23 tips för vanlife på vintern – stor guide för vintervanlife!

Vanlife på vintern – stor skillnad mot vanlife resten av året, särskilt om du vill fricampa. När temperaturen sjunker ner mot -10, -20, -25 grader, när det är vinterväglag och snöar konstant och när is och kondens som sällan är ett problem på sommaren helt plötsligt blir superviktigt att ha koll på.

Det är också väldigt stor skillnad med vanlife på vintern beroende på om du räknar med att fricampa eller stå inkopplad på ställplats.

Vi stack norrut i december/januari för att testa vintervanlife off-the-grid på riktigt under ett par veckors tid, och med -27, konstant snöande och utan tillgång till ställplats, eller eluppkoppling fick vi precis det vi ville – att verkligen testa hur vanen funkar på vintern.

Här är våra bästa tips för vanlife på vintern!

Vanlife på vintern - stor guide med 23 tips till vintervanlife!

El & Laddning

#1 Planera för laddning av prylbatterier – När det är minusgrader ute slutar de flesta litiumbatterier att ta emot laddning och laddar långsammare vid få plusgraer, så planera för att kunna ladda upp mobiltelefoner, ipads, datorer osv. när du har varmt i bilen och räkna inte med att kunna ladda om du lämnar bilen kall.

#2 Planera för laddning av bodelsbatteriet & ha med batteriladdare – Ett batteris kapacitet mäts oftast i 25 plusgrader, så vid kallare temperaturer levererar batteriet inte lika stor kapacitet (-1% per varje grad mindre än 25 är en grundregel = en temperatur på 5 grader innebär 20% mindre batterikapacitet).

När man laddar AGM-batterier med en split charge relay finns en risk att batterierna laddar långsammare när det är kallt ute eftersom de egentligen kräver en högre spänning för att ladda i låga temperaturer.

Slutsatsen av detta är att det är viktigt att utrymmet där batterierna står också är uppvärmt – har du 20 grader i bodelen men batterierna är inbyggda under en soffa dit värmen inte kommer kanske du endast har 5-10 grader runt batterierna, vilket minskar batteriernas kapacitet.

Ha också alltid med en batteriladdare så att du kan ladda upp bodelsbatteriet och startbatteriet vid nödfall.

Vanlife på vintern Sverige

#3 Dieselvärmare drar mycket batteri – Om du räknar med att fricampa när du kör vanlife på vintern, räkna med att behöva ha igång dieselvärmaren i princip hela tiden. Då gör den naturligtvis också av med en del batteri, så dimensionera din batteribank därefter.

Att stänga av och behöva starta upp den igen drar oftast mer batteri än att ha den gående på låg effekt, något att ha i åtanke. Om kylskåpet är den stora förbrukaren när det är varmt ute så är dieselvärmaren den stora elförbrukaren när det är kallt ute!

#4 Glöm inte en lång elkabel – Ha med en lång elkabel om du eventuellt skulle behöva ladda. Att ha hittat ett ställe att ladda på, men inse att elkabeln du har med dig är för kort är ingen höjdare!

#5 Tänk på startbatteriet till bilen! – Många starter, många minusgrader och korta körsträckor drar lätt ur vilket startbatteri som helst, så planera din körning och tänk på att startbatteriet i bilen också kommer att behöva laddas om det är väldigt kallt ute.

Värme & Isolering för vanlife på vintern

#6 Skotta av bilen & sätt upp en islist – Minusgrader ute, snö på taket och en uppvärmd bil är receptet för att få isbildning på hela bilen – snön på taket smälter för att rinna ner över tanklock, dörrar osv. och sedan frysa till is igen.

Lösning: sätt upp en list över t.ex. sidodörren som leder bort smältvattnet så slipper du knacka is för att kunna öppna och stänga dörren.

#7 Var supernoga med isoleringen & ventilationen – Ventilation är A och O i en van, särskilt om du vill leva vanlife på vintern när det lätt blir kondens. Ha alltid takluckorna och ventilationsintagen lite öppna, även om du förlorar en del värme, och var supernoga med isoleringen. Varm luft som träffar kall metall i t.ex. taket skapar direkt vattendroppar, som i sin tur droppar ner från taket – även om du bara har någon millimeterstor spricka i isoleringen.

Isolering kan du läsa mer om här, och det finns många skolor. Men, oavsett hur bra du isolerar kommer det på ett eller annat sätt bildas kondens där det finns luft – all luft innehåller ju vatten som ändrar form (förångas/fryser) vid olika temperaturer – så se till att den luften/kondensen på något sätt kan ventilera/rinna bort.

