Att hitta en campervan eller plåtis för äventyrsfamiljen är inte helt enkelt, med fyra sängplatser och fyra sittplatser. Särskilt inte om man vill ha plats för barnvagn, cyklar och annan utrustning – och få plats med kläder och barnens leksaker inomhus. Dessutom vill man gärna få plats med två barnstolar, och ha någonstans att lägga dem när de inte används så man har space nog att leva på.
Husbil? Ja, men för oss är det inte samma grej. Det är inte samma känsla av minimalism, de är större/längre/bredare och är således lite krångligare att parkera och använda, de har inte de där härliga sido- och bakdörrarna som man kan öppna upp och se bergen igenom. Visst är det kanske enklare – men det bästa här i livet är ju lite krångligt, men så värt det i slutändan!
Våra krav när vi tittade på ny campervan för fyra personer var:
- Avsedd för fricamping vår/sommar/höst, med möjlighet att använda då och då på vintern – d.v.s. mycket batterikapacitet och/eller solceller, bra uppvärmningssystem med enkel påfyllning (gärna dieselvärme istället för gasolvärme), bra isolering och vatten inomhus/uppvärmda tankar
- Plats för två bakåtvända barnstolar, helst med isofix för att slippa remmar som ska fästas framåt i bilen och för att enkelt kunna plocka av dem
- Tillräcklig förvaring inomhus för kläder och barnens leksaker utan att…
- …bli för mörk och trång! Många vans har alldeles för mycket skåp och känns så trånga – och lägg till mörkt faketrä i kombination med halvsnygga husbilsfärgval på klädsel. Vi ville ha något luftigt, med campervankänsla snarare än husbilskänsla, och med i alla fall hyfsat neutrala färger.
- Mycket plats i garaget för att kunna få med kitesurfgrejer, endurocyklar, vandringsprylar, utrustning och kläder till olika sporter, multisportvagnen, skidutrustning etc.
Jag tror vi har mer krav än många andra, och det gör det inte helt enkelt att hitta rätt van – men det går!
Plåtis med fyra sängplatser, finns det och hur vill ni sova?
De flesta större fabriksbyggda campervans eller plåtisar har två sängplatser, och eventuellt möjlighet att bädda upp en extra sängplats fram i dinetten vid behov. Det har dock de senaste åren börjat komma fler vans med fyra sängplatser, och det finns lite olika lösningar.
Endast långbäddar bak (och eventuell bäddbar dinettdel)
För två personer, men här får man absolut plats med ett barn också. Fyra känns dock trångt, men kanske kan man bädda en säng framtill också? Känns bra för två personer och kanske också för familjen med ett mindre barn, men lösningen att behöva bädda upp framtill (och ta bort bord etc.) blir nog krånglig om man behöver göra det varje dag för en fjärde person.
Pop-up-tak och långbäddar eller tvärbädd bak
Två personer nere i bilen och två personer i popuptaket. Fördelen är att alla sover skönt, nackdelen är att om man ska upp i popupdelen behövs stege som står framme. Det är ju också supercharmigt att kunna ligga uppe på taket och titta ut, och känns lite mer outdoors/äventyrligt än en vanlig van.
Popup kändes inte som den enklaste lösningen med väldigt små barn, men är säkert supermysigt när barnen blir lite äldre. Värt att tänka på med popup är ockå också avsaknaden av takluckor i bilen när popupen är stängd, att ljudnivån blir högre, att den vid väldigt mycket vind kan bli svår att använda, att värmen inte stannar lika bra i bilen då tältduken släpper ut betydligt mer än väggarna i vanliga bilen och att det kan vara svårt att använda popupen om man vill bo lite stealth t.ex. i städer eller platser där.
