Layout & sittplatser i campervan – Komplett guide till att bygga campervan, del 6

Layout av campervan – hur ska vi bygga är en av de första tankarna som kommer när man ska bygga om en skåpbil/lätt lastbil till campervan. Så kul att fundera på, men alltid tight med plats och kompromisser, och så många olika sätt man kan göra på. Tänkte först skriva ett inlägg om allt som rörde layout men insåg snart att det blev väldigt långt, så jag gjorde ett separat om säng och garage, men vi börjar med hur vi har tänkt kring layout och sittplatser i våra vans.

layout i campervan

Vad har du för behov?

Nummer ett är ju att tänka till kring behoven, vad vill vi ha? Hur många sittplatser, behöver vi toalett/dusch, vill vi ha ett stort “garage” för mycket utrustning som t.ex. mountainbikes och vill vi ha en fast säng eller är det ok att bädda om varje dag? Var vill vi stå och laga mat (tänk på matos!), och vill man sitta vid bordet och ha en schysst utsikt?

Tejpa upp layouten i fullskala

Först mätte och ritade vi upp olika layouter – men vi insåg ganska snart att hur mycket man än ritar och skissar så finns det inget som är rakt i en campervan och de där centimetrarna kanske inte alltid stämmer, vanen är ju t.ex. bredare i golvhöjd och smalare vid taket. Men, så snart vi kände att vi hade några olika idéer började tejpade vi upp olika layouter på golvet i bilen och ställde lite kartonger och dylikt för att likna möblerna – ett superbra sätt att få en känsla för hur det kommer att bli!

Naturligtvis är det viktigt att allt sitter fast och inte kan flyga loss vid en hastig inbromsning eller krock. Tänk också till på hur man öppnar saker – luckor öppnas utåt och tar ganska mycket plats. I vår förra van var man tvungen att t.ex. öppna båda köksluckorna för att kunna dra ut lådorna innanför, inte så smidigt, det hade varit enklare att bara behöva öppna en!

Till andra vanen valde vi bort att ha lådor innanför skåpsluckor, för det absolut smidigaste är ju att bara behöva öppna just den lådan man behöver öppna. Det kan låta onödigt att tänka till på sånt här, men det är trångt i campervans och att tänka till på såna här detaljer sparar irritation i efterhand.

layout campervan

Var ska man ha sängen i campervan?

De vanligaste alternativen är att ha en soffa man bäddar ner till säng på natten, eller att man har en fast säng – och vad du ska välja beror ju helt på dina behov. Hela sängbygget kräver ett eget inlägg som du hittar här, men vi landar alltid i att vi vill ha en fast säng av två anledningar: att slippa bädda upp och ner hela tiden, och att vi vill ha mycket förvaringsplats för kitesurfutrustning, mountainbikes och sånt inne i bilen, vilket är perfekt att ha under sängen.

Om du bygger en fast säng, fundera till på om du vill kunna komma åt garagedelen inifrån – det kan vara särskilt bra om du ibland vill kunna frakta långa grejer eller har elcentral med huvudströmbrytare och sånt i garaget. Isf kan det vara bra att lämna längst ner på väggen som skiljer garagedelen mot bodelen, eller bygga en lucka under madrassen. Jag tänker också att vi vill kunna ta oss ut ur bilen fort om något skulle t.ex. börja brinna – vi kan alltid komma ut både genom sidodörren och komma åt att öppna bakdörrarna från både sängen och garaget.

Säng bak eller fram då? Ja, jag har sett båda alternativen – allt funkar och beror på hur du gör din övriga layout.

sängvägg

Layout av kök i campervan

Det finns olika layouter för köket – med köksbänken inåt, utåt mot sidodörren eller framåt. I första vanen (Nissan Interstar L2H2) blev det bäst att ha den inåt i bilen bakom förarsätet, men i andra vanen, vår Peugeot Boxer L4H2, valde vi att ha köksbänken vid sidodörren och kunna laga mat och titta ut samtidigt (och bättre med matoset). Vi kör en bänkskiva, vask och blandare från IKEA på våra byggen. Stor vask är verkligen att föredra, så mycket enklare att diska när man har mycket plats!

