El i campervan, en sån där grej man som vanlig dödlig drar sig lite för, men som ändå är en av de första sakerna man behöver tänka på. I det här inlägget berättar jag hur vi tänkte om batterier, belysning, eluttag, inverter och el-dragning (och komplett med länkar till de produkter vi använde)! Måste höja ett varningens finger dock, informationen i inlägget är inte från någon elektriker och om du inte känner att du har koll så se till att ta hjälp.
Batteri till campervan – vilket och hur stort behövs?
Det finns flera olika batterier att välja mellan, t.ex. vanliga bilbatterier, gel-batterier, litium och AGM-batterier.
AGM-batterier är oftast ett av de bästa valen för en campervan; de innehåller inte någon vätska och är därav underhållsfria, ger ingen gasbildning, är relativt okänsliga och klarar många laddningar. Till första vanen köpte vi två st 95Ah-batterier på Blocket (totalt 190 Ah), vilket räckte för oss stillastående i ungefär tre dagar utan att behöva ladda (dock ej om vi kör dieselvärmaren). Tänk på att du inte ska ladda ur ett AGM-batteri mer än 50% (vilket på ett bilbatteri är när spänningen är under 12 V, ett fulladdat batteri har ca 12.7 V). Här kan du läsa mer om batterier!
Litiumbatterier börjar också komma mer och mer och är har man råd så är det en väl värd investering – de väger ungefär hälften så mycket, tar mindre plats, klarar mångfaldigt fler laddcykler och kan laddas ur nästan helt utan att ta skada (man ska inte ladda ur litiumbatterier till 100% heller, men runt 80-90% brukar man säga är ok). Nackdelen är att litiumbatterier inte får laddas i minusgrader, så man behöver ha koll på att batterierna är varmare än nollan innan man laddar dem, eller se till att man har en BMS som slår ifrån vid “fel” laddning.
Och avsett vilket batteri du väljer, glöm inte att batterierna är tunga och behöver sitta fast ordentligt så att de inte kan flyga runt i bilen vid en hård inbromsning eller olycka! Du vill också kunna komma åt att ladda batterierna med en extern laddare, så boxa inte in dem allt för mycket.
Först, lite basic el-lära: Watt (effekt) = Ampere (ström) x Volt (Spänning)
För att veta hur stort batteri du behöver får du räkna ihop vad dina elförbrukare har för effektförbrukning: kyl, takfläkt, vattenpump, dieselvärmare, datorladdare, lampor, eluttag, inverter etc. De flesta apparater och lampor har en W-märkning. Ta effekten gånger antalet timmar du kommer ha igång prylen/lampan under ett dygn så får du din dygnsförbrukning. Lägg sedan ihop alla dina förbrukares effektförbrukning och dividera med spänningen i ditt system (12V) så får du svar på hur många Ampere ditt system drar per dygn.
Vilka kablar ska jag använda i 12V-system i vanen?
När du räknar med var kablarna ska få plats, tänk på att ett 12V-system kräver tjockare kablar än 230V-system, och tänk på att tjockare kablar är dyrare. Kabellängden räknas både fram och tillbaka – alltså något som sitter 2 meter bort från batteriet kräver 4 meter kabel. Om det är långt avstånd till din förbrukare kommer du få ett stort spänningsfall om du tar en för tunn kabel, men framförallt så måste kabeln kunna hantera mängden av ström i den så att du inte riskerar brand, så ta rätt tjocklek.
Och framförallt – glöm inte att säkra upp allt med en säkringsbox. Vi har valt att i princip varje förbrukare har en egen säkring för det ska vara lätt att förstå om något går fel. Tänk på att primärt är det kanske inte själva prylen du säkrar, utan att kablarna inte ska börja brinna. Läs på ordentligt om el i campervan/fordonsel och säkra därefter!
Här är en bra site där du kan beräkna kabeltjocklek, spänningsfall och säkringar och här är en bra site för planläggning av elsystem, med eller utan solceller.
Var ska jag sätta allt?
I första vanen valde vi att ha elcentralen i garagedelen under sängen, all el i campervanen samlad på samma ställde och ordning och reda bland kablar och säkringar. Batterierna sitter fastlåsta med spännband i golvnivå (de är tunga!) och bredvid sitter också vår voltmätare. Vi satte fast en platta där vi har satt huvudströmbrytaren och säkringsboxen med luft bakom där vi drog genom alla sladdar (t.h. på bilden nedan). Skiljerelät sitter till vänster då kablarna inte räckte hela vägen fram.
