450 mil på motorcykel genom Patagonien

Patagonien – denna magiska plats på jorden! Gröna skogar, askiga vulkaner, turkosa sjöar, rovfåglar, fritt strövande djur, glaciärer, hav, guanacos, fjordar, tempererad regnskog. Pingviner, sjölejon, nandus, stäpp och landsbygd.

lago pehoe

I februari-mars körde jag och min sambo 450 mil på motorcykel under 15 dagars tid i Patagonien, en fantastisk motorcykel-äventyrsresa som jag aldrig kommer att glömma! Bilderna får tala för sig själva och nedan beskriver jag de praktiska delarna – vill ni läsa mer skrev jag om resan i höstnumren 2015 av tidningen Motorrad där det kommer ett par resereportage.

Vad är Patagonien?

Området Patagonien är södra Chile och Argentina och vår resa började med ett flyg till Santiago, Chiles huvudstad. Vi hade två övernattningar där, dels för att upptäcka huvudstaden men framförallt för att se till att packningen skulle hinna komma fram vid eventuella förseningar. Vi hade ju all motorcykelutrustning incheckad, och utan den – ingen resa. Allt kom dock fram i tid och nästa flight tog oss 1,5 timmar söderut till chilenska Osorno där vi hämtade upp vår hyrhoj och gav oss iväg.

Hojen?

Vi hyrde en BMW GS 650 G Sertao av 2015 års modell, packade på all vår utrustning och oss själva. Av kostnadsmässiga skäl valde vi att endast hyra en hoj och turas om att köra, vilket visade sig vara ganska skönt då den ena kunde vila och bara njuta av vyerna medans den andra körde. Kanske inte den roligaste motorcykeln jag har kört, men väldigt smidig för den här resan. Även om vi var två (vi väger 63 kg + 74 kg utan utrustning) och hade packning för två veckors tältsemester fick vi plats på hojen, men maxade viktgränsen och slog igenom bakfjädringen någon gång i ett djupt potthål.

Vi korsade gränsen mellan Chile och Argentina ca 6 gånger. Vi kunde inte märka av någon korruption alls i någon av länderna och allt gick smidigt vid gränspassagerna, tog ifrån en dryg timme till några minuter vid varje gränspassage och personalen var alltid trevlig och hjälpsam. Se till att ha pass och alla papper som behövs för hojen framme, samt en penna för att kunna fylla i eventuella visumpapper som delas ut vid passagerna (inga kostnader för detta).

Färdväg?

Vi snittade 35 mil om dagen, ungefär 60 % asfaltväg och 40 % grusväg av blandad karaktär, ibland fin och ibland med mycket potthål och s.k. ripio (rullgrus).

Vissa dagar körde vi 25 mil, andra dagar 60 mil. Vi körde one-way, hyrde hojen i Osorno och lämnade tillbaka i Punta Arenas mot en kostnad på ca 3000 kr.

De flesta som kör denna resa håller sig till samma resrutt – vägarna går mellan bensinstationerna och man har inte så mycket val. Priserna på bensin skiljde sig mycket från by till by, ibland samma som i Sverige och ibland betydligt lägre.

Nedan är färdvägen vi höll, med övernattningar på de här orterna;

  • Osorno
  • Bariloche
  • Trevelin
  • Puyuhuapi
  • Coihayque
  • Puerto Tranquilo
  • Bajo Caracoles
  • El Calafate med omväg till Perito Moreno-glaciären
  • Torres del Paine National Park
  • Cerro Sombrero
  • Ushuaia
  • Punta Arenas

Boende, mat & priser?

Bodde gjorde vi främst i tält på campingar och i naturen, men tre nätter tog vi in på vandrarhem. Mycket egenlagade middagar på Trangia-köket och enkla frukostar, men luncherna åt vi oftast på restauranger. Mycket husmanskost, faktiskt ganska lik svensk mat. Och naturligtvis passade vi på att njuta av argentinska stekar och gott, lokalt vin!

Om du ska tälta, tänk på att det kan vara svårt att hitta tältplats ute i naturen då det är milslånga staket utmed vägarna och även om du kommer över så gör inte hojen det. Vissa platser har gratis naturcampingar, campingplatser för 2 pers, hoj & tält kostade annars mellan 100-300 kr och om du hittar plats i naturen är det ingen som blir sur.