På första vanen hade vi allt vatten (2*25 l) på ena sidan under köksbänken, och egenbyggda utdragbara lådor på andra sidan med massor av plats för förvaring. Framför bänken satte vi två skåpsluckor från IEKA, som är fastlåsta med skjutlås.

I andra vanen blev det en 70 l färskvattendunk i garaget som delas med duschen, och 2*20 l spillvatten under köksbänken. Dessa går att komma åt från sidodörrens utsida, så att det blir enkelt och smidigt att tömma dem – guld värt istället för att behöva släpa tunga, fulla spillvattendunkar genom bilen. På framsidan blir det en lucka 80*40 cm från IKEA (60-80 cm blir för brett att öppna i en smal gång) och 1-2 rader med lådor och lådfronter från IKEA. Man kan fundera på var man bäst har spillvattnet – inne i bilen (bra för vinterbruk då det inte fryser, och lättare att tömma dunkar än att hitta en tömningsstation för gråvatten) eller under bilen som de flesta plåtisar (mer plats till annat inne i bilen).

Många använder IKEAs köksstommar och får man plats är det ju ett bra och smidigt, om än lite dyrare, sätt att bygga. De är ofta lite för breda också, så man kan behöva kapa och justera lite. Andra har öppet under köksbänken och har istället för luckor ett tygskynke att dra för vilket också funkar bra, men då är det viktigt att se till att inget kan flyga ut ur skåpet vid en olycka.

LAYOUT kök i campervanlayout campervan reglar

layout campervan

Är det inte dumt att delvis blockera sidodörren?

Att ha möbler som sticker fram en del i sidodörren är absolut inget problem, när man ritade kändes det trångt men vi insåg ganska snabbt att det inte är något problem så länge man kan ta sig in och ut enkelt. Tänk dock till på att man vill kunna ta sig in och ut med större saker i händerna, t.ex. vattendunkar osv. om du bygger ditt kök så.

Just vattendunkar, eventuell toalett och batterier vill man gärna ha lättillgängligt – det är tungt att bära vatten och det är inte alltid man kan fylla på med vattenslang, batterierna vill man lätt kunna ladda och om du inte kan tömma toalettkassetten från utsidan vill du också lätt kunna bära ut den.

Sittplatser i campervan

Först och främst, börja med att tänka till på hur många sittplatser ni behöver, och vilken typ av sittplatser. Bara för att äta middag, eller en skön soffa för att hänga och kolla film?

sittplatser i campervan

Snurrstolar eller inte?

Många proffsbyggda campervans har snurrstolar (sk. swivel seats) framtill som man kan vrida 180 grader och använda som stolar till sittplatser – en väldigt bra lösning! Att kunna använda utrymmet fram gör att bilen känns mycket större och rymligare, man har ytterligare en yta att gå undan på t.ex. om man är två och den andra personen lagar mat. Dock, om man har snurrstolar förlorar man ofta ett säte och behöver således också registrera om bilen för färre passagerare, så istället för tre personer i bilen kan du bara åka två.

Får man ta bort mellanväggen i en skåpbil?

Lagkravet om att ha kvar mellanväggen i skåpbilar försvann för ett par år sedan och numera gäller att allt som är i själva skåpet ska sitta fast. Vi har tagit bort vår mellanvägg och både besiktigat och registrerat om vår skåpbil till personbil klass 2 utan problem (mer om detta i ett senare inlägg). Om du ska registrera om bilen till husbil måste du kunna röra dig mellan förarhytten och bodelen, så du behöver isf ta bort eller iaf modifiera mellanväggen.

mellanvägg

Sittplatslayout i vår första campervan

I vår första campervan valde vi en layout utan snurrstolar, vi ville gärna ha tre bältade säten framtill och lät alla säten vara kvar samt att vi satte en mellanvägg mot förardelen för att kunna sätta förvaring och avlastningsbord mot. Mellanväggen är isolerad och över den har vi en tjock gardin att dra för – det gör väldigt mycket för att behålla värmen eller kylan i vanen. Om du bestämmer dig för att bort mellanväggen så kan det vara smart att tänka till ett extra varv på isoleringen framme i förarkabinen och om du kan skärma av den delen på något sätt – här är många fönster och dörrar som inte är så bra isolerade.