Huvudströmbrytaren och voltmätaren kan vi också komma åt inifrån bilen, och inte bara via garaget, vilket är nödvändigt.
I andra vanen har vi en annan planlösning och valde att ha batterierna med elcentral, säkringar, huvudströmbrytare och voltmeter under soffan istället. Var du sätter din elcentral spelar mindre roll, men tänk på att batterierna är väldigt tunga så det kan vara bra att inte ha t.ex. batterier, vattendunkar och allt annat tungt på en sida av bilen.
Skiljerelä & färdigt elkit från England
För oss var det viktigt att bodelsbatterierna laddas när man kör, och då behöver man ett exempelvis ett skiljerelä som kopplas på bilens egna batteri. Vi tittade på att plocka ihop alla kablar, kopplingar, relän osv. själva, men landade i att köpa ett färdigt kit från England – så himla bra och smidigt (och det kostade i princip lika mycket).
Vi köpte ett färdigt kit från Simplysplitcharge i England till våra första vans och det innehöll i stort sett allt vi behövde (skiljerelä, sladdar, säkringsboxetc.). Tyvärr finns inte just det kitet längre, och att beställa från England innebär ju numera tull/moms också – men om man vill köpa därifrån har det varit väldigt bra grejer. Tänk på att skiljerelä inte funkar på nyare bilar med s.k. smart generator (om du har start/stopp-funktion på bilen), utan då kan du istället behöva en battery to battery charger.
Har du en bil med smart generator så läs gärna vidare i mitt andra inlägg, där jag har skrivit mer om battery to battery chargers som du kan koppla in solceller i, och power management systems som optimerar laddningen.
Hur länge håller ert batteri?
I första vanen hade vi totalt 190 Ah i våra batterier och vi uppskattar att vi klarade oss ungefär 3 dagar utan att behöva ladda eller köra. Då hade vi en kompressorkylbox, en gasuppvärmd dusch, ett gaslarm, spotlights och LED-lister med dimmers som belysning, vattenpump, eluttag för att ladda t.ex. mobilen, en 300W inverter och takfläkt. I andra vanen hade vi 300 Ah batterier med ungefär samma förbrukare, för att kunna klara oss lite längre. Dieselvärmare drar en del ström när man har igång den t.ex. en hel natt, något att tänka på!
Det är bra att ha en voltmätare lättillgänglig så att du hela tiden kan ha koll på spänningen i batterierna, i första vanen satte vi den under ett säte som gick att öppna, men nu i andra vanen sätter vi den så att den syns direkt utan att behöva öppna någon lucka vilket känns smidigare.
Vilka spotlights & belysning till campervan?
Belysning är viktigt – inte för stark och gärna dimbar, med snygga lampor som inte tar någon plats. I första vanen satsade vi på sex stycken dimbara spotlights på 3W/styck i taket + en dimbar LED-list på var sida av sängen, samt två starka LED-lister i garaget.
Till andra vanen tänkte vi till lite mer. Det blev 6*2W spotlights i taket, samma dimbara LED-lister i nischerna i sängen och garaget men också två LED-lister till ovanför köket och soffan som mysbelysning. De sex spotlightsen i taket är uppdelade på tre slingor: en ovanför soffan, en ovanför sängen och en ovanför köket – väldigt skönt att inte behöva tända överallt i hela vanen utan kunna tända just där man vill. Att lägga lite extra tid på att skapa olika zoner som man kan dimma och slå av och på är väl värt – bra belysning är en stor grej för att få det mysigt!
Det är superskönt att ha dimmers och vi har dessutom en fjärrkontroll till vår, vilket innebär att vi inte behövde välja en plats att ha strömbrytare på utan tar med oss fjärrkontrollen där vi är. Inte för att det är så långt, men annars måste man ju ändå välja om man ska ha strömbrytaren vid bakdörren, sidodörren eller vid sängen…!
- Dimmer – Vi har flera 12V-dimmers från NEXA med sex olika minnesplatser och fjärrkontroll som kan styra upp till 16 mottagareför att kunna dimma all belysning. Vi använder fem mottagare: tre till takspotsen, en till LED-listerna vid sängnischerna och en till mysbeslysningen över soffan samt köket. Dessa dimmers/fjärrkontroll är små, lätta att koppla in och bra att använda. Vi hade samma i första vanen som vi skaffade till andra!
