Garmin Forerunner 235 GPS-klocka - Explorista

sponsrade inlägg samarbete everyday stories

Hej Garmin Forerunner 235 – min nya kompis i löpspåret! GPS, pulsmätning på handleden, uppkoppling mot mobilen, smarta aktivitetsmätningar och smarta träningsfunktioner – så himla bra!

171029: Jag tänkte att jag skulle ge er en uppdatering, nu har jag ju hunnit använda min Garmin Forerunner 235 i ca tio månader och verkligen testat den. Om vi börjar med batteritiden är den grym – jag har haft på mig klockan dygnet runt med Bluetooth & GPS igång, tränat 3 löprundor och batteriet har hållit i 11 dygn utan laddning.

Med tanke på att jag har haft den på mig dygnet runt har den också loggat både vilopuls, sömn och steg – funktioner som funkar riktigt bra och faktiskt är roliga att använda. Klockan är i princip direktsynkad, så fort jag öppnar appen i telefonen laddas all ny data in till appen Garmin Connect på ett par sekunder, så jag kan alltid se all historik på ett smidigt sätt.

Notifikationerna från telefonen visas direkt på klockan och är inte något jag har känt behov av tidigare, och nästan snarare undrat vad man ska ha till – men gud vad smidigt det är, nu vill jag inte vara utan det! När telefonen ligger i väskan och någon ringer ser man direkt vem det är utan att behöva plocka upp telefonen (och du kan direkt välja att svara eller avvisa från klockan), får man ett meddelande kan du läsa det i klockan och kalendern är jämt synkad så du ser vad du har planerat.

Puls och sträcka registeras oftast helt korrekt, jag har jämfört med uppmätta sträckor och det stämmer oftast nästan exakt. Under något pass då det har varit kallt ute, runt +5 grader, och jag har satt den på en kall handled har klockan haft svårt att registrera pulsen korrekt. Huruvida det bara var den gången eller om det kommer att fortsätta nu i vinter återstår att se.

Helt klart riktigt nöjd med klockan och skulle gärna byta upp mig till t.ex. Fenix 5s för lite fler funktioner och stiligare design!

garmin forerunner 235

161229: Jag har ju tidigare sprungit med en enklare löparklocka, en sån där vanlig med pulsband och utan GPS. Och att springa med pulsklocka gör ju löpningen mycket roligare – samtidigt som jag har varit för lat att alltid orka krångla på mig pulsbältet för en kort löptur. Därför är jag glad över vännerna på Addnature som har gett mig möjlighet att testa Forerunner 235, nu ska det löptränas!

The short version – det här tycker jag om Garmin Forerunner 235

Jag är verkligen jättenöjd – Garmin Forerunner 235 är en riktigt rolig och kompetent träningskompis. Jag är så nöjd över att det finns GPS och pulsmätning på handleden – och att de funkar så bra! Det gör det så mycket enklare och roligare att träna – slippa pulsband, se sträcka och tempo direkt i klockan när man springer, träna inom pulszoner & göra enkla intervallpass.

Klockan är lätt att använda (även om jag måste erkänna att det säkert finns ett helt gäng funktioner jag fortfarande inte har upptäckt), snygg och väger inte mycket. Dessutom går det fort att koppla upp mot appen där man på ett översiktligt sätt ser statistik och träningspass.

Extra plus för att det finns flera olika skärmar där man själv ställer in vad man vill se, för det är irriterande att behöva bläddra runt under ett löppass för att hitta rätt information. Dessutom funkar displayen bra både i ljus och mörker och klockan har en bra batteritid.

Det enda jag som utelivsmänniska kan sakna är en barometer som håller koll på höjden – men denna funktion finns ju också med GPS-mätningen. Och vill man absolut ha det kan man ju snegla på den triathlonanpassade klockan Forerunner 735 istället.

Här hittar du Addnatures sortiment av pulsklockor!

Första intrycket

Klockan är precis lagom stor på handleden, den är lätt och har en bra skärm som är lättläst även i starkt solljus. Trots att den har massor av funktioner är den enkel att förstå och använda. Batteritiden är bra: enligt Garmin ska den hålla upp till 9 dagar i klockläge med aktivitetsspårning, smartphoneaviseringar och pulsmätning och upp till 9 h med GPS igång.

