Whistler & Squamish – Roadtrip USA & Kanada – del 1

När vi rullade över gränsen till Kanada började det kännas som hemma. Bergen i horisonten, vänliga människor och mindre bilar. I charmiga Squamish & lite mer fancy Whistler fastnade vi för den härliga känslan och jag önskar att vi hade kunnat spendera alla säsonger här för att se mer av vad British Columbia har att erbjuda – men den här gången fick vi fin vandring, hot buns, enorma skogar och vänligt bemötande.

Vi stannade över natten i Squamish, men egentligen var Whistler den första byn vi åkte till på vår roadtrip här i Kanada. Och det var helt klart ett bra första intryck!

Whistler

Whistler är fint. Lite som Chamonix – byn är ganska stor och här hittar du garanterat både bra restauranger och party under säsong. Många av de stora outdoormärkena har sina brand stores här och vill du dricka champagne efter att ha shoppat skidkläder så går det garanterat också. Det är fint, och fixat, och märks tydligt att det är en dyrare skidort.

Vi möttes av ösregn och nollgradiga temperaturer, kanske inte det mest inbjudande vädret men ändå mysigt. Whistler är en by som gör sig oavsett väder. Här har det varit vinter-OS och OS-ringarna på torget är ett självklart stopp för alla som vill ta en selfie i byn.

En vänstersväng från gågatan hittade vi ett café som doftade kanel och var fullt av folk. Här slog vi oss ner och beställde caféets specialitet, hot buns, som vi delade ihop med varm choklad och kaffé. Sen fönstershoppade vi årets vintermode och köpte med oss scones till kvällsfika. Och i Whistler möttes vi av första snön på resan, helt vitt var det utanför husbilen på morgonen!

Whistler man med skidor Whistler promenad Whistler mysplats Café Hot buns Whistler Whistler söt hundvalp Whistler höst Whistler höst Purebread Whistler Whistler RV park snö

Om Whistler är fancy är Squamish backcountry. Det är charmigt och litet och det känns som alla känner alla. Squamish ligger lite lägre, så efter ett par dagar i Whistler drog vi oss tillbaka hit för att slippa minusgraderna. Här ser man feta mountainbikes som hänger med framhjulet över baklemmen på pickups. Människor i keps med klistermärken på sina laptops som jobbar från Zephyr café.

Vi köpte björnspray och gav oss ut på hikes. Stora nationalparker, höga berg och alla nyanser av grönt. Björnar, det såg vi inga, på gott och ont. Men en massa fåglar, bland annat en Steller’s Jay som var himla nyfiken och flög och satte sig på en gren 1.5 meter från oss när vi såg honom. Sen följde han med oss på promenaden.

Vi svettades upp för berg och njöt av utsikter. Sa wow till alla häftiga miljöer och imponerades av sjukt stora träd. Och trivdes.

SquamishSquamish utsikt höst Emmi vandring skog Squamish hike i skogen Zephyr café Squamish Zephyr café Squamish Stawamus Chief Squamish Squamish utsikt Skog Thule Sapling bärstol Steller's Jay Squamish ekorre Explorista i Squamish med Thule Chasm 26 l ryggsäck orange Shannon falls Squamish

Jag vill cykla här. Jag vill vandra mer och tälta och topptura till höga berg för att åka puder ner igen. Och vi sa när vi lämnade bergen för den här gången, att här skulle man kunna bo. Ett av de fåtal platser som direkt känns som hemma.

Har du varit i Kanada och vad är isåfall ditt favoritställe? Kommentera gärna och klicka gärna på hjärtat om du gillar mina inlägg så blir jag glad!

4 comments

1. Tack för en skön stund med ljuva minnen! Vackra och häftiga trakter som jag gärna återvänder till. Hade Vancouver som bas och gjorde korta och lite längre turer, med Banff som längst. Där var värmerekord och vi höll på att smälta bort, +35 i slutet av september…puh! Vackert dock och på väg tillbaka till Vancouver körde vi en liten väg, genom Indianmarker och fick möta en svartbjörn på nära håll, häftigt minne…och bild!
    Hoppas att ni får många fler fina upplevelser i underbara British Columbia, ta för er!

2. Åhhh vad jag längtar tillbaka. Bodde i Oliver BC och Vancouver i två år. Super trevliga människor och bergen är såå vackra. Vill flytta dit permanent nån gång i framtiden. Varit i Whistler o Squamish också 🙂