- Belysning ovanför sängen och i garagedelen – Här valde vi en LEDlist “plug and play” från Biltema, vi köpte några starkare till garagedelen och några svagare/gulare till sängdelen. Det behövs ingen transformator utan du kan köpa bara själva LED-listen och ett kopplingskit för att koppla ihop det. De går att klippa och få ut flera slingor på en 5-meters-list.
- Spotlights/downlights till taket – Vi köpte de här eftersom de vi ville ha hade alldeles för lång leveranstid (de funkar super men är i plast istället för metall så känslan är lite smeckig). Tänk på så att de inte är för djupa och hur många lumen de har – det kan stå väldigt olika, men effekten (W) brukar vara en bra indikator, våra är 3W styck och 6*3W ger absolut dagsljus i en L2H2-van.
Vad har ni för andra elprylar för campervanen då?
Here we go – en lista på alla andra elprylar vi köpte!
- Eluttag – Vi valde att ha cigguttag/12V-uttag istället för att sätta USB-uttag direkt, tänkte att det gör oss mer flexibla och vi valde ett 12V-uttag från Biltema. Tänk på max Ampere om du skall koppla in tyngre grejor (våra är max 10A och det funkar bra för oss).
- USB-uttagsplugg – I 12V-uttagen har vi USB-pluggar. Vi valde de här för att de var platta, har dubbla uttag samt bra uteffekt, 24W, (många billiga från t.ex. Biltema ger max 10W).
- Säkringar – Flatstift som passar i vår säkringsbox, den vanligaste typen från t.ex. Jula.
- Huvudströmbrytare, 100A – Vi valde den här från Biltema, tänk att dimensionera (och hellre överdimensionera) för dina behov.
- Takfläkt – Fiamma Turbo Vent, här kan du läsa mer om ventilation och en guide till hur man monterar takfläkten/takluckan!
- 12V-kabel – från Biltema
- Kabelskor – från Biltema, Hornbach eller Jula
- Varnare – Viktigt med säkerheten! Vi har satt in en brandvarnare och gasvarnare från Nexa samt en kolmonoxidvarnare.
- Kompressorkylskåp – Vi har FR40 från Mobicool, toppöppnad så att inte kylan rinner ut och lagom stor. Vi har också ett kompletterande kompressorkylbox från Dometic på 19 liter i garaget som kan användas antingen som kyl eller frys, en Dometic CFF18.
- Tryckvattenpump – Till första vanen valde vi den här från Jula efter att först ha kört med en skitpump från Biltema som antingen gav inget tryck, eller fullt tryck. Julapumpen funkar bra, men låter en del och utan hydrofor/tryckutjämnare slår pumpen av och på när man spolare mindre än max i kranen, vilket både låter mycket och sliter på pumpen. Till nästa van valde vi att uppgradera till en Seaflo 42 series som är en tystare diaphragm pump vilket innebär att den klarar av att hålla ett lägre tryck utan slå av och på pumpen.
12V eller 230V i uttagen, och vilken inverter?
Att sätta 230V-uttag i hela bilen är ineffektivt (det går åt energi själva konverteringen, du tappar ca 10-15% och 230V-apparater är vanligtvis inte lika strömsnåla), därav använder de flesta 12V-uttag och en inverter till de saker som inte kan laddas i ett sånt uttag.
Om du ska köpa en inverter, tänk på att köpa pure sine, alltså med en ren sinusvåg för att det ska fungera bra med modern teknik (krävs för att exempelvis ladda datorer). Det brukar stå två siffror på effektinformationen (300W/600W), den högre är ett tillfälligt max, alltså inte kontinuerlig belastning. Vi köpte en 300W/600W, vilket innebär att den alltså levererar 300W kontinuerligt, och våra datorer drar ca 65W/st så det är inga problem att ladda båda datorerna samtidigt.
Köp inte större än du behöver, dels är de oftast dyrare men de drar också lite ström när de är igång så det kan vara bra att stänga av när de inte används (de har ofta en strömbrytare). Från vår inverter har vi ett 230V-uttag monterat på sidan av soffan och med en fördelardosa kan man också ladda flera saker samtidigt vid behov (men det mesta laddas ju ändå med USB nuförtiden, egentligen bara kamerabatterier vi laddar med 230V-uttag).