Det är p.g.a. detta som jag inte tror på att bygga isolering med två tätskikt – fukten i luften som finns däremellan har ingen möjlighet att ventilera bort, jämfört med hus där man ofta har ett tätskikt inåt och ett ytskikt som andas.

#8 Använd termotäcke / isoleringsmattor – Oisolerade fönster är en bov när det kommer till kallras, så använd ett termotäcke över fronten på bilen för att hålla värmen inne och kylan ute. Om du inte har ett så är vadderade isoleringsmattor på fönsterna absolut bättre än inget.

#9 Avgränsa förarhytt & dörrar med isolering – Vi har en halv isolerad mellanvägg i vår bil, men ovanör den satte vi upp ett vanligt täcke från IKEA, och vi gjorde samma sak bak mot bakdörrarna.

Det gör stor skillnad för isoleringen – vi kan ha över 20 grader i bodelen och endast ett fåtal grader varmt i förarhytten (och is mellan fönstren och isolermattorna!). Dessutom går det att öppna bakdörrarna utan att släppa ut värmen i bilen, vilket är guld värt!

#10 Mattor eller fårskinn på golvet – Underskatta inte att ha ett varmt golv! Om du inte har golvvärme (elslingor) i bilen, se till att ha tjocka mattor i campervanen. Eller som vi, fårskinn! Det är sjukt skönt att slippa hålla på med innerskor eller tofflor och bara kunna gå runt på golvet utan att frysa om fötterna.

#11 Installera en dieselvärmare – En dieselvärmare är guld värt i campervanen på vintern, och det finns både dyrare varianter och billiga Kina-varianter att köpa. De är inte svåra att installera (kolla min guide här!), och värmer snabbt upp utrymmet i bodelen.

Vi har en 5W-dieselvärmare från Kina som utan problem håller runt 20 grader i bilen på lägsta effekt när det är runt -5 grader ute, och har inga problem att värma upp bilen även om det skulle vara kallare än 20 minusgrader utomhus.

När vi har lämnat bilen över dagen har vi stängt av värmaren, och vi har haft ca 5-7 grader i bilen när vi har kommit tillbaka efter fyra-fem timmar – men efter 15-20 minuter har vi haft runt 20 grader inomhus igen.

Tänk dock på var du placerar utblåsen och hur många utblås du har (vi har ett i bodelen, ett i garagedelen för att värma upp där vattendunk och vattenpump står och ett i badrummet för att skapa ett torkrum som du kan läsa mer om här!).

Avgränsade ytor som skåp, garage och under sittplatser och soffor värms inte upp om du inte har utblås där (även om du har lite ventilationshål), så tänk till på var du vill att värmen ska nå fram och sätt utblås där.

Se också till att avgasröret och insuget på utsidan av bilen inte sätts igen av snö när det blåser eller snöar mycket!

Det finns naturligtvis andra uppvärmningssätt än dieselvärmare, men många av dem (t.ex. gas och fotogen) ger en fuktig värme till skillnad från dieselvärmaren torra värme, och man vill gärna ha det så torrt som möjligt i en van på vintern.

Vatten

#12 Se till att vattnet inte fryser! – Fryst vatten och sönderfrysta rör är inget man vill ha i en campervan på vintern, så se till att vattendunkar, vattenrör och vattenpump står i uppvärmda utrymmen.

Vi hade vårt vatten i garaget under sängen och med ventilationshål in dit tänkte vi att det skulle vara tillräckligt, men fick problem när det närmade sig -10 grader ute, oavsett hur mycket dieselvärmare vi körde – för vi hade inget utblås från dieselvärmaren till garagedelen och ventilationshålet in dit hjälpte föga.

Och – tänk på att vattnet inte heller ska frysa när du lämnar bilen för att sticka iväg under dagen, eller när du kör bilen. Kör du i två timmar i -20 grader utan att ha dieselvärmare igång där bak spelar det knappt någon roll hur mycket isolering du har, det kommer att bli närmre minusgrader i bodelen.

Vi kommer att sätta en självreglerande värmeslinga med termostat, som endast är aktiv när det behövs (t.ex. när man kör längre sträckor) och håller vattensystemet över frystemperatur.

Vanlife på vintern Sverige

#13 Fyll på vatten när du kan! – På sommaren är det oftast ganska lätt att hitta ställen att fylla på vatten, men många ställen är stängda på vintern eller har stängt av sina vattenkranar utomhus, så fyll på vatten överallt där du kan! Samma med tömning av gråvatten och toalett, passa på när det går.

