Eluppdatering i vanen med CTEK M25, Smartpass 120 S och D250SE

Reklamsamarbete med CTEK

När man pratar elsystem i campervans finns det alltid många vägar att gå, och det känns kul att kunna uppdatera elsystemet i vanen genom att få testa lite grejer från svenska CTEK från Vikmanshyttan – nämligen deras produkter M25, Smartpass 120S och D250SE.

D250SE är en battery-to-battery charger som laddar med upp till 20A och har flera program för AGM- och litium­batterier. Denna går alltså, precis som Smartpass 120S, att använda som battery-to-battery charger för att ladda bodelsbatteriet i campervanen när man kör. Dessutom har den dubbla ingångar, så att du kan koppla in solpaneler på den ena och generatorn på den andra. Här kan du läsa mer om D250SE!

Smartpass 120S är ett power management-system som distribuerar, styr och maximerar laddningen från generatorn för att ladda batterier och driva förbrukare, och det hanterar alla 12 V-batterier mellan 28-800 Ah. Den fungerar alltså som en battery-to-battery charger, och fungerar också för smarta generatorer till skillnad från det skiljerelä vi har haft tidigare.

Till skillnad från många andra battery-to-battery chargers så laddar den väldigt snabbt, upp till 120 A om bilens generator klarar det och om man t.ex. inte har solpaneler utan endast batteribank till sin campervan är det skönt att veta att man inte behöver köra så länge för att ladda upp batterierna.

Du kan också koppla in förbrukare direkt i Smartpass, så att de går parallellt med batteriet och inte drar laddning från batteriet under tiden du laddar. Dessutom finns det en batteriskyddsfunktion som säkerställer att kritisk utrustning som till exempel radio, nödbelysning och navigationssystem alltid har ström och prioriteras när servicebatteriets spänning är lågt och kopplar från icke-kritiska förbrukare.

Det finns också skydd från total urladdning och ett inbyggt överhettningsskyddet som minskar laddningsströmmen innan batteriets temperatur blir för hög. Här kan du läsa mer om Smartpass 120S.

Smartpass 120S och D250SE går att använda helt separat om man inte behöver alla funktioner. Men, de kan också användas tillsammans och då får du ett komplett system som laddar effektivt och snabbt när du kör och kan ladda upp bodelsbatteriet från solceller. På filmerna nedan förklaras skillnaderna och hur du kan koppla ihop för att få ett kompett system.

M25 är egentligen en båtladdare, men den funkar lika bra för campervans, och den laddar med 25A vilket innebär att den laddar upp även en stor batteribank snabbt. Tidigare har vi haft en 10A-laddare, så det blir super att kunna ladda upp batterierna fortare när man väl står inkopplad – särskilt på vintern när vi toppturar från bilen och gör av med mycket batteri, men inte kör lika långa sträckor.

M25 har en 4 meter lång kabel kan kan ladda både AGM-batterier och litiumbatterier. Dessutom har den ett rekondläge för djupt urladdade våta batterier och Ca/Ca-batterier och en temperatursensor som optimerar laddningen om temperaturen avviker från + 25 °C. Här kan du läsa alla detaljer om M25!

CTEK har också lanserat en ny batteriladdare, CS Free, som går att ladda upp med nätström eller solceller och fungerar som en powerbank för att kunna ladda produkter direkt från batteriet. Dessutom fungerar den som starthjälp om ditt MC- eller bilbatteri är helt urladdat. Kolla in CS Free här!

Detta är ett av inläggen i min serie om att bygga campervan, och här hittar du ytterligare ett inlägg om vår elinstallation. Nedan hittar du alla övriga inlägg i serien – här finns allt du behöver veta om att bygga din egen campervan helt enkelt!

Gillar du inlägget? Klicka på hjärtat eller kommentera!

Ny på Explorista?

Välkommen, lär känna mig och bloggen här!

Komplett guide till att bygga campervan – alla delar:

Kommentera gärna, eller klicka på hjärtat under inlägget!

 

4 comments

  1. Bra grejer. Smartpass kopplar dessutom in bodelsbatterierna som starthjälp om det finns ström kvar i dessa och fordonsbatteriet har laddat ur.

  2. Hej.
    Jag undrar hur ni kopplade in era Nexa dimmers.
    Funkar det att bara dra från 2st spotlights och till batteriet. Eller behöver man något mer?
    Jag är inte säker på om det är 2 eller 3 watt per spott som vi har.
    Mvh
    Ulf

    1. Hej! Man drar kablar från lampa till dimmer, och sen från dimmer till säkringsbox/batteriet. Det finns säkert en maxwatt per dimmer, men det borde man kunna läsa om på Nexas hemsida (2-3 w bör inte vara några problem, men bäst att dubbelkolla). Lycka till! //Emmi

Write a response

Leave a Reply to Emmi Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close