Behöver man ladda campervanbatterierna när man inte kör?
Alla batterier behöver underhållsladdas när de inte används för att de inte ska förstöras, och för bilbatterier behöver man en ganska kraftig laddare för att det inte ska ta en evighet att ladda. Vi köpte en CTEK MXS10 till första vanen som vi var supernöjda med, enkel att använda och smidig inkoppling, men uppgraderade den till en CTEK M25 till andra vanen för snabbare laddning när man står inkopplad (skönt framförallt på vintern).
MXS10 = 10A = det tar i teorin 10h för att ladda 100A men mer i praktiken. Om du t.ex. har 190 Ah-batterier, innebär det att det i teorin skulle ta ca 10 h att ladda upp från 50%. En permanent yttre inkoppling á la husbil/husvagn hade vi inte på första vanen men det är något vi skaffade till andra, då kan man ladda smidigare men framförallt kan man också lättare använda vanen inkopplad på vintern om man t.ex. vill dra ut och åka skidor och stå på samma plats flera dagar. Vi har alltid vår batteriladdare inkopplad i vanen, så om man kopplar upp mot 230V utifrån så laddas vanen automatiskt.
Solpaneler i campervan då?
Eftersom vi inte bor i vår campervan på heltid har vi hittills valt bort solpaneler både i första och andra vanen utan att känna behovet i och med att vi har stora batteribanker, men vi skulle definitivt kunna tänka oss att sätta på det så snart vi kommer bo lite längre stunder i den så att man kan stå still längre på samma ställe. Här kan du läsa massor om solpaneler för campervans, och kommentera gärna nedan om du har något mer tips!
Victron Smartshunt
Vi har också en Victron Smartshunt, så att vi kan ha koll på batteristatusen – hur mycket det laddar, hur mycket vi har använt, hur mycket som är kvar osv. En smidig liten pryl för den som vill ha lite mer koll än bara en voltmeter!
Puh – det var nog allt om el i campervan, hoppas du har fått massor av tips & råd! Gillar du inlägget? Klicka på hjärtat nere till höger så vet jag vad du tycker om att läsa!
Ny på Explorista?
Välkommen, lär känna mig och bloggen här!
Komplett guide till att bygga campervan – alla delar:
- Del 1 – Att välja bil
- Del 2 – Rost och isolering
- Del 3 – Ventilation
- Del 4 – Väggar, golv och tak
- Del 5 – El
- Del 6 – Layout och sittplatser
- Del 7 – Säng med garagedel under
- Del 8 – Kök, gas & vatten
- Del 9 – Toalett & dusch
- Del 10 – Dieselvärmare
- Del 11 – Regga om campervan till husbil/PB2
- Del 12 – Vad kostar det att bygga campervan?
- Del 13 – Montera taklucka & fönster
- Del 14 – Badrum i campervan
- Bonus – 23 tips för vanlife på vintern – stor guide för vintervanlife!
- Bonus – Kan man ha katter i campervan?
- Bonus – Säkerhet i campervan
- Bonus – Cykelhållare
- Bonus – Battery to battery chargers & power management system
- Bonus – Afterburner till dieselvärmare
- Bonus – Campervan/plåtis för äventyrsfamiljen på 4 personer
- Bonus – Så funkar vanlife med bebis & barn
- Bonus – Sängskydd/fallskydd för barn i campervan/plåtis
- Vår andra egenbyggda campervan – så här ser den ut
Kommentera gärna, eller klicka på hjärtat under inlägget!
Hej, jag håller på med ett liknande projekt på samma typ av bil. Jag är precis i startgroparna och har rivit ut det mesta och håller på att börja med elen. Men första problemet jag stötte på var att hitta en bra väg från bilbatteriet under hyttgolvet bak till skåpet att dra kablarna. La ni bara kablarna under mattan eller hittade ni någon bra väg? Vill helst inte bara lägga den under mattan då man kommer att gå på den. Jag trodde det fanns en kanal från batteritiden bak till skåpet men inte hittat något. Några tips?
Hej! Ja, vi la kablarna under mattan – de går ju mellan förarstolen och de andra stolarna typ vid handbromsen och eftersom vi har en hel mellanvägg så kliver man inte där. Tror inte att det finns något annat sätt tyvärr, men ett alternativ är ju att lägga ett typ VP-rör under mattan att dra kablarna i, då blir de inte direkt trampade på om man råkar kliva där.
