Min bloggstatistik – och vad vill du läsa om?

Vid årsskiftet satte jag mig och började kolla lite på min bloggstatistik. Jag jobbar ju i Google Analytics hela dagarna, men (eller kanske därför?) så släpper jag det lite när det kommer till bloggen – men ibland är det bra och roligt att kolla. Och ni är så många fler nu än för ett år sedan! Om du inte är nyfiken på att läsa om min statistik så scrolla ner och lämna en kommentar om ett ämne du vill läsa mer eller mindre av – supertacksam för ditt svar!

Emmi explorista.se

2019 jämfört med 2018 har mina besök ökat med 154 %, och mina besökare ökat med 106 %, vilket 1) är grymt (!) och 2) innebär att jag har många fler återvändande besökare. Till stor del har jag nog min bloggserie om att bygga campervan att tacka för det, det är en serie som är superuppskattad och bland inläggen som toppar både trafiken från organisk sök och social media är vanlifeinläggen alltid presenterade.

And hello dudes – visst nu att det är knappt 60% tjejer och drygt 40% killar som läser den här bloggen? Antalet killar har ökat med åren, vilket är väldigt kul! Ni är mellan 25-34 år, men jag har också en stor målgrupp upp till 54 (och det är ju tur, annars hade jag själv varit utanför målgruppen nu med mina nästan 36 år)!

Runt 60% av trafiken kommer från mobiler, och jag är nästan förvånad att det inte är mer. Men ni är kanske som jag, många som gillar att sätta sig en stund med datorn i knät och kvalitetsläsa bloggar? Trafiken från plattor minskar och här är jag nyfiken på om det är likadant hos er andra? Det känns ju ändå som iPads och likande finns i varje hem, men ändå minskar trafiken från dem?

Största delen av min trafik kommer från organisk söktrafik vilket inte är en överraskning eftersom jag alltid gör ett bra SEO-jobb – men den största ökningen jämfört med föregående år är från sociala kanaler: framförallt Facebook men också Instagram. Här tror jag att Facebook-grupper står för majoriteten av trafiken (för vad gör man annars på Facebook nuförtiden)?

Ni som hittar hit via sök vill antingen bygga en campervan, torka jordgubbar, träna tabata, hyra campervan i Nya Zealand, läsa mer om trädgårdsdesign eller resa till Gibraltar – spännande mix va?

Däremot är det, förutom vanlife, sparande, investeringar och privatekonomi som driver mest trafik från de sociala kanalerna. Spännande eftersom jag inte skriver så mycket om det – men kul att se att många är intresserade av life design och att se till att ha råd att leva sitt liv på sina egna sätt.

På Insta frågade jag nyss vad ni ville läsa mer/mindre om och jag är nyfiken på att höra vad du tycker också – kan du inte kommentera nedan med ett ämne som du vill ha mer eller mindre av?

Gillar du den här typen av inlägg så kommentera gärna eller klicka på hjärtat!

1 comment

  1. Intressant! Jag håller med om surfplattorna, de har sjunkit betydande de senaste åren. Min teori är att folk inte surfar på dem utan ger dem till ungarna som spelar. Ingen vetenskaplig grund för det dock, men jag ser samma tendens hos mig.

    Kul med ökningen också, grattis! Bra SEO-jobb lönar sig med andra ord (även om jag optimerar långtifrån allt).

Write a response

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close