Det är förhållandevis dyrt i både Chile och Argentina med ca 100 kr för lunch+dricka för en person och ca 7-800 kr/dubbelrum utan badrum på vandrarhem. Inofficiellt på gatan kan du växla US-dollar mot argentinska pesos till en kurs som blir ca 30% bättre än den du får på Forex, detta ger dig lite bättre reseekonomi. Ju längre söderut, desto sämre växelkurs på gatan.

Naturen & klimatet?

Fantastiskt! När vi började köra hade vi över 25 grader varmt och ju längre söderut vi kom dalade temperaturen och vindarna ökade. Vissa dagar hade vi vindar upp mot 30 m/s, då rycker det ganska bra i hojen och det kan vara påfrestande att köra i gruset.

I Ushuaia, världens sydligaste stad, hade vi runt 8 grader på dagarna och någon minusgrad på nätterna. Naturen är magisk! Ingen dag är den andra lik, efter varje kurva kommer en ny, fantastik vy. Det går inte att förklara, men förhoppningsvis ser ni lite på bilderna nedan! Upplev!

Höjdpunkter?

Tre vilodagar hade vi på schemat, då vi besökte marmorgrottor (Catedral de marmol) i Puerto Rio Tranquilo, sjölejon i Ushuaia och en sjukt stora glaciär – Perito Moreno utanför staden El Calafate.

Pingvinerna på Isla Magdalena, Lago Pehoe i Torres del Paine nationalpark, MC-vägen Circuito Chico utanför San Carlos de Bariloche och Eldslandet (Tierra del Fuego) var andra höjdpunkter på resan.

Kläder & utrustning?

Som sagt, klimatet varierar från kallt till varmt och allt däremellan. Mycket damm vissa dagar, mycket regn andra dagar.

Här hittar du vår packlista, men jag ska nämna några särskilt bra grejer:

Det var skönt med bra Goretex-plagg och vattentäta, tjocka handskar, samt ett par tunnare skinnhandskar att kunna byta till när det blir svettigt. Vattentät duffelbag att packa i är bra att ha, som du sedan kan spänna på hojen.

Vår GPS var guld värd, inte alltid lätt att hitta när man är mitt inne i städer och vägen du har tänkt att ta är stängd… Intercom var också väldigt bra, finns dyra varianter och billigare varianter, själva körde vi med en från Kina som fungerade alldeles utmärkt. Jag tänkte verkligen inte att det skulle behövas, men det gjorde resan mycket roligare, särskilt de dagar man ligger och kör 20 mil rakt fram på en slätt. Mekhandskar är bra att plocka med, liksom skivbromslås eftersom detta inte ingår i hyran av hojen.

Bilderna?

Bilderna får inte användas utan min tillåtelse. Dela gärna inlägget dock och länka alltid tillbaka hit till explorista.se!

motorcykelhyra chile utsikt bariloche patagonien argentina patagonien argentina utsikt tjej motorcykel tält hilleberg nallo 3gt utsikt patagonien food truck patagonien motorcykel grusväg patagonien inne i tält marmorgrottor guachos guachos tjej lago buenos aires utsikt patagonien kor på vägen patagonien stäpp argentina solnedgång bajo caracoles ripio caracara tjej framför glaciären perito moreno bensin guanco lago pehoe torres del paine  lago pehoe sjölejon ushuaia hilleberg nallo 3gt tält solnedång eldslandet kiosk magellanpingvin

färdväg mcresa patagonien

 

 

39 comments

  1. Men alltså, hur fantastiskt? Det här måste jag visa min man, han drömmer om att skaffa MC-kort och jag drömmer om Patagonien. Vilken perfekt kombination för oss båda! :)

    1. Ja, det är riktigt kul! Men det går ju att köra bil samma sträcka om man inte har MC-kort, även om man missar lite av dofterna och temperaturväxlingarna.

  2. Hej !
    Jätte fina bilder Emmi!!!!

    Hur gick med gränsövergångarna! ?
    Krångligt, tips ska göra samma resa .
    Tack!! /alex

    1. Men vad kul, ha det superskoj! :) Gränsövergångarna var inga problem, ingen korruption eller så. Ibland tog det en timme och ibland 5 minuter. Se till att ha alla papper som behövs på hojen (vet inte exakt vad, vi fick allt av uthyraren och det var aldrig några problem) och pass. Ibland behöver man fylla i visumpapper, ibland inte, men de finns på gränsstationen. De kostar inget och jag fick inget grepp om när de skulle fyllas i: ibland in i landet, ibland ut ur landet, ibland inte alls..). Ta med en penna!