Hejsan!
Jag sitter och försöker grunna på hur en gör med kylen.. För den enda sladd jag fick till min kyl, var ett 12V cigarettuttag. Monterade ni ett cigarettuttag till batteriet och kopplade kylen eller kopplade ni direkt från kylsladden till säkringsboxen?
Vi monterade ett 12V-uttag och satte sladden till kylen i den. Samma med duschen!
Har ni serie eller parallellkopplat ledlamporna?
Parallell!
Halloj!
Först och främst tack så hemskt, HEMSKT mycket för er utförliga guide! Här är en till Göteborgare som blivit riktigt sugen på att köra igång ett sånt här roligt projekt men jag tar mina första babysteg i den här nyfunna Campervan-världen så har många funderingar. Jag har har inte läst hela er guide än så jag ber om ursäkt om ni redan svarat på min fråga där. Det jag undrar är hur reglerna är i Sverige med vissa arbeten på bilen som t.ex. el-dragning. Får man göra allt arbete själv eller måste man anlita en elektriker för arbetet eller åtminstone för en besiktning efteråt? Något annat som måste besiktigas/godkännas eller är det bara att bygga, tuta och köra? Tack på förhand och lycka till med alla era äventyr! :)
Hej & tack, så kul att du gillar den! Nej, det är inget som måste besiktas (om du inte vill regga om till t.ex. husbil, men de kollar inte på gas/el osv). Osäker på rent generellt vad som är godkänt att göra själv, men jag tror att det är helt ok att göra allt själv så länge det är bra “fackmannamässigt” gjort, är dock inte säker. Vi drog all el själva. Lycka till med din van!
Enligt min far (som är elektriker och också har husbil) får man installera el själv om man har rätt kunskap. Skulle någonting hända och bilen börjar brinna eller någon skadar sig, och det visar sig att kunskapen faktiskt inte fanns, kommer inget försäkringsbolag ersätta skadorna på bilen/inredningen. Så för ens egen säkerhets skull samt bara för att vara lite smart så ska man alltså verkligen kunna sin sak (läsa på rejält, fråga de som kan) eller anlita någon om man är det minsta osäker. Ett alternativ är ju att dra all el själv, dra kablar och sätta in förbrukare, för att sedan låta någon kunnig installera allt och sätta dit rätt säkringar osv 🙂
Så är det, helt rätt! Och en bra mellanväg är ju att fixa allt själv men att låta någon kunnig kolla över och installera precis som du säger.
Hej!
Grymt bra skrivet och förklarat. Undrar bara ifall ni har ett elschema, håller nämligen på med min egna campervan men är väldigt nojig för just elen.
Tack på förhand / Oskar
Tack! Vad kul att du är igång med din egna. Tyvärr har jag inget elschema, men hoppas att det löser sig ändå!
Tusen tack återigen för alla tips :) Var det svårt att installera så man kunde använda fjärrkontroll? Verkar så smidigt! Funderar på att köra samma setup :)
Nej, det är jättesmidigt att installera. Köp Nexa dimmers och Nexa fjärrkontroll så går det super!
Tusen tack för svar! Satte ni era jordningar i plåt som var lackad/målad? Har samma kit som er och läste att jordningarna skulle vara på en yta som inte har rost eller färg nämligen, så lite osäker på huruvida det går. Tack på förhand! :-D
Vi slipade bort lite färg bara!
Hej och tack för en så bra guide!!
Vi håller på och bygger våra första van nu och beställde samma elkit som ni tipsade om. Vi kan dock inget om el alls så vi tänkte lämna in den till nån bilelsfirma när det blir dax.. Men tänkte att det kanske ändå kunde vara bra att ha alla delar redo när man lämnar in den.. Så det vi klurade på är om det är några fler saker som inte ingår i elkittet som vi borde köpa till?
Mvh Liselott
Hej & tack! Svårt att säga, det beror ju helt på vad ni vill ha. Inkoppling på landström, solcellspaneler etc. Batterier såklart, men annars är det väl mest kablar, säkringar osv. som behövs och det har de nog som ska fixa elen! :) Lycka till!
Hej,
Tack för en super bra och informativ sida. Uppskattas mycket.
Kolla in Greg Virgoe på youtube om ni behöver tips om solceller mm. Han förklarar allt super enkelt och bra, desutom lägger han ut el-scheman hur allt ska dras. väldigt pedagogiskt.