Förvara & torka kläder & utrustning

#14 Skaffa bra hängare & torkmöjligheter – Vårt badrum i campervanen, som också är ett torkrum med utblås från dieselvärmaren är guld värt (check it out!) – här torkar vi snöiga pjäxor, blöta ytterplagg, handskar och stighudar.

Planera för att kunna hänga in blöta och snöiga kläder utan att de blöter ner resten av bilen, det är väl värt att ha en genomtänkt yta för detta istället för att behöva ha grejer överallt.

#15 Bygg smidig förvaring för utrustning – Vårt “skidrum” (kolla in det här!) som vi byggde bak i campervanen är grymt smidigt – lätt att ställa in, inga problem med smältvatten, lätt att komma åt och man behöver inte öppna båda dörrarna och leta för att komma åt skidorna (och således släppa ut all värme!).

Tänk till på vilken utrustning du kommer att använda på vintern och gör det enkelt att komma åt.

#16 Dörrmatta & vattentäta skoskåp är super – På sommaren har vi aldrig dörrmatta utan vi tar av oss skorna utanför, men på vintern vill man kunna gå in i bilen med blöta skor för att snabbt kunna stänga dörren bakom sig och inte släppa ut all värme så då är en dörrmatta guld.

Vi har också vattentäta skoskåp från IKEA där man kan ställa blöta, snöiga skor som rinner av utan att det rinner ut i bilen.

Köra campervan på vintern & planera vintervanlife-resan

#17 Räkna med att det är svårt att hitta någonstans att stå – Ställplatser (iaf i Sverige) är ofta säsongsbokade över vintern vilket innebär att det i praktiken inte finns några lediga ställplatser alls att boka för ett par dagar eller någo vecka.

Och alla de där bra platserna man ser på Park4night eller Google maps, de är sällan skottade på vintern. Så, var ute i god tid, planera tid för att leta och räkna med att det inte är helt lätt att hitta någonstans där man får stå.

#18 Vinterdäck & snökedjor – Se till att ha bra vinterdäck med dubb, och ha med snökedjor. En hemmabyggd campervan blir ofta baktung, och har du en framhjulsdriven bil (typ alla förutom Sprinter & Crafter) kan det vara svårt att ta sig fram på isiga vägar.

Snökedjor är inte supernödvändigt om du håller dig på vanliga vägar i Sverige, men jag hade nog gärna investerat i ett par till nästa vintervanlife-tripp – små backar där vi inte kunde ta fart eller mindre vägar fick vi helt enkelt skippa den här resan.

Vanlife på vintern Sverige

#19 Packa bogserlina & startkablar – Se till att ha med en bogserlina i bilen, även om inte du behöver hjälp kan det finnas andra som behöver det.

#20 Ha med en skyffel – Skyffel är ett måste på vintern: skotta gångar runt bilen, skotta loss däck som har kört fast eller skotta bort den där snövallen som plogen har gjort precis utanför din nattparkerade campervan.

#21 Akta handbromsen – Handbromsar har en tendens att frysa fast när det blir kallt ute, så parkera hellre med växel i än att använda handbromsen på vintern.

#22 Kolla glykolen & tanka ofta – Du vill inte ha isproppar i bilens kylsystem, och ska du köra vanlife på vintern så kolla glykolblandningen innan du åker. Glykolmätare finns att låna på en välsorterad bensinmack. Om du har väldigt lite diesel i tanken kan det bildas frost i den som gör att bilen inte ville starta, så se till att inte ha för lite soppa i tanken också!

#23 Planera för det värsta när du kör vanlife på vintern – Det låter ju inte så kul, men är väldigt viktigt. Vad händer om du står långt från bebyggelse när det är -20 och bilen inte startar, mobilen har laddat ur och dieselvärmaren inte funkar?

Se till att du har möjlighet att hålla värmen i campervanen tills dess att du kan få hjälp – släng med ett par varma sovsäckar i packningen, ha med värmeljus, ha vintergas till gasolköket för att kunna laga mat & ha som extra värmekälla osv.

Jag hoppas att dessa tips för vanlife på vintern hjälper dig och gör din resa med vanen på vintern lite bättre. Klicka gärna på hjärtat nedan om du gillar inlägget, och kommentera gärna om du har fler tips för vanlife för vintern som du tycker jag bör lägga till!

Ny på Explorista?

Välkommen, lär känna mig och bloggen här!

Komplett guide till att bygga campervan – alla delar:

Kommentera gärna, eller klicka på hjärtat under inlägget om du gillar mitt inlägg om vanlife på vintern så blir jag glad!

2 comments

Write a response

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close