Innan förra veckans halvmara var det ju betydligt bättre väder än vad Göteborg har bjudit på den här veckan – och då passade jag på att köra årets första uteträning: tabata!

situps

Egentligen skulle jag bege mig till gymmet, men jag kom iväg lite sent från jobbet, solen sken och det fanns ingen som helst motivation till att trycka in mig bland alla andra på ett svettigt gym. Så, istället fick det bli ett tabatapass på altanen i solen, så himla härligt!

tabata utomhus

30 min utetabata

Jag körde en tabata på 8 övningar med 20 sekunders jobb och 10 sekunders vila i 8 set vardera. Jobbigt, snabbt och intensivt!

  • Armhävningar
  • Squats
  • Situps
  • Sidoplanka
  • Rygglyft
  • Utfall
  • Dips
  • Höftlyft

sidoplanka

Den här veckan har däremot varit lugn på träningsfronten. Mina tår fick ordentliga blåsor efter förra helgens halvmaraton, och även om musklerna återhämtade sig snabbt måste fötterna vila från löparskor. I helgen satsar jag på ett gympass eller två, eller kanske ett löppass om fötterna vill.

Happy helg på er så här lite i förskott!

I helgen bodde vid på Scandic Downtown Camper i Stockholm, fint hotell och perfekt uppladdning inför halvmaran. Älsk på utelivsfokus, rummen, spaområdet och frukosten – gillar hotell som är något utöver det vanliga!

Entré Scandic Downtown Camper i Stockholm

(Inlägget är inte sponsrat, men jag har betalat presspris för rummet utan avtalad motprestation. Alla tankar är mina egna och jag skriver detta inlägget eftersom jag verkligen vill rekommendera detta hotellet för er, som liksom jag älskar äventyr, uteliv och resor!)

Scandic Downtown Camper i Stockholm – for all urban explorers

Downtown Camper är ett urban explorer-hotell, långt ifrån de vanliga Scandichotellen. Det här är ett designhotell för alla utelivsälskare, en dos av outdoors mitt inne i centrala Stockholm precis vid Sergels torg.

I lobbyn möts man av cyklar, kajaker och longboards – och allt är till utlåning för dig som vill upptäcka staden! Det finns dessutom massor av aktiviteter, vissa gratis och andra kostar. Walking tours, yoga, löpargrupper, body scans m.m., Scandic har verkligen gått in för att skapa ett schysst koncept här!

soffa vid fönster fint hotellrum

För dig som har bott på Sergel plaza, som hotellet tidigare hette, så finns ingen igenkänning. Rummen är superfräscha, med skandinavisk outdoorsy design, sköna sängar & fåtöljer och gedigna material. Vårt rum hade en sittplats/liggplats precis vid fönstret, så himla härligt att kunna sitta och jobba/läsa/chilla och titta ut på stan samtidigt.

Och visst är det detaljerna som gör det? Stubbar som sängbord, ficklampor på väggarna som belysning i korridorerna, dova färgval och naturfärgade accentfärger. En barberare vid hissen, tavlor på outdooraktiviteter och en stor projektor som visar friluftsfilmer på väggen i lobbyn.

Spa The Nest på Scandic Downtown Camper i Stockholm tjej i pool

Efter incheckningen tar vi oss upp till spaet på högsta våningen, The Nest. Vi är inte ensamma direkt, men det finns ändå gott om plats. Här finns upplevelseduschar, en schysst infinitypool med utsikt över Gröna lund och Globen och härliga sittplatser både ute och inne.

pool the nest bastu the nest handdukar och citroner

Vatten och frukt, en härlig bastu och dessutom en restaurang där du, om du är ute i god tid, kan sitta och äta frukost med utsikt över Stockholm. Dessutom finns det ett fräscht gym och plats för att yoga, också här med panoramafönster mot Stockholms olika väderstreck.

hotellgym

Den här gången stannade vi bara en natt och på morgonen innan min halvmaraton startade sambon dagen med ett gympass, jag med sovmorgon och sen tog vi en lugn, stor hotellfrukost tillsammans. Det var fullt av folk i restaurangen när vi kom dit kl 9, men vi fick ett bord inom 5 minuter och frukosten var himmelsk!

restaurang scandic downtown camper

Till frukost fanns verkligen allt – äggröra, bacon, korv och toast, egengjorda våfflor med nutella, sylt & grädde, ett stort fruktbord med alla typer av frukt, bröd, pålägg, granola, flingor och allt annat man kan tänka sig vilja ha i fil, yoghurt eller liknande.

Många hotell har jag bott på, men det här tar helt klart priset för bästa frukost hittills (och då har jag ändå bott på Vann som också har en fantastisk frukost)!

frukostbuffe downtown camper

Jag hade gärna stannat fler nätter och haft möjlighet att låna kajak eller longboard för att upptäcka staden, fått ett gympass innan den grymma frukosten eller hängt med på någon av de spännande aktiviteterna – men det får helt enkelt bli nästa gång, för det är ett perfekt weekendhotell för par som vill uppleva Stockholm och få det där lilla extra.

För den som gillar outdoors, skandinavisk design, fina rum, spa och stora hotellfrukostar kan jag rekommendera Scandic Downtown Camper vilken dag som helst, och jag kommer garanterat tillbaka!

I did it – sprang mitt livs första lopp och dessutom en halvmaraton!

Det var soligt, peppigt och sjukt, sjukt jobbigt – att inte springa på tre veckor innan sin livs första halvmara är inte att rekommendera. Från 5 km och resterande 16 sprang jag bara på pannben – och hela loppet gick jag på  en genomsnittspuls på 200 (så här i efterhand kan jag ju förstå varför jag fick slita som ett djur)!

