Ventilation i campervan – Komplett guide till att bygga campervan, del 3

Nu har vi pratat om bilval och isolering, dags att snacka lite ventilation i campervan eller plåtis! Ventilationen är A och O för att ge ett härligt inomhusklimat och för att minska risken för skadliga gaser och rost – och även om det inte är raketforskning finns det några saker att ha i åtanke när du bygger din campervan. Som vanligt berättar jag också vilken ventilation vi valde.

Varför behöver man ventilation i en campervan?

Bra ventilation i husbilar, vans och plåtisar minskar kondens, risk för skadliga gaser och ger ett bättre inomhusklimat. Du vill kunna sova bra, hålla vanen i lagom temperatur både på sommaren och vintern, slippa stekos när du lagar mat inomhus och minska risken för mögel och rost.

Montera taklucka i campervan

Hur mycket ventilation behöver man och var sätter man den?

Beroende på hur mycket isolering du har är bilen mer eller mindre tät i sig. Vi märker t.ex. att det kommer in mycket luft mellan bakdörrarna eller vid sidodörren, vilket ger lite ventilation. Att öppna dörrar och fönster är ju enklaste sättet att ventilera, men inte det mest praktiska under regniga eller kalla dagar.

Varm luft stiger och kall luft sjunker, så du vill ha luftintag så lågt som möjligt så att du får genomströmning och ett luftflöde som går genom hela bilen och ett luftutsläpp i taket av bilen (taklucka) för att släppa ut kondens. Man kan även sätta skydd ovanför fönstren i dörrarna så att man kan ha dem lite nervevade utan att få in vatten om det skulle regna.

Vilken ventilation ska jag köpa till min van?

För luftintaget finns det några olika alternativ. Det är skönt att på insidan kunna styra hur mycket luft som kommer in och var den riktas. Vi tittade först på Biltemas väggventil, men den var riktigt smäckig och dessutom insåg vi att man inte vill ha snören som hänger ner om intaget sitter i höjd med madrassen.

Till sist valde vi en enkel tallriksventil med möjlighet att stänga/vinkla och ett ventilationsgaller av metall, och mellan dem kan man sätta en kanal i plast som leder luften rätt. Om du har en vit bil, köp ett galler av metall, inte plast eftersom det gulnar i solljuset. Man kan ju också ha två takluckor för ventilation, men vi tänkte att genomströmningen blir bättre om utflödet sitter högt och intaget sitter lågt.

ventilationsgaller

Taklucka eller takfläkt, och hur många?

Takluckor är troligtvis det näst billigaste alternativet. De är inte så svåra att montera som man tror och de enklaste varianterna kräver ingen eldragning utan öppnas med t.ex. en vevlösning.

Takfläktar finns det olika varianter av, de kräver eldragning och de är dyrare än takluckorna. Fan-Tastic Vent , Maxxfan Deluxe och Fiamma Turbo-Vent är tre varianter som är populära och lätta att få tag på i Sverige. Fundera på vilka behov du har, hur mycket pengar du vill lägga och jämför modeller med termostat (skönt att den startar och stänger av sig själv vid rätt temperatur!), myggnät, möjlighet till in- och utsug (bra vid matlagning och stekos!), lätta att rengöra och olika fläkthastigheter (hur mycket låter den?), regnsensor och manuell/elektronisk öppning av luckan.

Vit eller genomskinlig kåpa? Vi valde en genomskinlig kåpa för att få mer ljus i bilen, men det innebär också att det blir ljust på sommarnätterna eller tidiga morgonar när ljuset skiner in där och det inte finns någon “rullgardin”. Det går dock oftast att köpa till en “gardin” till dem som stänger ljus och värme/kyla ute.

Hur många ska jag ha? Det är en smaksak och helt beroende på hur du använder vanen. I vår första van som var 5,4 meter lång valde vi en taklucka med fläkt + en ventilation och tyckte att det funkade bra. Om du har en större van kanske det är skönt med två eller fler takluckor, i vår andra van hade vi en 28×28 cm taklucka i badrummet, en 40×40 cm taklucka över sängen och en 40×40 cm taklucka med fläkt längst fram – då blev det väldigt bara luft. Däremot om du tänker ha dusch inomhus så är det viktigt att se till att fukten tar sig ut.

Här kan du läsa en guide om hur du installerar taklucka eller takfläkt i campervan eller plåtis!

Vilken ventilation valde ni?

Både i första vanen och i vår nya van valde vi Fiamma Turbo-Vent vilket är en taklucka med inbyggd fläkt med in- och utsug, myggnät, olika fläkthastigheter och termostat som vi är väldigt nöjda med. Lite dyrare än många (och lite billigare än Maxxfan Deluxe) – men himla värt och det blir riktigt bra genomströmning i bilen när man ökar på fläkthastigheten.

takluckefläkt Fiamma Turbo-Vent

Då vi valde att ha en fast säng bak så satte vi ett luftintag i bakdörren precis över madrassen, vi tyckte att det var viktigt att ha bra luft där vi sover. Bäst hade naturligtvis varit att ha den längst ner vid golvet, men då hade luften kommit in i garaget och fastnat där så över madrassen var näst bästa alternativet. I luftintaget sitter det en tallriksventilation, som går att öppna, stänga och vinkla som man vill och på utsidan ett vitt ventilationsgaller med myggnät. I vår andra van som var längre, satte vi en stor taklucka även här för att få bättre luft när man sover, framförallt bra om man åker i varmare länder på sommaren.