Vi landade i att bygga två sittplatser, och en puff som går att ta bort. När puffen är på plats bildar den en soffa ihop med sätena, och när man tar bort den får man en tredje sittplats runt bordet – smidigt! Tjocka dynor är skönt, och se till att få rätt höjd för att det ska vara bekvämt att sitta (en vanlig matsalsstol har en sitthöjd på 41-45 cm). Dynor för ryggen behövs sällan, de gör att sätet inte blir lika djupt och man sitter oftast lika bra utan eller med en tunnare kudde.

Utrymmet under sittplatserna är väldigt bra för förvaring och i vår första van hade vi bodelsbatterier, kylskåp, toalett och en kattlåda under sätena.

sittpuff och kattoalett i campervan

Sittplatslayout i vår andra campervan

I vår andra campervan byggde vi en köksbänk vid sidodörren, en fast 155 cm bred säng på bredden bak och en soffa framtill. Bakom soffan byggde vi en isolerad, låg vägg som man lätt går över till förarhytten. Det är en stor fördel att kunna gå ut och in genom framdörrarna på bilen istället för att använda sidodörren – mindre regn kommer in och mindre värme kommer ut! Dessutom har vi ett badrum mellan sängen och soffan med möjlighet till att kunna varmduscha inomhus.

På soffan fram blir det också en säng som är ca 55*155 cm bred åt vår baby/toddler på nätterna, och där har vi satt upp skyddsnät så att han inte kan ramla ner.

Peugeot Boxer campervan

Vilket bord ska man ha?

Vi ville i första vanen helst ha ett bord som man kunde slidea in och ut under sängen, men eftersom vår säng var ganska hög åt det upp alleles för mycket utrymme i garagedelen. Vi bestämde oss istället för att ha ett uppfällbart bord, vi hittade superbra konsoller från Jula som inte byggde ut så mycket från väggen när bordet är nerfällt. I andra vanen blev det en swivel-bord mitt på L-soffan, sånt där som sitter på en stolpe som man kan snurra runt dit man vill då det passade bättre med den layouten.

För att få lite extra yta i köket är det också smart att ha uppfällningsbara små avställningsbord, smidigt när man ska laga mat men skönt att slippa ha det utfällt och att det tar plats jämt. När du bygger ditt uppfällbara bort, tänk bara till på att du ska kunna ta dig in på sittplatsen när det är uppfällt, eller kunna fälla upp det när du sitter (we didn’t så det fick bli en liten ursågning)!

uppfällbart bord

uppfällbart bord

Förvaring i campervan

Förvaring beror ju helt på hur dina behov ser ut och vad du vill ha med dig. Över förarens och passagerarens huvuden finns ofta mycket plats för förvaring, och under säten/soffor. Ett tips är att ha förvaring nära ingången för blöta skor, dagar när det regnar ute är vi supernöjda med vårt skoskåp från IKEA som gör att vätan stannar i skåpet när det rinner från skorna. Jag har sett att vissa som har Sprinters har byggt skoförvaring i insteget vid sidodörren, vilket ser väldigt smidigt ut!

Utöver skoskåpet, köksbänken och förvaringen över huvudet så byggde vi i van 1 en liten kökshylla över bänken för t.ex. vinglas, olja, färska örter etc. och en förvaringshylla (delad i två delar) för våra kläder över sängens fotände. Eftersom vi har massor av förvaring i garagedelen under sängen så räcker det gott för oss! Det blir samma koncept för van 2, men med förvaringshyllan för kläder fram över soffan istället för över sängen.

Placering av eluttag, strömbrytare och dieselvärmare

När du drar elen så bör du ha din layout färdig så att du vet var du kommer att vilja ha dina eluttag och strömbrytare. Var kommer du att ladda mobilen, behöver du uttag i köket och var kan du ha datorn liggande när du laddar?

På van 1 har satte vi två 12V-uttag med en USB-plugg (med två uttag i varje) i vardera ände av vår klädhylla, perfekt för att kunna ladda mobilen på natten. Dessutom drog fram ett 12V-uttag till gaslarmet och ett bak i garagedelen, det var alla vi behövde. Vi hade också en inverter som satt fastskruvad vid elcentralen under sängen, som i sin tur har en förlängningssladd med fördelardosa så att vi kunde ladda våra datorer var vi ville. För belysningen köpte vi dimmers med strömbrytare, så den kan vi ta med oss runt i bilen. I det här inlägget kan du läsa allt om el och få länkar till alla grejer vi köpte! Nästa van blir ungefär likadan, inverter men också med fastmonterade 220V-uttag, 2 12V-uttag med USB-plugg bak vid sängen så att man kan ladda mobiler osv., samt uttag till gaslarm och kylskåp under sittbänken.

