Omregistrering av campervan till PB2/husbil – Komplett guide till att bygga campervan, del 11

Många har funderingar om de ska regga om sin campervan till husbil, eller personbil klass 2 (PB2) som det egentligen heter. En omregistrering av campervan har många fördelar, men det finns också vissa krav och naturligtvis också en kostnad för att göra det. Nedan är en sammanfattning av de krav som finns, och lite kommentarer från vår omregistrering.

campervan-conversion

Vad är det för krav på en ombyggd campervan för husbilsregistrering?

Det är ganska luddiga krav för att regga om sin campervan till PB2, och det verkar vara lite från besiktningsman till besiktningsman. Huvudsaken verkar vara att den faktiskt är byggd för att användas som bostadsbil.

I det här dokumentet från Bilprovningen står det vilka krav som finns. Bland annat står det att förarhytten och utrymmet bak ska vara en enhet, så en full mellanvägg godkänns troligtvis inte. I båda våra vans har vi haft en egenbyggd mellanväggar som är ca 90-120 cm höga (bakom gardinen på bilden nedan är förarhytten), så även om det är öppet in till förarhytten kan vi inte gå mellan utrymmena (men skulle väl kunna klättra!).

campervan plywood

Det ska finnas fast monterade sittplatser, fast monterade sovplatser och en rimlig fördelning mellan antalet sovplatser och sittplatser. I vår bil har vi tre sittplatser fram, men endast en 140cm-säng bak samt soffa och det var inga problem.

layout i campervan

Det ska också finnas ett bord, och en fast monterad utrustning för matlagning vilket innebär en spis som går på el, gas eller vätska. Vi har en campinggasspis från Outwell som är monterad på köksbänken, men den går att ta bort och använda utomhus och det var helt ok. Vår ena van hade ett flip up-bord och vår andra van ett Lagunbord.

uppfällbart bord

Det ska också finnas ändamålsenlig plats för kläder, köksgeråd och utrustning (motsvarande en vanlig husbil), så att inte har någon plats för sånt och bara ställa in en lådhurts lär inte bli godkänt men för oss var det lugnt. Det finns en skrivelse om att kylbox inte är godkänt och det är det förmodligen inte om du har en 300 kr kylbox som står i bilen, men vårt slidermonterade kompressorkylskåp som är toppöppnat var inget problem.

Vad kostar det att registrera om en campervan till husbil?

Första gången betalde vi 1800 kr för att registrera om till personbil klass 2 (husbil), men nu andra gången fick vi betala 2500 kr vilken enligt besiktningsmannen var rätt (han sa att vi måste ha fått betala för lite förra gången) – då innefattas registreringsbesiktning, vägning och ändring av fordonstyp. Kolla runt bland olika bolag, vi fick priser från 2100 kr till 3200 kr.

Varför ska man regga om sin campervan?

Stor skillnad i försäkringspremie

För oss blev det stor skillnad i försäkringskostnad – vår halvförsäkring gick från 6000 kr/år till 1500 kr/år och helförsäkring från 11 000 kr till 5 500 kr, eftersom vi istället för att ha en försäkring för lätt lastbil kunde vi skaffa en husbilsförsäkring. Det är dock inte hos alla bolag priset skiljer så var noga med att kolla upp motsvarande husbilar innan och se på försäkringskostnaden på dem hos olika bolag. Alla bolag försäkrar inte heller egenbyggda campervans.

Skillnad i vad som ersätts om bilen blir stulen eller är med om en olycka

En stor skillnad är också ersättning om bilen blir stulen eller är med om en olycka. Om du inte har reggat om och du skulle vara med om en olycka eller bilen blir stulen får du endast ersättning för en skåpbil – inte för kylskåp, sängar, toalett, panel, hyllor osv. som du har satt i och i slutändan är det ju i princip halva bilens värde, medan en husbilsförsäkring också täcker inredningen i bilen. Din hemförsäkring kan eventuellt täcka inredningen i bilen om bilen blir stulen, men vid en olycka tror jag inte att hemförsäkringen skulle täcka inredningen.

