Köpa och bygga en campervan 2020: att välja bil – Komplett guide till att bygga campervan del 1

Campervan – dags att uppfylla en dröm! Vi har funderat på en campervan & vanlife länge, men sommaren 2018 bestämde vi oss äntligen! I den här serien av inlägg kommer jag att ta er igenom våra byggen (för i mars 2020 så köpte vi vår andra van att bygga om!) och berätta allt du behöver veta för att bygga en campervan. Först ut – hur du väljer rätt bil! 

Vill du se fler bilder från bygget och våra vanlife-äventyr hänger du bäst med på Instagram @explorista_se!

att bygga en campervan

Vilka är vi och varför bygger vi campervan?

Eftersom många nya människor hittar till det här inlägget kan vi ju berätta lite kort om oss. Vi – det är jag, Emmi, som driver den här bloggen och min sambo Philip och vi är ett par i 35-års-åldern som bor i Göteborg och älskar äventyr, kitesurfing, skidåkning, mountainbiking, resor och allt annat outdoors! Vi uppskattar frihet, upplevelser och utmaningar – och älskar vardagsäventyr och ett liv som inte bara levs för helger och semestrar.

Jag kom in på campervantankar när jag började hoppa fallskärm för 10-15 år sen (då med namnet bugibuss!) medan Philip blev hooked när vi reste runt Nya Zealand med en Volkswagen Crafter under en månads tid. Här kan du förresten läsa mer om att hyra husbil eller campervan på Nya Zealand. Full-time vanlife var inte vårt mål, utan snarare att bygga en campervan för att lättare kunna komma iväg på vardagsäventyr, helgresor eller semestrar med mountainbike och kitesurfing. Dessutom har vi ju en katt och att ta med henne är en del av äventyret (om du är nyfiken kan du läsa mer om hur det funkar katter i campervanen här)!

Själva byggprojektet var också sjukt roligt och en stor del i det hela, och även om vi är ganska händiga hade vi ingen som helst tidigare erfarenhet av att bygga såna här grejer. Vi har lärt oss massor längs vägen och det är egentligen inte så svårt – blir det fel får man helt enkelt göra om!

campervan-conversion

how to build a campervan-before-after

Att välja rätt bil och modell till campervan

Vår första campervan var en 6-växlad Nissan Interstar 2008 150 DCI L2H2 (samma bil som Opel/Vauxhall Movano och Renault Master), d.v.s. medellång (5,4 m) och medelhög (ståhöjd inne i skåpet). Vår andra van, som vi bygger under våren 2020, är en Peugeot Boxer 3.0 HDI L4H2 från 2014 (samma modell som Fiat Ducato och Citroen Jumper). Det är ju inte helt enkel att hitta en skåpbil i bra skick och därför kan det bli svårt att bestämma sig att man måste ha ett specifikt märke eller modell.

För oss var det viktigaste att hitta en bil som var väl omhändertagen & servad, utan rost och som mötte våra krav på mil, längd, höjd och servicehistorik. För vårt andra bygge blev modellen lite viktigare och vi landade på att köpa en Boxer/Ducato/Jumper som är den bilen som har mest fyrkantig form, alltså som har rakast väggar och inte sneddar in så mycket i överdelen av bilen. Det gör att bilen inuti blir bredare, vilket ger mer boyta och lättare att få plats med en säng på bredden. Dessa bilar är också den vanligaste modellen för fabriksbyggda campervans, vilket gör att det är lättare att hitta tillbehör till dem.

Tänk på detta när du köper din campervan

Längd

Vilket utrymme behöver du i bilen och var ska du parkera den? Vår första van var 5,4 meter lång vilket innebär det att den fick plats i en vanlig parkeringsruta, vilket en 6-meters-van aldrig hade gjort. Med å andra sidan är den mindre i skåpet och vi får t.ex. inte plats med ett badrum inuti (men vi har toalett under ett säte).

Boxern är istället 6.37 m, och får plats med båda hjulen i rutan men har då ett överhäng bak- och fram. Parkeringsregler säger att du måste få plats med hjulen i rutan så det är det lugnt, men man får inte heller blockera trafik/cykelbanor osv. med överhänget så man får tänka lite mer på var man parkerar. – men vi har också en meter mer i skåpet att bygga och bo på!

Så, om de är viktigt för dig med t.ex. badrum så kanske du ska ha en van som är minst 6 meter – men är det viktigare att kunna parkera enkelt så kanske du ska ha en mindre? Tänk också på att färjor och broar ofta blir dyrare med en bil över 6 meter.

