En av de första frågorna när man ska bygga blir ofta hur man ska tänka när man ska placera ut en säng i campervan. Hur många sängar behöver man, ska man ha en fast säng, eller ska man bädda upp och ner till en soffa – och ska man sova på längden eller bredden? Ska man ha sängen fram eller bak och vilken madrass ska man ha? Vi snackade ju layout i campervan förra veckan, och här kommer fortsättningen med våra tankar kring bygget av säng – material, ventilation, pros och cons med olika varianter…!
Fast säng i campervan?
De vanligaste alternativen är att ha en soffa man bäddar ner till säng på natten, eller att man har en fast säng – och vad du ska välja beror ju helt på dina behov och hur stor bil du har. Det här inlägget är baserat på att man är två som ska sova, men när det kommer till att bygga säng i campervan för fler personer har jag sett massor av bra lösningar att bygga på höjden.
Nackdelarna med en fast säng är att det tar mycket plats och att man då varken får en riktig, stor soffa att sitta i eller gott om plats att gå undan, vi har ju liksom inte så mycket golvyta att gå iväg på. Om en av oss lagar mat så sitter den andra antingen på sittplats eller i sängen, men visst vore det skönt att kunna gå undan utan att behöva klättra upp i sängen.
Fördelarna med att ha en fast säng är att man slipper bädda upp och ner hela tiden, samt att man får en väldigt stor förvaringsdel under sängen. Det var just de här två sakerna som gjorde att vi landade i att ha en fast säng – samt att vår bil endast är 5,4 meter lång.
När vi körde runt i Nya Zeeland så hyrde vi en campervan som var 7,3 meter lång och då fanns det plats att både ha sängen nerbäddad hela tiden och ha andra sittplatser, men också ha möjligheten att kunna bädda upp till en soffa om man vill (vilket vi på en månads tid aldrig gjorde, också något som fick oss att vilja ha en fast säng i vår egenbyggda van). Här hittar du förresten tips om att hyra campervan i NZ!
Om man bygger en fast säng är det ändå skönt att kunna komma åt garagedelen inifrån, särskilt om det är där huvudströmbrytare och sånt sitter. Jag tänker också att jag vill kunna ta mig ut ur bilen fort om något skulle t.ex. börja brinna – vi kan alltid komma ut både genom sidodörren och komma åt att öppna bakdörrarna från både sängen och garaget.
Bak, eller fram då? Ja, jag har sett båda alternativen – allt beror ju på hur du gör din övriga layout.
Sova på längden eller bredden?
Också en fråga som kräver lite eftertanke. Om man kan få plats att sova på bredden är det ju väldigt platsbesparande om man har valt att man vill ha en fast säng, men det beror ju på om din bil är tillräckligt bred – vissa modeller är bredare och andra är smalare (tänk då på bredden i sängnivå, eftersom totalbredden ofta inte skiljer så mycket, men vissa modeller har mer vertikala väggar, är mer ”boxformade” än andra).
Sängen i första vanen var byggd på bredden och var 140 cm bred och drygt 1,80 cm lång, min sambo är 181 cm och fick precis plats raklång. Vi byggde ”sängramar/nischer” som har tunnare isolering vid fötterna och huvudet för att detta skulle funka, mer om det kan du ser i vårt avsnitt om isolering.
I andra vanen satsade vi på samma layout, men den var bredare från början och vi kunde behålla samma isolering överallt i väggarna, även om vi byggde nischer även i denna. Här blev sängen 155 cm (140 vid skidförrådet) och drygt 185 cm lång.
Fördelen med att sova på längden är att man får plats med hyllor vid sidan om sängen, där man kan ha mycket förvaring. Om vår säng inte skulle fått plats på bredden tittade vi på en lösning att ha sängen på längden men att ha fotdelen (sista 50 cm) som en inskjutbar platta under madrassen som man kan dra ut och lägga en lite tunnare madrass på när man ska sova, då skulle sängen fortfarande bara ta 140 cm men gå att ha på längden.
Om man bygger en soffa som ska bäddas om till en säng är de oftast byggda på längden.
Vilket material använde ni?
Vi gjorde likadant på båda våra vans: la träreglar ovanpå de plåtreglar som redan fanns i bilen, så vi hade inte möjlighet att välja höjd. För oss blev det dock perfekt, vi får precis plats med våra mountainbikes stående i garagedelen om man plockar av framhjulet.
I första vanen la vi en 16 mm tjock spånskiva på, och i den spånskivan har vi använt en hålsåg och sågat massor av hål för att madrassen ska få ventilation. Vi har också gjort en lucka så att vi kan öppna upp och få ståhöjd i garagedelen, samt komma åt saker där utan att behöva gå ut och runt till bakdörrarna. Vi har också sågat ut ett hål så att man vid en nödsituation kommer åt att öppna bakdörrarna inifrån sängen.