      Landen i stora hela kändes väldigt säkra och trevliga. Om ni ska tälta så tänk på att det kan vara svårt att hitta campingplatser i naturen eftersom det är milslånga staket utmed vägarna, även om det sen är vildmark innanför staketen så kan man inte köra in med hojen. Ni kommer få det fantastiskt!

      Hojta till om det är något mer du undrar, hjälper gärna till!

        1. Vi hyrde via australiensiska Compass Expeditions (som i sin tur anlitade Motoaventura Chile som vi fick hojen ifrån) och betalade 145 USD/dag + 95 USD för International Liability Insurance + 390 USD för One way fee eftersom vi lämnade hojen i Punta Arenas. Går säkert att hyra direkt från dem också, men vet inte om det blir någon skillnad i pris. Have fun!

      1. Hej igen Emmi,
        Nu har vi bokat MC (Motoaventura) och flyget. :-)
        Tack för tipset.
        Jag undrar om kontanter vs kort. Behövs kontanter USD eller Euro eller chilensk pesos , argentiska .-
        Hur funkar med färjor!

        Hälsningar/ Alex

        1. Men shit vad kul, ni kommer ha det grymt! :)

          Vi tog ut cash i US-dollar och växlade längs vägen – det går att växla svart på gatan till ca 30% bättre kurs (men ju längre söderut, desto sämre kurs!), men det är väl alltid bra att ha lite lokal valuta med sig också.

          Det är bara en färja på den vägen vi åkte och det är över till Eldslandet. TROR att vi bokade den på plats men är inte helt hundra, googla och se! Tänk på att den kan vara inställd vid blåsigt väder så det är bra att ha lite luft i schemat, vi blev stående i många timmar innan vi kom över.

          Ha det superbra!

    1. Vi hyrde via australiensiska Compass Expeditions (som i sin tur anlitade Motoaventura Chile som vi fick hojen ifrån) och betalade 145 USD/dag + 95 USD för International Liability Insurance + 390 USD för One way fee eftersom vi lämnade hojen i Punta Arenas. Totalt var vi iväg tre veckor och gjorde av med ca 30-35′ per person (två pers, en hoj), inkl flygresor, mat, boende i Santiago de dagar vi inte hyrde hoj och alla andra kostnader.

      1. Hej Emmi!
        Nära 90 dagar för drömresan till Patagonien :-)
        Checklistan är nästan klara!
        En fråga till..
        Tog Ni annan typ av försäkring för Stöld och skador ?
        Motoaventura erbjuder optional försökring för 30 USD /dag , men jag vet inte om vad som ingår.
        Hälsningar/Alex

        1. Gud vad kul!!! Nej, vi skippade den extra försäkringen, kommer inte riktigt ihåg hur vi tänkte men när jag ser på vår bokningsbekräftelse så är den inte med. Tror vi resonerade att risken var liten att det skulle hända något eftersom vi tältade bredvid hojen och att vi var bra nog på att köra. ;)

  3. Hej Emmi!
    Nära 90 dagar för drömresan till Patagonien :-)
    Checklistan är nästan klara!
    En fråga till..
    Tog Ni annan typ av försäkring för Stöld och skador ?
    Motoaventura erbjuder optional försökring för 30 USD /dag , men jag vet inte om vad som ingår.
    Hälsningar/Alex

  4. Hej,
    nu har det gått några år sedan resan gjordes.
    Jag funderade också på syd Amerika för x antal år sedan. Det förväntas inte bli av främst då jag har en del andra projekt hängande.
    Däremot har det blivit ett antal mc-resor.
    2012 åkte jag till Bajkalsjön i östra Sibirien, 1450 mil på 24 dagar. När man är på långresa vill man ju åka lite bekvämt… På hösten innan hade jag köpt en BMW K 1600 GT demo hoj med ca 300 mil på mätaren. Nu skulle åtminstone hojens hållbarhet testas!
    Det som jag bl a kommer ihåg, var att jag förbisåg en viktig sak i en livligt trafikerad korsning i Irkutsk… Irkutsk är inte stället där man vill råka ut för en trafikolycka. Det räckte ju när jag några år tidigare blev av med hojen 20 mil väster om Moskva… Då blev man ca 150 kkr fattigare på ett bräde… Då fick man ta fram gamla hojen ur förrådet!
    I övrigt blev det kortare resor på ca 6-800 mil i drygt tio års tid.

    Mvh, Leif L.
    PS. Instämmer att det blev en del oerhört fina bilder! Tyvärr går det ju inte att stanna och fotografera på alla intressanta ställen. DS.

Write a response

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Close
Close