Höjd

Vill du kunna stå raklång i bilen? (Om inte, tänk till igen, det är väldigt skönt att kunna stå raklång i bilen och t.ex. laga mat när regnet vräker ner en hel dag!). Låga bilar kommer dock lättare in på parkeringar då det ibland sitter en bom i höjd nog för att stoppa skåpbilar att köra in. Dock, så fort bilen är H2 eller högre spelar det mindre roll, då kommer du troligtvis inte in ändå så H2-H3 är mindre viktig skillnad än längden.

Bredd

De olika modellerna av skåpbilar är olika breda på olika höjder och även om det inte skiljer jättemycket på det totala yttermåttet kan det skilja 10-15 cm i midjehöjd där du kanske har tänkt att placera t.ex. sängen. Om du vill ha en säng på bredden så titta lite extra på detta, t.ex. de flesta årsmodeller av Sprinter/Crafter är smalare än t.ex. Boxer/Ducato/Jumper.

I vår Nissan Interstar gjorde vi nischer för sängen och som ni ser på bilden nedan är det 181 cm mellan nischerna. Boxern vi har nu är 185 cm mellan innerväggarna som satt när vi köpte den så betydligt mer plats än i Interstaren – vi får plats med mer isolering och slipper tänka på nischer.

bygga campervan

Fönster eller inte?

Fördelarna med fönster – det är nice att se ut! Nackdelarna – sämre för isolering, insyn och det är tydligt att det är en campervan. Vi valde att inte ha fönster i vår första van, dels för att kunna stealthcampa när det behövs, men också för att minska inbrottsrisken – hela sommaren har man ju öppet dörrarna! Om vi hade levt full-time vanlife hade vi definitivt valt fönster, och till vår Boxer som blir mer för året-runt-bruk kommer vi att sätta fönster då det är skönt att kunna se ut även på vintern när dörrarna är stängda.

Miltal och servicehistorik

För oss var det viktigt att köpa en van som var väl omhändertagen och med full servicebok, och vi valde att köpa av en privatperson då de oftast är lite mer rädda om sina bilar. Andra vanen köpte vi av ett företag, men den hade endast en ägare och var fullservad och extremt välskött. Vi resonerar så att vi hellre köper en skåpbil som är ett par år nyare, men med fler mil, istället för tvärtom – det är en transportbil och de är gjorda för att gå, medan alla delar på en äldre bil är äldre, mer slitna, packningar blir intorkade osv. och vi tror att det är större risk att en äldre bil går sönder.

Saker som kan vara bra att kolla: koppling, växellåda och alla växlar, drivknutar, fjädring, läckage, AC, fläktar, lampor, dieselvärmare, att låsen funkar med centrallås och nyckel, att sidodörren glider bra och att gångjärnen funkar bra i bakdörrarna (gångjärn både slits mycket och är dyra).

Rost

Rost – värst av allt. Visst, alla bilar har lite ytrost men är det värre än så blir det jobbigt. Delar går att byta ut, men att få bort rost är ett riktigt skitjobb och dessutom, om det är genomrostat på viktiga ställen går det ofta inte ens att åtgärda utan att lägga väldigt mycket pengar (särskilt på bärande delar under bilen!). Så let’s agree: NO rust!

Drivmedel & förbrukning

Bensin eller diesel? De flesta större transportbilar är diesel, men ska du åka i östliga länder vet jag folk som valt bensinbil istället då det enligt dem är ett bättre val eftersom det var lättare att hitta bensin i de länderna. Dieselbilar har ju också hög skatt, särskilt de som är sålda efter 1 juni 2018. Förbrukningen är ju också en viktig faktor om man ska köra långa sträckor.

Försäkringar och skatt

Försäkringar är alltid ett lotteri, så kolla alltid upp försäkringen på just bilen du har tänkt att köpa. Samma med skatten, skatten på dieselbilar är dyr och det är värt att kolla upp innan eftersom den kan skilja mycket mellan modeller och årsmodeller.

Detta var det första inlägget i Kompletta guiden att bygga campervan – här finns allt du behöver veta om att bygga din egen campervan helt enkelt! Resten av inläggen hittar du nedan.

Gillar du inlägget? Klicka på hjärtat eller kommentera!

Ny på Explorista?

Välkommen, lär känna mig och bloggen här!

Komplett guide till att bygga campervan – alla delar:

Kommentera gärna, eller klicka på hjärtat under inlägget!

Första vanan – Nissan Interstar

Nissan Interstar campervan Nissan Interstar campervan Nissan Interstar campervan

köpa eller bygga campervan

Andra vanen – Peugeot Boxer

Explorista ny van Peugeot Boxer 2014 Explorista ny van Peugeot Boxer 2014 Explorista ny van Peugeot Boxer 2014

51+

44 comments

    1. Gör det, så himla skoj byggprojekt och älskar att kunna sticka iväg närhelst vi har lust utan att krångla med massa förberedelse och packning!