Tack, ska kolla in! :)
Hej! Jag funderar på Landström. Hur gjorde ni rent praktiskt på van #2? Tack för bra guider ?
Hej! Vi har inte monterat landströmmen än, men det är ju ett eget kit som vi monterar som är som en egen krets och inte hänger ihop med resten av elen. Var det något särskilt du funderade på?
Hej! Såg på instagram att du ville ha alla van-relaterade frågor på bloggen, så här är jag!
Hur tänker ni angående 230V intag i bilen? Såg i en tidigare kommentar att ni inte installerat landströmmen än, men det är något ni tänker göra? Vad finns det för för- och nackdelar med det intaget? Har du några produkter att rekommendera om ni hade ett sådant intag på van #1?
Heja dig, denna bloggen är en guldgruva!
Välkommen! :) Vi kommer att montera landström längre fram men det är ingen stress – står väldigt sällan på ställplats så att vi behöver det inte så ofta, det är mer tänkt för vinterbruk om man kommer stå kanske en vecka på samma plats som vi tänker att det kan vara bra. Det enda som inte kan laddas på 12V är typ vår bärbara högtalare och kamerabatterier, men det har vi en inverter till så landströmmen är i princip endast för att kunna köra värmefläkt inomhus på vintern och kunna ladda upp våra egna bodelsbatterier. Vi köpte kit från https://www.simplysplitcharge.co.uk/ (men det är ju andra uttag så man får köpa egna uttag och montera på, alt köra med adapter) !
Har läst att enkla skiljereläer inte funkar särskilt bra på nyare bilar med sk. smart generator, som tydligen Boxer verkar ha. Hur har ni gjort i den nya bilen? Vanligt skiljerelä (i så fall funkar det bra?) eller den dyrare dc-dc-laddaren?
Nej, det stämmer. Boxer finns ju i massor av olika modeller och årsmodeller så det beror ju på vilken man tittar på, vår 2014 har inte en smart generator så för oss funkar skiljerelä bra.
Hej!
Är mitt i campervanbygget och kämpar på med elen, när jag räknar ut hur mycket batterikapacitet jag behöver så får jag inte ihop det. Har köpt en likadan kylbox som er (Mobicool FR40) Den har en förbrukning på 51W. När jag tar det gånger 24 för att få Wh så får jag 1224Wh, sedan dividerar jag det med 12V för att få fram ah, då får jag 102ah. Får inte riktigt ihop det då kylboxen isåfall skulle dra ur batteribanken på en dag (kommer ha 2st 95ah agm batterier, men dessa vill man inte ska gå under 50% har jag förstått det som?) Ni skriver att ni har samma batterikapacitet men kan stå 3 dagar utan laddning. Fattar inte, hjälp! Är det jag som räknar fel helt enkelt?
Mvh Axel
Den går väl inte hela tiden.
Jag har samma problem som du. Jag tänker för mycket. Andra bara kör på.
Precis, vi läste på ganska noggrannt hur mycket man kunde förvänta sig att den faktiskt är igång och strömförbrukningen under den tiden.
Det har du rätt i, tack för svaret :) haha jo det är ju så, för många tankar som snurrar runt..
Hej! Hade kompressorn varit igång konstant hade din beräkning stämt, men kompressorn är bara igång en bråkdel av tiden beroende på yttertemp och hur kallt du vill ha kylen. Har inte mätt exakt hur mycket den är igång, men den går igång då och då och kör i typ 2-3 min innan den stänger av sig. Finns folk på amerikanska bloggar som gjort noggrannare mätningar, men räkna med att den kanske drar kanske runt 25 ah per dygn.
Yes okej, då är jag med. Tack för svar!
Förövrigt, tack för en fantastisk guide. Den har hjälpt/hjälper oss otroligt mycket under vårat vanbygge!
Hej!
Tack för otroligt bra guide och bra ställe att starta när man har 1000 frågor i sitt bygge.
Jag undrar nu eran länk till kablar, såg att den går till biltemas 16mm2 kablar, drog ni dom till alla uttag och aparater? det är ju kraftigt men då är man väll på säkra sidan. Jag har annars räknat ut specifik till varje uttag med amper och längd i åtanke. Men har inte lyckats hitta 4mm2 (slut hos kjell och co och vet ej när dom får in mer), 6mm2 eller 10mm2 i butikerna runt mig. och vill helst inte köpa från amazon. Så där är kanske 16mm2 mitt enda alternative .. men känns väldigt kraftigt för något som bara behöver 6mm2 kabel..