Högre värde på lösöre i husbilsförsäkring

En husbilsförsäkring har också högre värde på lösöre än vad du normalt har i din bilförsäkring och ev. också hemförsäkring. Dessutom har husbilsförsäkringar obegränsad körsträcka/år, eller iaf väldigt många inkluderade mil, vilket också kan vara värt en hel del.

Bilen ska vara försäkrad i rätt fordonsklass

Sista anledningen är också att om du inte reggar om så kör du runt med en bil som är registrerad och försäkrad i fel fordonsklass, och hur detta skulle hanteras av försäkringsbolagen vid eventuell olycka är oklart. Har du en lätt lastbil som är ombyggd till husbil är det också risk att du blir underkänd på besiktningen i och med att den då inte längre uppfyller kraven för lätt lastbil och istället bör omregistreras till t.ex. husbil.

Ändras skatten om man registrerar om sin campervan till husbil PB2?

Skatten påverkas inte utan blir fortsatt densamma.

Nackdelar med att registrera om till husbil?

Det finns vissa parkeringsplatser där man inte får stå med husbil/PB2 vilket kan vara en nackdel, men jag har aldrig känt av att det är ett problem. Och är man lite vettig och schysst så ska man ju inte stå på platser där husbilar inte är välkomna, oavsett hur bilen är klassad – att hårddrag lagar och med flit misstyda tydliga signaler från närboende om att de inte önskar husbilar på vissa platser förstör ju för alla vanlifers.

Andra nackdelen är att kostar pengar att registrera om. I övrigt tror jag inte att det finns några nackdelar som jag vet om, men kommentera gärna nedan om du har fler tankar om detta!

Hur mycket extra vikt blir det när man bygger om?

Vår första campervan (L2H2) blev ca 500 kg tyngre när vi byggde om (landade på 2 540 kg som campervan, under förutsättning att vikten som stod i papprena innan stämde, och det vet vi inte) och vi hamnade långt ifrån gränsen på 3,5 ton – då var vår bil 5,4 meter lång och vi har använt 12 mm träpanel i hela bilen, har byggt med träreglar, har en bänkskiva till köket och fasta sittplatser. För att inte ligga på gränsen viktmässigt så tänk på att tömma vatten och ev. toalett, plocka ur lådor och töm bilen på packning innan du väger den vid registreringen.

Vår andra campervan (L2H4) gick upp ca 850 kg, men jag tror inte att bygget faktiskt vägde så mycket efter det också satt mycket extrautrustning på och vi vägde bilen fulltankad. Rimligtvis skulle jag nog uppskatta bygget till ca 6-700 kg, men det är svårt att veta.

how to build a campervan-before-after

Ny på Explorista?

Välkommen, lär känna mig och bloggen här!

Komplett guide till att bygga campervan – alla delar:

Kommentera gärna, eller klicka på hjärtat under inlägget!

42 comments

  1. Hej! har fullt upp att leta efter en skåpbil att bygga om, och funderar kring att omregistrera den, men såg att skatten på husbilar har höjts… hur mycket skatt betalar ni?
    ps. er guide är svinbra!

    1. Hej! Skatten är samma för husbilar och lätta lastbilar, så att den har höjts ska man nog ta med en nypa salt (kanske gäller på väldigt nya modeller eller så?). Vi betalar ca 4500-5000 kr i skatt oavsett hur den är registrerad.

    2. Egentligen spelar det inget roll om man regar bilen med fulla tankar last etc, eller ej då vid ev rullande stopp på väg så åker man på om totalvikten överskrids, oavsett vad det står om ev tjänstevikt. Därav när jag tittar på många sk husbilar under 3.5ton bojkottar jag dem Då lastvikten ibland bara är 140kg vilket skall räcka till två passagerare och eh slut på kg om det är små vuxna eller stora barn man har med sig….. Personbil klass två har ingen totalviktgräns förutom vad tillverkare av bilen går med på, men har man körkort nyare än 96 så krävs det C1 istället men då är man safe upp till 7,5 tom totvikt att ändå göra sk privata resor, nästa steg krånglar ett steg till med kör och vilotider osv…..