Nedfällningsbar säng fram och långbäddar eller tvärbädd bak
Två personer sover skönt fram och två personer sover skönt bak. Stor fördel att det är två riktiga sängar med sköna madrasser, och att båda sängarna kan vara bäddade hela tiden. Nackdelen är väl möjligtvis att bilen blir hög, och att denna lösning främst finns på nyare, dyrare bilar.
Nedfällningsbar soffa som blir till säng fram och långbäddar eller tvärbädd bak
En vuxen eller två barn sover bra fram och två personer sover skönt bak. Detta är Westfalia Columbus lösning, där man fäller fram hela soffan och den blir en säng med skön madrass, och det tar inga många sekunder att fälla fram sängen (som man kan ha preppad med lakan och madrasskydd, även om täcke/kudde behöver förvaras någon annanstans. Supersmart lösning för ett större barn/vuxen, eller två små barn då sängen fram blir 110*180 cm.
Två dubbelsängar i höjd bak
Som det låter, två sängar där två personer sover skönt baktill. Vissa har fasta sängar, andra har sängar som kan plockas bort eller höjas upp. Fördel: alla sover skönt och det är färdigbäddat hela tiden. För oss gick detta alternativet dock bort på de plåtisar vi tittade på eftersom de kändes väldigt mörka och instängda, samt att man ofta inte kunde använda sängen som bra sittyta dagtid eftersom det blev väldigt trångt.
Hade man själv byggt hade detta absolut varit ett alternativ, och då hade jag helst haft en fast säng nere och haft möjlighet att sänka ner den andra sängen när den inte används, så att den ligger direkt ovanpå den andra. Då hade man kunnat använda den som sittyta utan att det blir trångt, och sen bara lyfta upp den när det är dags att sova. Tyvärr har de flesta fabriksbyggda gjort tvärtom, att sängen höjs upp när den inte används och då blir det trångt och låg takhöjd mellan sängarna.
Får bilbarnstolar plats i en campervan eller plåtis och hur vill ni sitta när ni kör?
De flesta fabriksbyggda campervans för fyra personer har två snurrbara stolar fram, och en soffa med två platser bak. När du väljer van, kolla upp storleken på soffan! Många soffor är väldigt smala och trånga, och då kan det bli svårt att få plats med två barnstolar i bredd. Vill man istället ha en bilbarnstol fram och ha en vuxen sittande bak kan det också vara värt att kolla komforten på soffan, många soffor har 90 graders vinkel på soffan och är sjukt obekväma att sitta en längre stund i.
Isofix underlättar livet!
Isofix är inte vanligt, finns oftast bara på de nyare modellerna, men är guld värt för att göra det enkelt att varje dag sätta dit och ta bort stolarna. Även för större barn – bilstolen Axkid One går upp till 7 år, fästs med isofix och har inga remmar som måste fästas framåt. Detta är nog dock den enda, annars går de flesta isofixstolar till en lägre ålder och då behövs ytterligare en bakåtvänd stol under något års tid. Tänk också på att stolarna behöver vara någonstans om man vill använda sittplatserna i bilen på kvälls/nattid.
Var ska alla grejer få plats?
Många intressen – många grejer. Våra egenbyggda vans har alltid haft massor av garageutrymme, men att hitta det i fabriksbyggda vans är svårt. Det finns dock ett gäng som har bra bagageutrymme också, t.ex. Globe travellers olika modeller eller Westfalia Columbus. Cykelställ på utsidan är också en lösning!
Tänk också på att man ska få plats med kläder, leksaker etc. inne i bilen. Vi upplevde att modeller byggda på Mercedes Sprinter blev väldigt smala upptill (t.ex. Grand California), vilket gör att skåpen blir väldigt grunda och man inte alls få plats med så mycket som man tror.
Var, och under vilken årstid ska ni använda campervanen?
Vans som är gjorda för vinterbruk är svårare att hitta, och dyrare. Vissa vans finns dock med vinterkit, och även om det kanske inte är 100% vintersäkrat så kommer man iallafall en bit på vägen. Bra uppvärmning (gärna dieselvärme), vatten inomhus, bra isolering och stort batteri är viktiga aspekter för vintercamping. Här kan du läsa ett jättestort inlägg om mina bästa tips för winter vanlife!
