Joshua tree, Santa Monica & Los Angeles – Roadtrip USA & Kanada – del 11

Sista delen på vår resa, på 2.5 månaders roadtrip genom USA (och lite Kanada). Det har varit fantastiskt och häftigt och sjukt jobbigt. Det har varit nätter jag bara hade velat boka en flight hem, och dagar jag har varit så glad att vi gör den här resan.

Så många upplevelser och så många minnen. Så många häftiga platser vi har upplevt och som vanligt när man reser och gör jobbiga saker tillsammans: så mycket vi har lärt oss om oss själva och varandra!

Vi lämnade Grand Canyon och rullade västerut igen, mot sista nationalparken och sista dagarna i USA. Joshua tree national park var vårt sista outdoorsy stopp på resan. Efter att ha sett både Death valley och Grand canyon – hur häftigt kan det vara med ytterligare en ökenpark?

Men jo – häftigt! Amerikanarna ska ha credd för hur duktiga de är på att göra fina platser väl värda ett besök och Joshua tree var precis så. Parken i sig är välgjord, och naturen är imponerande. Även om man har sett mäktiga nationalparker innan är det helt klart värt att åka hit, för alla olika ökenparker är verkligen olika.

Joshua tree känns mer levande, med mer vegetation. Det är ett populärt ställe för klättring, och bergen här är annorlunda än de vi har sett tidigare. Eller man kanske ska säga stenbumlingar, för det är snarare så det ser ut. Stora stenhögar, som en gång i tiden har varit berg men som har eroderat och fallit isär till stora, runda högar av gigantiska stenar.

Från Joshua tree tog vi den 9-filiga motorvägen till Los Angeles. Skoja inte, det är inte skönt att köra en gigantisk RV på en 9-filig motorväg! Men fram kom vi, och vi hann med ett besök i Santa Monica innan vi tog en sista natt i bergen ovanför Malibu innan vi lämnade tillbaka bilden.

Santa Monica är fint och fixat, med en lång strandpromenad och härliga kvarter att strosa runt i. Längs 3rd street är bilar förbjudna och längs gågatan hittar man restauranger och butiker, lite som i en europeisk stad. Här finns också, som på de flesta wharfs i amerikanska städer, ett litet tivoli med pariserhjul osv.

Innan vi åkte hem tog vi ett par dagar på hotell i Hollywood. Gissa om det varma, långa badet på hotellrummet var skönt efter 2.5 månad i husbil?

Los Angeles är en väldigt utspridd stad, med få skyskrapor och väldigt många låga hus. Inte så charmigt om jag ska vara ärlig: mest stökigt, högljutt och mycket hemlösa överallt. Delar av staden är trevliga, med platser att promenera, med trevliga caféer och butiker och restauranger: Santa Monica, Beverly Hills, Rodeo drive…de dyra och egentligen ganska ointressanta områdena.

Men resten, fyrkantigt, ocharmigt och stökigt, som många amerikanska städer. Vi gick längs Hollywood Walk of Fame (den där gatan med stjärnorna ni vet), men även här kantas gatorna av sunkiga butiker, smoke shops och liknande. Inte så härligt och mysigt – jämför att promenera i Paris, Barcelona, Amsterdam med sin arkitektur, små gränder och torg, mysiga restauranger och barer… Och nej, alla amerikanska städer är inte så här. San Fransisco vann mitt hjärta, precis som New York har gjort tidigare. Men Los Angeles, not so much.

Nu sitter vi på LAX och är på väg hem till Sverige. För yeah, snart är det dags för nästa äventyr! Vi har njutit av sista dagen i LA, med 23 grader varmt och sol, för snart väntar massor av minusgrader, snö och mörker. Men vad härligt det ska bli!

Gillar du den här typen av inlägg så kommentera gärna eller klicka på hjärtat!