      1+
  1. Snyggt! Vilken bra guide!! Har själv en gammal van (Merca, årgång -79) som jag bott i till och från sedan åtta år tillbaka. Den är fantastisk på alla vis, men håller nu på att kolla på en till för lite kortare turer. Då den är gammal går den inte så fort och drar dessutom ganska mycket.
    För mig är med andra ord ytterligare en viktig parameter hur mycket den drar per mil – och vad den går på för drivmedel. Vill man åka långa turer och står och väger mellan två modeller kan det vara värt att väga in. Också med tanke på miljön såklart :)
    Ser fram mot fler inlägg, grymt jobbat!

    2+
    1. Tack Linda! Det låter supermysigt! Soppaförbrukning är ju en viktig faktor, det ska jag lägga in i inlägget. Vår går på diesel och drar 0.9-1 l/milen så det känns helt ok ändå, svårt att hitta en så stor bil som går billigare.

      0
  2. Underbart! Ser fram emot att läsa allt! Det här har varit en dröm hos mig i flera, flera år. Hur mycket kostade det för er ungiefär att inreda/bygga den?

    0
  3. wow vilken guide!!
    tack för all information, kommer säkert komma tillbaka hit inom en snar framtid.

    0
  4. Ligger & lusläser er blogg nu… Vi bestämde oss för ett par veckor sen att nu, ska vi bygga oss en campingbil. Så är så taggad nu när jag hottade hit me. Så kul att läsa era lösningar.! Idéerna pluppar upp för fullt här nu… Så tack.! För en inspererade blogg.!

    0
  5. Så himla glad att jag hittade till din hemsida/blogg. Du/ni beskriver bra och enkelt om allt jag undrar. Jag kommer att ha så mycket hjälp nu när jag ska börja bygga min campingbil. En mycket mindre, men oj vad glad jag är över mitt köp. Fortsättningen följer…….

    0
  6. Älskar verkligen din blogg!
    Är inne på att bygga en campervan nu i vår. Hur mycket betalade ni för er bil och hur långt hade den gått då?

    0
    1. Tack!<3 Vi köpte den för typ 40' och den hade gått 28 000 mil - men allt beror ju på skick, servicebok osv så det är svårt att säga vad som är rimligt att betala... Lycka till, hoppas att du hittar en bil och kommer igång!

      0
  7. Hej!
    Kanonbra site ni har!! Vi har köpt en Citroen Jumper och kommer sätta in fönster på den. Men de är så svåra att hitta! Har ni några bra förslag var man hittar fönster till en kärra som vår?
    Hälsningar
    Peter Johansson

    0
    1. Hallå & tack! Det finns nog fönster att köpa på de flesta husbilsbutiker och på Amazon eller e-bay, vi köpte vårt begagnat. Lycka till med Jumpern! :)

      0
  8. Tack för en rolig och nyttig sida om camorran. Sitter just nu på tåget upp i landet för att hämta hem familjens första bil, blev en Ford Transit L4H3. Ser fram emot att få bygga om den, försöka få till fasta sovplatser till 2 vuxna och 2 barn.
    Bra förvaring och då även för min kiteutrustning.
    Tack så mycket, hoppas vi ses på vattnet!

    0
  9. Hej!
    Jag är en tjej som går andra året på gymnasiet och har varit sugen ett bra tag nu att bo i en van och kunna bygga om en bil och bo i den då jag kan åka landet runt med mera jag ville bara tacka för inspirationen och hjälpen för att få mig våga göra min dröm tack och kommer kontinuerligt att följa er blogg för att få ännu mer inspiration så snälla fortsätt med det ni gör.
    Med vänliga hälsningar Matilda

    0
  10. Hej ,
    Har börjat titt på bilar , den finns en hel del att välja på , har läst de ni skriver om höjden, bredden och längden … just nu tittar jag på en Peugeot Boxer , Ford Transit , Renault Master och Opel vivaro … alla dessa är diesel och mellan 2013 – 2015 , priset varierar ganska mycket men är runt mellan 70tusen till 100tusen , problemet är att alla de har Utsläppsklass : Euro5 ….. har läst lite om att såna bilar kan inte köra på visa stora städer i visa länder …. har ni nån tips/rekommendation om detta ?

    Super tack och super kul de ni gjorde alltså ! hoppas nästa år är min tur :)

    0
    1. Hej! Nej, i många storstäder får man helt enkelt parkera utanför innerstan och ta tåg/buss/pendel in (det brukar finnas bra parkeringar och vara smidigt) – men så är det med alla större dieselbilar i transportstorlek. Lycka till med ditt bygge framöver!

      0
Write a response

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close