El i campervan (info & länklista) – Komplett guide till att bygga campervan, del 5

El i campervan, en sån där grej man som vanlig dödlig drar sig lite för, men som ändå är en av de första sakerna man gör när golvet och isoleringen är klar. I det här inlägget berättar jag hur vi tänkte om batterier, belysning, eluttag, inverter och el-dragning (och komplett med länkar till de produkter vi använde)! Måste höja ett varningens finger dock, informationen i inlägget är inte från någon elektriker och om du inte känner att du har koll så se till att ta hjälp.

belysning i campervan

Batteri till campervan – vilket och hur stort behövs?

Det finns flera olika batterier att välja mellan, t.ex. vanliga bilbatterier, gel-batterier, litium och AGM-batterier. AGM-batterier är oftast det bästa valet för en campervan; de innehåller inte någon vätska och är därav underhållsfria, ger ingen gasbildning, är relativt okänsliga och klarar många laddningar. Vi köpte två st 95Ah-batterier på Blocket, så totalt har vi 190 Ah. Tänk på att du inte ska ladda ur ett batteri mer än 50% (vilket på ett bilbatteri är när spänningen är under 12 V, ett fulladdat batteri har ca 12.7 V). Här kan du läsa mer om batterier! 

Litiumbatterier börjar också komma, men är väldigt dyra fortfarande, men fördelen med dessa är att de kan laddas ur till 100% utan att ta skada. Glöm inte att batterierna är tunga och behöver sitta fast ordentligt så att de inte kan flyga runt i bilen vid en hård inbromsning! Du vill också kunna komma åt att ladda batterierna med en extern laddare, så boxa inte in dem allt för mycket.

Först, lite basic ellära: Watt (effekt) = Ampere (ström) x Volt (Spänning)

För att veta hur stort batteri du behöver får du räkna ihop vad dina elförbrukare har för effektförbrukning: kyl, takfläkt, vattenpump, dieselvärmare, datorladdare, lampor, eluttag, inverter etc. De flesta apparater och lampor har en W-märkning. Ta effekten gånger antalet timmar du kommer ha igång prylen/lampan under ett dygn så får du din dygnsförbrukning. Lägg sedan ihop alla dina förbrukares effektförbrukning och dividera med spänningen i ditt system (12v) så får du svar på hur många Ampere ditt system drar per dygn.

bilbatterier till campervan

Vilka kablar ska jag använda i 12V-system i vanen?

När du räknar med var kablarna ska få plats, tänk på att ett 12V-system kräver tjockare kablar än 230V-system, och tänk på att tjockare kablar är dyrare. Kabellängden räknas både fram och tillbaka – alltså något som sitter 2 meter bort från batteriet kräver 4 meter kabel. Om det är långt avstånd till din förbrukare kommer du få ett stort spänningsfall om du tar en för tunn kabel, men framförallt så måste kabeln kunna hantera mängden av ström i den så att man inte riskerar brand, så ta rätt tjocklek.

Och framförallt – glöm inte att säkra upp allt med en säkringsbox. Vi har valt att varje förbrukare har en egen säkring för det ska vara lätt att förstå om något går fel. Tänk på att primärt är det kanske inte själva prylen du säkrar, utan att kablarna inte ska börja brinna. Läs på ordentligt om el i campervan och säkra därefter!

Här är en bra site där du kan beräkna kabeltjocklek, spänningsfall och säkringar och här är en bra site för planläggning av elsystem, med eller utan solceller.

eldragning campervan

Var ska jag sätta allt?

Vi valde att ha elcentralen i garagedelen under sängen, all el i campervanen samlad på samma ställde och ordning och reda bland kablar och säkringar. Batterierna sitter fastlåsta med spännband i golvnivå (de är tunga!) och bredvid sitter också vår voltmätare. Vi satte fast en platta där vi har satt huvudströmbrytaren och säkringsboxen med luft bakom där vi drog genom alla sladdar (t.h. på bilden nedan). Skiljerelät sitter till vänster då kablarna inte räckte hela vägen fram.

Huvudströmbrytaren och voltmätaren kan vi också komma åt inifrån bilen, och inte bara via garaget, vilket är nödvändigt.

eldragning campervan

Skiljerelä & färdigt elkit från England

För oss var det viktigt att bodelsbatterierna laddas när man kör, och då behöver man ett skiljerelä som kopplas på bilens egna batteri. Vi tittade på att plocka ihop alla kablar, kopplingar, relän osv. själva, men landade i att köpa ett färdigt kit från England – så himla bra och smidigt (och det kostade i princip lika mycket). Det här kitet köpte vi och det innehöll i stort sett allt vi behövde (skiljerelä, sladdar, säkringsboxetc.).

kit med splitrelay campervan

Hur länge håller ert batteri?

Vi har totalt 190 Ah i våra batterier och vi uppskattar att vi klarar oss ungefär 3 dagar utan att behöva ladda eller köra. Då har vi en kompressorkylbox, en gasuppvärmd dusch, ett gaslarm, spotlights och LED-lister med dimmers som belysning, vattenpump, eluttag för att ladda t.ex. mobilen, en 300W inverter och takfläkt.

Det är bra att ha en voltmätare lättillgänglig så att du hela tiden kan ha koll på spänningen i batterierna, vi satte våran under ett säte som går att öppna, men det vore skönt att ha den lite mer lättåtkomligt.

Vilka spotlights & belysning till campervan?