Dieselvärmare ska vi prata om i ett annat avsnitt lite längre fram, men vi efterinstallerade en 5kW dieselvärmare från Kina. Om du vet med dig att du vill ha dieselvärmare, tänk till på hur du ska dra elen och var den ska vara placerad (du måste kunna dra ut frisklufts- och avgasrör från dieselvärmare under bilen). Det är betydligt enklare om man tänker till innan, det går ju att installera efteråt också men du blir mer låst.

Det här är våra tankar om layout i campervan, hoppas att du har fått lite nya tips & idéer!  När nya vanen är färdigbyggd kommer fler bilder!

Ny på Explorista?

Välkommen, lär känna mig och bloggen här!

Komplett guide till att bygga campervan – alla delar:

Kommentera gärna, eller klicka på hjärtat under inlägget!

18 comments

  1. Har ni kollat något ifall mellanväggen är något bärande? Hörde detta från någon men låter konstigt om den går igenom besiktningen ?

    1. Nej, mellanväggen är inte bärande vad jag vet, den är laglig att ta bort också så det bör inte vara något problem. Aldrig märkt av att det skulle vara något strul i de bilar jag har tagit bort den.

  2. Lite mer info om badrummet/duschen hade varit trevligt :) Har själv en del funderingar kring materialval på väggar och golv t.ex.

    1. Vi har inte byggt klart badrummet än så har tyvärr ingen info, men uppdaterar när vi gör det (planerat under hösten). Hur tänker du själv?

  3. Hej! Jag undrar lite om det du skriver om mellanväggen. Jag har letat lagtexter och dyl. på senast och hittar precis som du bara information om att lasten ska sitta fast i skåpet, och ingenting står i klarspråk att det ska eller inte ska sitta en vägg mellan skåp och förarsäten. Men när du säger “Vi har tagit bort vår mellanvägg och både besiktigat […] utan problem” – har ni besiktigat som lastbil-registrerad utan att ha problem? Eller hade ni registrerat om till PB2 innan? Jag vill bygga om en liten skåpbil (lätt lastbil) och kommer inte nå kraven för att registrera som PB2, och i mina efterforskningar är det tydligare att LB-reggade personbilar (typ kombibilar) eller PB2-bilar inte behöver ha mellanvägg – men LB-reggad skåpbil verkar vara ok för vissa men inte andra…

    För övrigt, tack för allt ni delar och delat – ni har inspirerat mig att köpa bil och börja mitt eget bygge ^_^

    1. Hej! Lastväggen är inte nödvändig för lastbilsregistrerade skåpbilar vad jag vet, men vi har inte besiktigat våra utan så jag är inte 110% (vår har varit husbilsreggade när vi har besiktat). För husbilsreggad skåpbil får du inte ha mellanvägg. Lycka till med bygget!

  4. Hej!
    Tack för en grym blogg! Jag undrar lite kring säten i fram och mellanvägg 🙂
    Ni skrev att ni i första bilen behåll 3 bältade säten fram och byggde en halv-mellanvägg mot hytten. Gick det smidig att gå över den och använda framdörrarna trots 3 bältade säten eller blev det en jobbig klättring vilket gjorde att man aldrig använde denna väg?
    Hur gjorde ni i andra bilen? Där byggde ni också halvvägg som man kan gå över för att använda dörrar i fram, men behöll ni 3 säten där med eller är det 2 bältade säten på nya bilen?

    Hälsningar Siri

    1. Hej och tack! Smidigt och smidigt :D, man får klättra som en otsbåge för att komma över så vi använder i normala fall inte den vägen – men man kan klättra fram vid behov om det t.ex. ösregnar ute. Man kan ju också lägga saker i sätena fram, hänga handdukar på tork över ratten osv. från bodelen vilket är smidigt. Vi har behållit alla tre säten och byggt halv mellanvägg i båda våra bilar. :)

Write a response

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close