Explorista vid målgång i Tjejmilen 21k

Vi åkte upp i fredags till fräscha Downtown Camper i Stockholm, ett eget inlägg om det här fantastiska hotellet kommer i veckan. Fikade, njöt på spa och träffade vänner på middag – det var över 20 grader varmt på kvällen och så himla skönt! Jag sov ut, åt en stor hotellfrukost och strax efter 10 på lördagen tog jag spårvagnen ut till Waldemarsudde och promenerade till startområdet.

Stockholm bjöd på värmande sol och runt 15 grader redan vid halv elva på morgonen, och när jag mötte upp resten av gänget i Challenge21k-utmaningen bytte jag direkt om till shorts och linne.

Min kropp hanterar inte värme alls bra, så så lite kläder som möjligt för min del. Vi körde 10 minuters uppvärmingsjogg tillsammans med vår coach Lisa Beskow, lite stretchövningar och ett par stegringslopp för att få upp pulsen innan loppet.

Explorista (Challenge21k) i Tjejmilen 21k

12:05 gick starten och jag gick ut tillsammans med 2:10-farthållarna. Tempot var högt, första kilometrarna gick runt 5:45-6:00-tempo och min plan var att gå ut i ungefär 6:20 så jag släppte dem efter 2-3 kilometer. Massor av folk längs banan, hejjande funktionärer och allmänt bra stämning!

Redan vid 5 km var jag riktigt trött – benen var sega, löpsteget tungt, pulsen hög och kroppstemperaturen likaså. Redan här fick jag jobba med huvudet för att ta mig vidare, och det är tufft att börja jobba med pannbenet så tidigt i loppet. Första milen gick runt 1:03 och även om jag låg inom tidsramen hade jag redan här insett att 2:10 inte alls var i närheten att satsa på.

vattenstation Tjejmilen 21 k 2018

Jag sprang ju 16 km för tre veckor sedan på 6:15-tempo, drog på mig benhinneinflammation och har inte kunnat springa på tre veckor innan loppet.

Även om jag har kört lite spinning har jag tappat väldigt mycket kondition och fart i benen. Mitt mål innan benhinneinflammationen var 2:10 och det hade kanske varit görbart om jag hade kunnat fortsätta träna, men nu var mest målet att ta mig runt springande utan att gå någonstans.

tjej med tunga löpsteg

Efter 12 km var vi tillbaka vid start och mål för andra gången, 9 km kvar. Jag råkar snegla på pulsklockan och ser att pulsen är på 205, det är helt sjukt högt, och jag bestämmer mig för att inte titta på den mer. Varje gång jag tittar på tempot på klockan efter det håller jag för pulsmätaren, det är ju bara mentalt jobbigt att se att pulsen är så hög och eftersom det nu bara är huvudet som får benen att fortsätta behöver jag ju inte göra det värre.

Mitt mål är att inte gå någonstans och jag springer sakta, sakta även i uppförsbackarna. När jag tittar på bilderna efter loppet ser jag hur tunga mina löpsteg är, jag som alltid springer på framfot landar på hälen, springer med vikt höft och låg hållning.

Värmen är tuff även om det inte är mer än 15-17 grader och sol, kroppen ryser ibland av överhettning och jag springer så mycket jag kan i skuggan. Helt sjukt känslig mot värme! Jag rycker två vattenmuggar vid varje vätskekontroll, häller den ena över huvudet för att hålla nere temperaturen och sköljer ner en halv Dextrosol-tablett med den andra.

tjej med tunga löpsteg

Lyssnar på musiken i lurarna, suger åt mig peppande ord från min älskade sambo som cyklar runt banan och hejjar på, gör några high five med funktionärer och skickar peppande ord till de få som jag springer förbi och får glada, trötta leenden tillbaka.

14 km, 16km, 17 km. Jag räknar ner kilometer och tänker att jag kommer ta mig i mål – att stanna och ge upp är aldrig på kartan för mig. Tre kilometer i närmre 8-tempo är ganska lång tid ändå och jag segar mig fram sista kilometrarna till målgången.

Målgången går i nedförsbacke, jag ökar tempot de sista metrarna och är så himla nöjd när jag går i mål. Löparklockan visar 20.97 km och jag springer 30 extra meter efter målgången för att kunna slå av klockan på 21.00 km – så himla onödigt men också så himla mycket jag, hade ju stört ihjäl mig på att inte få 21 km på klockan annars!

explorista efter målgång tjejmilen 21k

Min måltid blev 2.24.18 och när jag kollar klockan ser jag att min medelpuls under loppet låg på 200, med en maxpuls på 212.

Helt sjukt – när jag sprang 16 km hade jag en medelpuls på 178 och det var riktigt jobbigt. Nu var medelpulsen 22 slag över det och det är inte så konstig att det var insane tufft – jag är sjukt stolt över mitt pannben och att jag slet 16 km bara på ren vilja.

puls tjejmilen21k explorista

Dricker mängder med vatten, pratar och grattar hela gänget i Challenge21k som har tagit sig i mål och firar med en hamburgare i stan innan vi tar sista tåget mot Göteborg igen. Tack alla deltagare i Challenge21k för pepp, min älskade sambo för allt stöd och Lisa Beskow för träningsprogram, coaching, kunskap och inspiration!

explorista & lisa beskow

Idag är höfterna stela, musklerna trötta, fötterna fulla med blåsor och jag är sjukt, sjukt nöjd att jag tog mig igenom! Det har blivit långfrukost, morgonrockshäng och resten av dagen blir lugnt trädgårdsfix och njutande ute i solen.

challenge21-gänget