Det finns säkerligen massor av campervans och plåtisar som har både fyra bältade platser och fyra sängplatser, det gäller mest att hitta sina egna krav och behov och titta runt! Några tips är Globetraveller, Rapido V65XL, Dreamer campervan XL, Westfalia 540 D och 600 D – tipsa gärna om fler nedan!
Är du sugen på att bygga egen campervan istället? Nedan kan du hitta alla mina inlägg i serien om att bygga campervan.
Till sist köpte vi en…
…Westfalia Columbus 600 D! Den fyllde alla våra kravlistor, och var näst intill den enda vanen som gjorde det. Här kan du sen den!
Tryck gärna på hjärtat eller kommentera om du gillar inlägget!
Ny på Explorista?
Välkommen, lär känna mig och bloggen här!
Komplett guide till att bygga campervan – alla delar:
- Del 1 – Att välja bil
- Del 2 – Rost och isolering
- Del 3 – Ventilation
- Del 4 – Väggar, golv och tak
- Del 5 – El
- Del 6 – Layout och sittplatser
- Del 7 – Säng med garagedel under
- Del 8 – Kök, gas & vatten
- Del 9 – Toalett & dusch
- Del 10 – Dieselvärmare
- Del 11 – Regga om campervan till husbil/PB2
- Del 12 – Vad kostar det att bygga campervan?
- Del 13 – Montera taklucka & fönster
- Del 14 – Badrum i campervan
- Bonus – 23 tips för vanlife på vintern – stor guide för vintervanlife!
- Bonus – Kan man ha katter i campervan?
- Bonus – Säkerhet i campervan
- Bonus – Cykelhållare
- Bonus – Battery to battery chargers & power management system
- Bonus – Afterburner till dieselvärmare
- Bonus – Campervan/plåtis för äventyrsfamiljen på 4 personer
- Bonus – Så funkar vanlife med bebis & barn
- Bonus – Sängskydd/fallskydd för barn i campervan/plåtis
- Vår andra egenbyggda campervan – så här ser den ut
Kommentera gärna, eller klicka på hjärtat under inlägget!
Visserligen är det en husbil och jag har inte sett den i verkligheten men jag tycker Wingamm Oasi 540 ser ut som en liten smidig men rymlig bil. Man får ju en bättre bredd än i en van. Men den är lika kort. En sån skulle jag kunna tänka mig om jag hade haft mer tid att åka.
Ja, det börjar ju komma lite mindre, smalare husbilar också som är värda att kolla in om man kan tänka sig husbil men ändå vill ha något litet. Tack för tipset!
Vet du ifall det är svårt att lägga till bältade platser, typ en soffa i en plåtis? Tänker registrering för att göra det lagligt. Vi är 3 idag och skulle gärna framtidssäkra för att få 4 platser.
Det går säkert, men kräver nog en del papper och intyg och rätt grejer. Vet tyvärr inte exakt, men kolla Vanlife Sverige på Fb så kanske du kan hitta svar där. Vi sålde nyss vår egenbyggda och köpte en Westfalia Columbus 600D av samma skäl!
Vi letar också. Van 4 sängplatser osv, men dessutom funderar jag mycket på vikten – hur sjutton klarar ni det med fyra personer?? Tjänstevikt på 3,1 ton. Det går ju knappt att ens kliva in tre personer till, plus cyklar. Då har vi inte ens börjat packa maten…. Därför började ju vi titta på vans med högre tillåten vikt. Hjälp mig gärna, tänker jag fel??
Nej vikten är låg och det är ju risk för övervikt om man har med mycket saker. Sen väger ju barnen inte så mycket än för vår del som tur är, det är ju inte som fyra vuxna direkt!