Hur tänkte ni?
Tack
Hej & tack! Nej, vi använde alla olika sorters kabeltjocklekar – från 0.75, 1, 2.5 och 4 mm2 för vanliga förbrukare. Köpte alla från Biltema har jag för mig, men det finns säkert att köpa lite överallt. Lycka till med bygget!
Hej! Först och främst – tack för ovärderlig hjälp med mitt boxerbygge! ❤💛💚 Har en specifik fråga ang er 12 way fuse box – det ser ut dom att ni inte har den korta kabeln som skulle koppla ihop de två plus-ramperna i boxen enl. montageanvisningen. Hur löste ni det?
Tack igen :)
Tack!<3 Nej, tror inte att vi fick med en sån kabel så vi löste det på annat sätt. :) Lycka till med bygget!
Hej!
Jag har sett att du använder någon typ av USB-c grej till din MacBook, stämmer det och isf vart kan jag hitta den?
Det är en vanlig USB-C-laddare till 12V, men som är stark nog att kunna ladda en dator. Tror vi köpte den på e-bay eller Amazon, kommer inte riktigt ihåg men du hittar nog där om du letar lite!
Hej!
Tack för er fantastiska blogg som har hjälpt mig i varje steg av bygget. Jag har en fundering gällande skiljerelät, hur fort går det att ladda upp förbrukningsbatterierna med en sån som ni har? Jag tänker precis som er att jag inte kommer ha solceller, till en början iaf, och då är det viktigt att veta hur mycket jag behöver åka i bilen för att få upp laddningen i förbrukningsbatterierna.
Det beror väldigt mycket från bil till bil, hur starkt generatorn laddar. Vi har aldrig mätt riktigt, oftast är det ju varken helt tomt när man kör eller helt fullt när man är framme, eller iaf svårt att säga då man måste avvakta länge utan att belasta batteriet för att se spänningen vilket man sällan gör. Sorry för dålig svar, men har inget bättre tyvärr!
Hej! Kittet ni tipsar om verkar inte finnas längre eller så är det en felande länk. Finns den kvar hos det företaget? Kan ni hjälpa mig se någon motsvarighet på deras sida? Vill få en överblick vad som ingick i ert kit. Tack för att ni är så grymma! 🙏😄
Hej!
Värt att notera är dock att batterier i bodelen måste vara ventilerade till utsidan, typ sitta i nån tät låda eller nåt med slang genom golvet, rent lagligt.
Kuggade nyligen en besiktning för skåpbilen då den är ombyggd till camper men ej regbesiktad (har gått igenom typ 4a besiktningar efter ombygge). Tvingas regbesikta även fast den inte kan bli en husbil. Kommer bli lastbil med bodel typ..
Dock kuggade jag även regbesiktningen då batteriet inte är ventilerat samt att jag har kina-dieselvärmare vilka inte är godkända.
Jag kände verkligen inte till detta innan och tänkte bara informera ifall oturen är framme för andra också…
Hej! Med all respekt så tror jag inte riktigt att det stämmer. Gasinstallation behöver ventilation som du beskriver, men inte batterier. Och dieselvärmare från Kina är lika godkända som dieselvärmare tillverkade någons annanstans, så länge installationen är korrekt gjord. Hoppas att det löser sig för dig!
Hej!
vilken grym sida ni har, detta hjälper mig oerhört mycket, tack..
Elen är väl mitt stora gissel..
Har ni lagt all kabeldragning mellan isolering och panelen?
Tack! Och yes, precis, VA lite olika anledningar. Det blir ju extremt varmt direkt mot plåten, enklare att dra efter isolering och om något behöver fixas i efterhand är det lättare att komma åt mellan isolering och väggmaterial än bakom allt.
Tack för all fantastisk, inspirerande och pedagogisk info!
Jag undrar vad ni har för kabelklammers? De ser ut att fästas med lim? Ser praktiskt ut att använda mot plåt!
Mvh
Oskar
Väldigt informativt och inspirerande läsning.
Jag planerar min första van och er blogg har varit till stor hjälp.
En fråga, ca hur lång är b0delen i en liten L2H2 Campervan?