I andra vanen använde vi färdiga ribbottnar från t.ex. IKEA, vilket nog är bättre för madrassens ventilation. Nackdelen är ju att man inte får någon lucka ner till garagedelen under madrassen, men efter att ha haft det i första och inte använt det så mycket valde vi bort det i vårt andra bygge.
I båda vanbyggena satte vi tre 70 mm-reglar som ligger på bredden, helt hade man velat ha dem på höjden för att bättre ta vikten, men eftersom vi ville ha full sitthöjd i sängen valde vi att lägga dem på bredden och sen har vi skruvat spånskivan/lagt ribborna på den, samt satt gångjärn där vi ville ha luckan i första vanen. För att reglarna inte skulle åka framåt vid eventuell inbromsning är de fastsatta med både en genomgående bult som också går genom plåtregeln under, samt med ett vinkeljärn framför reglarna.
Vad köpte ni för madrass till campervanen?
Vi köpte en bäddsoffemadrass från IKEA, en skummadrass eftersom de går att skära till och har en bäddmadrass ovanpå. Skummadrassen är 140 cm bred i originalutförande, men vi har kapat den på längden och skurit ut för reglar, skidförråd och dörrstoppar mot bakdörren. Funkar super!
L-stål istället för stöttor under sängen
Då vi ville slippa att ha stöttor under sängen satte vi istället 4 mm L-stål runt om träreglarna som håller sängen, så att de inte kan börja svikta. Optimalt hade varit att ha U-stål, samt att det hade legat hela vägen i sidorna mot väggen (mellan träregeln och plåtregeln), men eftersom vi kom på det i efterhand var det inte något val – och det funkar bra ändå.
Garagedelen under sängen
Vi har ju alltid massor av utrustning med oss – mountainbikes, kitesurfutrustning m.m. och det är väldigt skönt att ha ett stort, rymligt utrymme under sängen att bara kunna slänga in grejerna i.
Förutom detta har vi här också exempelvis en extra färskvattendunk, en vattendunk till vår gasuppvärmda dusch (som också står här), en låda med verktyg, brassestolar, en liten grill och en plastlåda att lägga blöta våtdräkter osv. i. Här har vi också ett 12V-uttag samt belysning i form av två LED-listor på sidorna.
Här är en film på garaget i första vanen:
Och här är hur vår andra van ser ut. Här valde vi också att bygga ett skidförråd för stående skidor, vilket gör att sängen blir 140 cm bred vid skidförrådet (annars är den 155 cm).
När vi byggde vanen valde vi att inte bygga förvaringsfack i garagedelen utan att istället ha det helt öppet för att känna in hur vi vill ha det, och det kan jag rekommendera. Än så länge är vår andra van byggd likadant, men vi ska försöka få till lite krokar och fasta förvaringsutrymmen där med.
Det här var lite om våra tankar kring att bygga säng i campervan, hoppas att du fick lite tips & idéer! Nästa vecka skriver jag om kök – gas, vattendragning osv. så kolla in då!
Ny på Explorista?
Välkommen, lär känna mig och bloggen här!
Komplett guide till att bygga campervan – alla delar:
- Del 1 – Att välja bil
- Del 2 – Rost och isolering
- Del 3 – Ventilation
- Del 4 – Väggar, golv och tak
- Del 5 – El
- Del 6 – Layout och sittplatser
- Del 7 – Säng med garagedel under
- Del 8 – Kök, gas & vatten
- Del 9 – Toalett & dusch
- Del 10 – Dieselvärmare
- Del 11 – Regga om campervan till husbil/PB2
- Del 12 – Vad kostar det att bygga campervan?
- Del 13 – Montera taklucka & fönster
- Del 14 – Badrum i campervan
- Bonus – 23 tips för vanlife på vintern – stor guide för vintervanlife!
- Bonus – Kan man ha katter i campervan?
- Bonus – Säkerhet i campervan
- Bonus – Cykelhållare
- Bonus – Battery to battery chargers & power management system
- Bonus – Afterburner till dieselvärmare
- Bonus – Campervan/plåtis för äventyrsfamiljen på 4 personer
- Bonus – Så funkar vanlife med bebis & barn
- Bonus – Sängskydd/fallskydd för barn i campervan/plåtis
- Vår andra egenbyggda campervan – så här ser den ut
Kommentera gärna, eller klicka på hjärtat under inlägget!
Kommentera gärna, eller klicka på hjärtat under inlägget!
Hör inte till veckans tema men…..Jag kollar just nu på en Berlingo L2 som jag tänkt göra till en minicampervan. Grubblar lite på isoleringen för det finns så mkt, läste det du skrivit om hur ni gjort…vill inte göra fel. och vill ha ett material som inte är farligt. Har hört att XPS ska innehålla något ämne som inte var så bra? Vet du något om det?
Sen funderar jag på…den bilen jag kollat på har skjutdörrar på båda sidorna, hur tänker man då kring isoleringen i dörrar?
Kram flisan