Vi hade också ett badrum i vår andra van, och där har vi valt att ha ytterligare en taklucka för att säkerställa att den fuktiga luften tar sig ur bilen. Här valde vi dock att sätta en 28*28 cm stor taklucka istället för en 40*40 cm som den andra vi har. Vi drog fram el för att kunna ha taklucka med fläkt, men kände aldrig behovet även om vi duschade i badrummet så en vanlig taklucka räckte bra.

Att ha flera takluckor ger oss också möjlighet att ha t.ex. två takluckor öppna och få bättre ventilation och drag i bilen, även när vi inte använder duschen.

Hur gör jag för att montera taklucka i vanen?

För att det här inlägget inte skulle bli kilometerlångt så har jag gjort ett eget inlägg om att montera taklucka och sidofönster i van, check it out here!

Ny på Explorista?

Välkommen, lär känna mig och bloggen här!

Komplett guide till att bygga campervan – alla delar:

Kommentera gärna, eller klicka på hjärtat under inlägget!

34 comments

  1. Tack så mycket för att ni delar med er av era erfarenheter. Blir så inspirerad och motiverad. Tack!!

  2. Om man ska få en uppfattning hur mycket ström takfläkten förbrukar undrar jag hur lång tid ni känner att den behöver vara igång / dag för bra ventilation? ´Tack för bra inlägg!

    1. Dagen beror ju helt på, men vi har vår igång hela natten på lägsta effekt på sommaren plus kvällen och vid matlagning. Kolla på specarna vad tillverkaren deklarerar för strömförbrukning vid olika varvtal.

  3. Hej! Superbra guide. Har kopierat flera lösningar från er, bla vattensystemet. Nu tänkte jag göra samma med ventilationen. Har en fundering dock gällande tilluftsventilen i bakdörren. Hur fäster ni den utvändigt? Är ni inte rädda för att vatten smiter in emellan?

    1. Tack, så kul att höra att ni gillar den! På utsidan har vi ju ett ventilationsgaller, och sedan är det fog runt hela ventilen så att det inte rinner in. Om det är riktigt ösregn och blåst kan det vara så att det stänker in lite, men det hamnar ju på XPS-isoleringen som ändå inte suger någon fukt och avdunstar sedan. Hade jag haft annan isolering som t.ex. gullfiber eller så som suger fukt så hade jag varit orolig, men inte nu. Tänk på att inte ha plast på utsidan utan kör på metall, plast gulnar och det blir fult fort. Stort lycka till med ditt bygge!

  4. Är impad av denna redogörelse hamnade här av en tillfällighet,känner mig taggad att ge mig på det,trots 77 år

  5. Hej!
    Nyfiken fråga kring värmen på sommaren i eran van.
    Hur “kallt” lyckas ni hålla det på sommaren ungefär?
    Tänker hur mycket isoleringen + fläkten gör inne i bilen när det är som varmast på sommaren.
    Blir det ändå jobbigt ibland eller håller det sig behagligt?

    1. Hej! Har inte testat nya vanen på sommaren än, men i gamla vanen blev det ju varmt även om man har isolerat. Dock så funkar det bra om man har fläkten igång och takluckan öppen – långt ifrån lika varmt som i en vanlig bil, kanske ungefär lika “jobbigt” varmt som det normalt sett är inomhus i ett vanligt sovrum som ligger i söderläge på sommaren.

  6. Hallå! Får jag fråga hur ni gör med isolering runt om fläkten och fönstret? Om jag ser rätt så har ni isolerat vanen först och sen satt in dessa, sätter ni mer isolering runt om fönster/fläkt efteråt eller hur går ni vidare där? Och isåfall, är det inte smartare att börja med att sätta in fönster och fläkt innan man isolerar? 🙂 Hoppas du förstår min fråga!

    1. Hej! Nej, vi isolerade bara andra delar först, sen satte vi in fönster och taklucka och isolerade det sista runt dem sen. Kan ju göra i vilken ordning som helst, beror ju på leveranstider och väder och sånt. 😊

  7. Hej! Tack för bra och intressant blogg!
    Jag har en fråga angående installation av fönster / taklucka. Behöver bilen besiktigas om eller måste man få det godkänt var man ska såga i bilen kaross? Tänker på bilens konstruktion och krocksäkerhet, så det inte blir problem med framtida besiktningar eller liknande. Tack på förhand!
    Vänliga hälsningar Harald

    1. Hej & tack! Nej, vad jag vet behöver den inte besiktas om men du kan ju alltid dubbelkolla med besiktningen för säkerhets skull. Vi har gjort det på två vans och både registreringsbesiktigat och besiktigat vanligt och det har inte varit några problem. Sen är det ju viktigt att man inte kapar några bärande delar så klart. :)

  8. Hej!
    Har du möjlighet att länka vad ni köpte iläggen för det räfflade taket? 😄

  9. På stora vanen med 3 takluckor. Satt ni även där ventil i bakdörren? Eller räckte den luft som kommer in genom luckorna?

    1. Gasol finns ju i de första husbilar så det är ju främst det vi har gaslarm för, och kolmonoxidrisk finns ju alltid vid förbränning men det kräver ju ett annat larm.

Write a response

Leave a Reply to Henrik Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close