Winter pictures overload: Toppturer & vanlife i en gnistrande vintervärld

Det är minusgrader ute och när vi kom hem från vår roadtrip med vanen till fjällen låg Göteborg inbäddat i ett vitt lager av fluffig snö. Sen blev det ju plusgrader och ösregn i en dag, och nu är det minusgrader igen vilket är härligt även om snön nu lyser med sin frånvaro.

Vi hade en härlig resa norrut, precis så som vi hade önskat oss. Snön föll i mängder, stora flingor som tagna från en Hollywood-film och det hade inte blåst på länge så träden var helt inklädda av snö – varenda liten gren var täckt av vitt fluff.  Vi började vår resa i Sälen och stack snart därefter vidare till Idre, där vi hängde ett par dagar. Hittade en perfekt plats att stå på, skottad och i skogen precis nedanför ett berg – sån sagomiljö!

Vi gjorde årets första topptur på Städjan, men fick vända på 1000 möh pga dålig sikt och snö.

Nästa dag gjorde vi repris på Nipfjället med planen att gå upp till Lill-Nipen, men en whiteout på knappa 1000 möh gjorde att vi fick vända igen.

Fjällvädret vänder fort, sikten var helt ok när vi började vika av från vinterleden, men bara 10 minuter senare såg vi knappt handen framför oss. Vi visste var vi var och hade tagit kompassriktning för att ta oss tillbaka till vinterleden, så vi pausade för att kolla om läget skulle bli bättre och passade på att äta lunch i vår vindsäck. Sen fick vi vända neråt, men en sväng på fjället är alltid en sväng på fjället!

Dagen efter vaknade vi till klarblå himmel och gyllene trätoppar. Vi såg toppen på Städjans ena sida, helt täckt i sol, och hade förberett för att ta en tidig topptur innan vi skulle rulla vidare norrut. Men med -15 grader fungerar det inte riktigt att lämna vanen utan värmare i flera timmar, så vi fick vända på oss och ta en lång, mysig morgon i vanen istället.

Vi ville till Funäsdalen som nordligaste destination på vår roadtrip, och med 20-25 minusgrader på prognosen och inga ställplatser med el lediga bokade vi in oss på ett vandrarhem där vi fick ha med katterna. Yes, de flesta vandrarhem och hotell har djurrum, och man får betala en liten extra slant för att ha med sina djur.

Det var en gnistrande vintervärld som mötte oss i Funäsdalen. Snön knirrade under skorna, sådär som den bara gör när det är riktigt kallt och hela byn var inklädd i frost och snö. Älska!

Vår första topptur på plats blev Lill-Skarven, ca 350 höjdmeter och 4 km enkel väg. Vi betalade för att använda vintervägen upp till fjällparkeringen (gladjeligen, så bra att någon fixar den!) och körde upp utan problem trots en lång uppförsbacke. Även om vanen har bra, dubbade vinterdäck är den framhjulsdriven och med allt bygge back blir det lätt halt!

Det var friska -22 grader när vi steg ur bilen för att dra på stighudar och jag tackade mig själv lite extra för att jag för många år sen investerade i en riktigt tjock alpinistdunjacka från Mammut. Det är kul att börja en topptur på högfjället, och vi fortsatte uppåt och fikade på vägen. Tog en lunch på toppen, njöt av vyerna med vår medhavda varma soppa i mattermos och mackor. Vägen ner gick via våffelstugan Andersborg, och varma våfflor med hjortronsylt fick avsluta turen.

Det är kul att topptura, välja egna vägar upp på berget och slippa trängseln i skidsystemen. Dagen efter begav vi oss till Ånnfjället och gjorde en topptur till en kam på ca 1250 möh. Vi hade 27 minusgrader på vägen dit, och började gå upp på berget genom en snötäckt skog.

Trädgränsen här ligger på knappa 1000 möh, och när vi kom upp över träden möttes vi av strålande sol, nollvind och vidsträckta vyer över Funäsdalen med omnejd. En sån där oförglömlig dag som inte kan beskrivas, utan måste upplevas! Det är inte mycket snö på berget, men snön var riktigt fin och vi fick fina pudersvängar på vägen ner.

explorista topptur ånnfjället

topptur ånafjället

topptur ånnfjället puderåkning

topptur ånnfjället puder

Sista toppturen blev till Svansjökläppen, och vi fuskade lite genom att ta en sittlift upp från Tänndalen, hudade på och gick därifrån. Samma magiska väder – dagar som dessa kan man leva på länge!

Efter 1,5 vecka i riktiga vintern vände vi hemåt igen och nu känns vinterbehovet tillfredställt för en stund (påminn mig om det om en vecka eller så!). Vi har fått testa vanen på riktigt på vintern (för kallare än -20 måste väl ändå räknas till riktig vinter!) och vet vad vi behöver förbättra för att det ska funka ännu bättre. Hem tar vi med oss minnen från underbara toppturer, luncher på berget som smakar så där extra gott bara för att det är utomhus och mysiga kvällar med snön fallande utanför fönstret.

4 comments

1. Fint inlägg och fina bilder.
    En fråga bara. Varför bor ni inte permanent i fjällmiljö? Ni är ju sådana friluftsmänniskor och verkar trivs i naturen. Skulle det inte vara skönt att ha fjället på en armlängds avstånd varje dag?

1. Tack! Ja, det hade varit härligt men dels älskar vi också kitesurf så kusten är nice plus att min sambo har ett väldigt speciellt jobb som är styrt till att bo på väldigt få platser i Sverige.

1. Jag förstår.
        Bästa av två världar. Själv bor jag i Sthlm med naturen och Mälaren runt husknuten och samtidigt några stenkast från pulsen i city. Dessutom har vi en lägenhet i Åre dit jag åker både med familjen och för mig själv för att njuta av ensamheten. Bästa tiden i fjällen är off season då man får ha fjället för sig själv.
        Nu kommer vi addera en husbil som ska göra oss mer flexibla och där vi kan få möjlighet att utforska Sverige, grannländerna och så småningom Europa.
        Älskar att njuta av vad livet har att ge och få ta tillvara naturen och dess skönhet.