att det inte fryser. Spillvattnet får vi nog ha öppet, med hink under. I övrigt funkade den vattenburna golvvärmen utan problem och det är så skönt att ha!
🚀 Plats i bilen 9/10 – Två barn på 3.5 och 1.5 år inkl två bakåtvända bilbarnstolar och två vuxna. Fortfarande mycket plats i bilen trots skidkläder, pjäxor, hjälmar, 7 par skidor, Thule Sport dubbelvagn osv. Skidkläder, leksaker, pjäxor och en bilbarnstol har vi inne i bilen, resten får vara i garaget. Med tanke på att vi har isolertäcket vid bakdörrarna är det inga problem att öppna där utan att släppa in kalluft i bilen.
🔋Batteri 10/10 – Med 300 Ah LiFePO4-batterier (litium) så hade vi ca 25% kvar efter tre nätter (nästan tre dygn) med dieselvärmare + värmare på spillvattentank och varmvatten igång dygnet runt. Ungefär som vi trodde och det är vi supernöjda med!
♨️ Torkmöjlighet 8/10 – Nu var det torrt och kallt väder, men i och med att man kan ställa upp värmen extra högt i badrummet och vi har massor med krokar och hängare kan vi torka mycket blöta kläder där. Snöiga pjäxor rinner av i backar fram eller på duschgolvet, tror det hade funkat så bra det kan i en van även om det hade varit blött.
Vattnet är, som alltid, den största utmaningen som behöver lösas och isolering i en fabriksbyggd plåtis kan alltid förbättras, men i övrigt funkade det väldigt bra!
Har du någon fråga, fundering eller kanske lösning kring vintervanlife?