Det går att ställa in skärmarna på klockan precis som du vill ha dem (det finns flera skärmar att bläddra mellan under träningspasset). Själv vill jag gärna se puls, distans, tempo och tid på samma skärm under vissa pass, medan under andra pass så räcker det med att se sträcka och puls.

Optisk pulsmätning på handleden & GPS

Pulsmätningen är optisk och mäter direkt på handleden vilket gör att du slipper ha ett pulsbälte. Mätningen funkar bra, klockan fångar upp pulsen fort och under de rundor jag har sprungit har pulsmätningen hängt med bra hela tiden.

Kompabilitet med GPS- & Glonass-satelliter ger bra precision, klockan kopplar snabbt upp mot GPS och den följer med bra under hela löpturen. Med andra ord blir sträckan korrekt och det blir inga konstiga hopp i GPS-linjerna. Så bra att ha sträcka och tempomätning direkt i klockan, en lyx för mig som tidigare fått använda mobilen för att mäta sträcka då min gamla pulsklocka endast mätte pulsen.

garmin forerunner 235

Mät sömn, steg & sträcka utan GPS

Förutom GPS finns en inbyggd acceleratometer som registerar sträcka och tempo utan att ha GPSen igång, perfekt för inomhuslöpträning. Klockan har också en aktivitetsspårning som mäter steg, sträcka och kalorier, påminner dig att vara aktiv och du kan sätta upp mål att följa. Dessutom mäter den din sömn genom att titta på antal sömntimmar, sömnnivåer och sömnrörelser.

Träningen då?

Jag ser så fram emot att intervallträna! Garmin Forerunner 235 har massor av möjligheter att bygga egna träningspass med Garmin Connect, mer om det nedan. Direkt i klockan ställer man enkelt in intervallpass på tid och distans och du kan få varningar om puls, tempo, fart och kadens. Just det, klockan fungerar både för cykel- och löpträning.

Utöver det kan du bestämma dig för att träna i en viss pulszon och få varningar om du går utanför den uppsatta zonen, perfekt både för lugn jogg och tröskelträning! Du ställer lätt in dina egna värden såsom vilopuls, maxpuls, V02-max & dina pulszoner.

Historik från varje träningspass ser du direkt i klockan och det visar tid, distans, kalorier, genomsnittlig hastighet/tempo och varvdata. För lite extra pepp får du dessutom hejarop när du har slagit ett nytt personliga rekord.

garmin forerunner 235 tjejgarmin forerunner 235

Appar, widgets & Garmin Connect

Om du skapar ett konto på Garmin Connect kan du synka klockan mot telefonen eller datorn: se alla träningspass & historik, följa löparrundor på kartor, bygga träningspass, sätta upp mål & följa framsteg. Med Connect IQ kan du ladda ner ännu fler widgets som gör klockan precis som man vill ha den – bakgrunder, träningspass, skärminställningar m.m.

Kopplar du ihop klockan med telefonen kan du dessutom se widgets med väder, dela träningspass på sociala medier, få aviseringar om SMS, samtal och e-post och få ljudaviseringar från appen om varvnummer och varvtid, tempo och pulsdata under tiden du tränar.

Ihopkopplingen mot telefonen funkar smärtfritt och appen är bra – det är ju superkul att kunna se sina träningspass på det här sättet. Dessutom är det perfekt att koppla ihop mot t.ex. Funbeat och där jag vanligtvis registrerar min träning.

garmin connect skärm garmin connect skapa träningspass

löpartjej

Inlägget är skrivet i samarbete med Addnature – e-handel och butiker i Stockholm med riktigt stort sortiment för alla som älskar uteliv och äventyr.

2 Comments

Make me happy & give me a comment!

Emmi
Author

Äventyrstjej, träningsmänniska och utelivsälskare vars hjärta slår för drömmar. Älskar att uppleva, utmanas, se nya platser, träffa nya människor, testa nya saker. Tränar ofta och gärna – för pannben, svett och mjölksyra hjälper mig att uppleva mina drömmar och nå mina mål. Uteliv och utmaningar är min grej & jag tackar aldrig nej till en dag fylld av kitesurfing, skidåkning eller mountainbike.