Belysning är viktigt – inte för stark och gärna dimbar, med snygga lampor som inte tar någon plats. Vi satsade på sex stycken dimbara spotlights på 3W/styck i taket + en dimbar LED-list på var sida av sängen, samt två starka LED-lister i garaget. Superskönt att ha dimmer och vi har dessutom en fjärrkontroll till vår, vilket innebär att vi inte behövde välja en plats att ha strömbrytare på utan tar med oss fjärrkontrollen där vi är. Inte för att det är så långt, men annars måste man ju ändå välja om man ska ha strömbrytaren vid bakdörren, sidodörren eller vid sängen…!

  • Dimmer – Vi köpte en 12V-dimmer från NEXA med tre olika kanaler och fjärrkontroll för att kunna dimma all belysning.
  • Belysning ovanför sängen och i garagedelen – Här valde vi en LEDlist “plug and play” från Biltema, vi köpte några starkare till garagedelen och några svagare/gulare till sängdelen. Det behövs ingen transformator.
  • Spotlights/downlights till taket – Vi köpte de här eftersom de vi ville ha hade alldeles för lång leveranstid (de funkar super men är i plast istället för metall så känslan är lite smeckig). Tänk på så att de inte är för djupa och hur många lumen de har – det kan stå väldigt olika, men effekten (W) brukar vara en bra indikator, våra är 3W styck.

belysning i campervan, spotlights, downlights

Vad har ni för andra elprylar för campervanen då?

Here we go – en lista på alla andra elprylar vi köpte!

usb-plugg i cigarettuttag

12V eller 230V i uttagen, och vilken inverter?

Att sätta 230V-uttag i hela bilen är ineffektivt (det går åt energii själva konverteringen, du tappar ca 10-15% ch 230V-apparater är vanligtvis inte lika strömsnåla), därav använder de flesta 12V-uttag och en inverter till de saker som inte kan laddas i ett sånt uttag.

Om du ska köpa en inverter, tänk på att köpa pure sine, alltså med en ren sinusvåg för att det ska fungera bra med modern teknik (krävs för att exempelvis ladda datorer). Det brukar stå två siffror på effektinformationen (300W/600W), den högre är ett tillfälligt max, alltså inte kontinuerlig belastning. Vi köpte en 300W/600W, vilket innebär att den alltså levererar 300W kontinuerligt, och våra datorer drar ca 65W/st så det är inga problem att ladda båda datorerna samtidigt.

Köp inte större än du behöver, dels är de oftast dyrare men de drar också lite ström när de är igång så det kan vara bra att stänga av när de inte används (de har ofta en strömbrytare). I vår inverter kopplar vi in en vanlig förlängningssladd/fördelardosa och kan sedan ladda flera saker samtidigt (men det mesta laddas ju ändå med USB nuförtiden, egentligen bara datorer och kamerabatterier vi laddar med 230V-uttag).

Behöver man ladda campervanbatterierna när man inte kör?

Alla batterier behöver underhållsladdas när de inte används för att de inte ska förstöras, och för bilbatterier behöver man en ganska kraftig laddare för att det inte ska ta en evighet att ladda. Vi köpte en CTEK MXS10 som vi är supernöjda med, enkel att använda och smidig inkoppling.

MXS10 = 10A = det tar i teorin 10h för att ladda 100A men mer i praktiken. För oss som har 190 Ah-batterier, innebär det att det i teorin skulle ta 10 h att ladda upp från 50%. En permanent yttre inkoppling á la husbil/husvagn hade varit ännu smidigare just vid själva laddningen, men eftersom vi inte räknar med att stå på platser där vi kan vara inkopplade (hejja fricamping i naturen!) så valde vi bort det.

hur dra el i campervan

Solpaneler i campervan då?

Eftersom vi inte bor i vår campervan på heltid har vi hittills valt bort solpaneler, men vi skulle definitivt kunna tänka oss att sätta på det så snart vi kommer bo lite längre stunder i den så att man kan stå still längre på samma ställe. Här kan du läsa massor om solpaneler för campervans, och kommentera gärna nedan om du har något mer tips!

Puh – det var nog allt om el i campervan, hoppas du har fått massor av tips & råd!  Gillar du inlägget? Klicka på hjärtat nere till höger så vet jag vad du tycker om att läsa!

Ny på Explorista?

Välkommen, lär känna mig och bloggen här!

Komplett guide till att bygga campervan – alla delar:

Kommentera gärna, eller klicka på hjärtat under inlägget!

13 comments

  1. Hej, jag håller på med ett liknande projekt på samma typ av bil. Jag är precis i startgroparna och har rivit ut det mesta och håller på att börja med elen. Men första problemet jag stötte på var att hitta en bra väg från bilbatteriet under hyttgolvet bak till skåpet att dra kablarna. La ni bara kablarna under mattan eller hittade ni någon bra väg? Vill helst inte bara lägga den under mattan då man kommer att gå på den. Jag trodde det fanns en kanal från batteritiden bak till skåpet men inte hittat något. Några tips?

    1. Hej! Ja, vi la kablarna under mattan – de går ju mellan förarstolen och de andra stolarna typ vid handbromsen och eftersom vi har en hel mellanvägg så kliver man inte där. Tror inte att det finns något annat sätt tyvärr, men ett alternativ är ju att lägga ett typ VP-rör under mattan att dra kablarna i, då blir de inte direkt trampade på om man råkar kliva där.

  2. Hejsan!
    Jag sitter och försöker grunna på hur en gör med kylen.. För den enda sladd jag fick till min kyl, var ett 12V cigarettuttag. Monterade ni ett cigarettuttag till batteriet och kopplade kylen eller kopplade ni direkt från kylsladden till säkringsboxen?

Write a response

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close