Löparknä / Hopparknä - tips på rehab, övningar & löpprogram!

Många dras med löparknä / hopparknä eller andra knäproblem och jag har själv haft en historia med 2,5 års problem med knäna, problem liknande hopparknä och löparknä även om det inte är diagnostiserat. Har skrivit om det här och rekommenderat ett bra löpprogram för löparknä- /hopparknärehab. Rehabövningarna nedan, en tuff sjukgymnast och ett upptrappande löpprogram (se tidigare länk) blev vändningen för mig – nu har jag inte längre några problem med varken löparknä eller hopparknä.

Ofta beror skador och problem på att man är för svag i omgivande muskler, eller är ojämnt stark på olika sidor. Av min sjukgymnast fick jag tips på följande övningar för att stärka upp muskulaturen runt knä och höfter, där min svaghet satt. Rätt teknik och att alltid hålla knät i position över tårna är viktigt, inga fladdrande knän utåt eller inåt!

Jag kör 3 x 10 repetitioner på alla övningar med riktigt tunga vikter om det inte står något annat nedan. Just tunga vikter tror jag var vändningen för mig, jag behövde bli starkare och inte köra massa repetitioner på låg vikt.

OBS! Har du problem med kroppen så gå till en sjukgymnast för att få ett eget rehabprogram. Jag svarar inte för att dessa övningar hjälper dig, du kanske behöver helt annan träning.

Bra rehabövningar för löparknä / hopparknä:

tjejlöparknä hopparknä rehab

3 Comments

  1. Pingback: Löpprogram för löparknä/hopparknä! - ExploristaExplorista

Make me happy & give me a comment!

Emmi
Author

Äventyrstjej, träningsmänniska och utelivsälskare vars hjärta slår för drömmar. Älskar att uppleva, utmanas, se nya platser, träffa nya människor, testa nya saker. Tränar ofta och gärna – för pannben, svett och mjölksyra hjälper mig att uppleva mina drömmar och nå mina mål. Uteliv och utmaningar är min grej & jag tackar aldrig nej till en dag fylld av kitesurfing, skidåkning eller mountainbike.