  2. Hej! Grym blog! har läst allt ;) Sitter i försäkringsträsket o undersöker efter att ha köpt en Nissan nv400 som jag ska bygga om. Är osäker om jag ska regga om till husbil om skatten ändå är samma, men blir lockad när ni fått ner er halvförsäkring från 6000 till 1500kr. Vilket bolag använder ni? Och hur räknade de ut er premie/månadskostnad? Jag har pratat med Folksam och de tittar på husbilsmodell och effekt på motorn, vikt osv. Så jag kunde inte få pris på min egen bil eftersom den ännu inte är påställd eller ombyggd/omreggad.
    Vad sa ni till ert försäkringsbolag för att få ner kostnaden till ca 1500kr?

    1. Tack! Största fördelen med att regga om till husbil är ju att du försäkrar allt som är i bilen också – om du skulle krocka eller bilen blir stulen på en lätt lastbils-försäkring tror jag inte du får ut en krona för bygget utan bara ersättning för bilen, och bygget är ju väldigt stor del av bilens värde. Vi sa inget särskilt till försäkringsbolaget utan bara tecknade en husbilsförsäkring efter att vi hade reggat om till husbil, då kan man ju inte längre ha en lätt lastbils-försäkring. Man kan inte få pris innan man har registrerat om, utan man får jämföra motsvarande försäkringar för lätta lastbilar och husbilar av samma bilmodell på t.ex. Blocket och se var man tror det landar på – men det är ju alltid en djungel med försäkringar.

  3. Hej!
    Håller med alla andra, er guide är grym och guld värd!! :)
    Vi har hittills använt vår leasade 9-sitsiga buss att helgcampa i men insåg rätt snabbt att ståhöjd lågt högt på önskelistan.
    Igår köpte vi en Nissan interstar L2 H2! Jippie! En fd crossbuss som vi nu slitit ut inredningen på och ska börja modifiera.
    Min fråga nu; jag tror att ni har en likadan och vi tänker också en 140-säng längst bak. När vi tejpat upp att ha den på längden försvinner dyrbar yta och vi skulle givetvis helst ha den på tvären som ni har. Min sambo är 180 cm och det känns som att den blir för kort..?
    Hur långa är ni och tycker ni att det funkar bra?
    Tack på förhand!
    Med vänlig hälsning, Natalie

    1. Hej! Grattis, vad kul! Min kille är 181 cm och vi gjorde sängen precis lika lång (mindre isolering just där än i resten av väggarna), funkar super! Lycka till!

  4. Hej och tack för en riktigt bra site för campervanbyggen! Hade mycket nytta av vissa avsnitt i den! Har just varit ute i tre underbara veckor med en ombyggd Transporter . Vi offrade ståhöjden i Transportern då vi vill ha med 2 kajaker på taket. så man blir lite öm i knäna av allt rännande ut och in i bilen… Funderade på att installera popup tak men blev inte klok på om såna tak klarar takräcken plus 2 kajaker á 26 kg. Sedan skall det dessutom klara att fällas upp med kajakerna på så att man slipper att plocka ner dem vid varje stopp. Intressant det här med omregistrering…. Efter att ha rådfrågat massa olika forum bestämde jag mig för att ringa regelavdelningen på Transportstyrelsen, det kan jag rekommendera alla som funderar på att bygga en egen husbil. Där får man de bästa svarengrundat på just den bil man tänker bygga av.
    Var i veckan och skulle omregistrera, kostade 2500 och den blev underkänd pga at jag missade att skriva på och ta med den swivelseat vi installerade. Köpte en TÜV godkänd swivelseat från Kiravans i UK men om man inte har med sig pappren så säger besiktningsingenjören tack och välkommen åter. Kostar 670:- extra nästa gång. Hade uppskattat om man fått frågan när man bokade besiktningen. Nästa vecka skall jag tillbaks igen och då med påskrivna certifikat :-).

  5. Hej,
    Tusen tack för en helt fantastisk hemsida/blogg för en familj som just nu är nyligen hemkomna efter en helg av vanlife-testande. Vi är helt och fullkomligt hooked!! Och din hemsida är ju GULD!
    Vi letar nu van att bygga om och försöker vrida och vända på allt för att komma fram till hur i hela fridens namn vi ska lösa allt :-)

    Detta inlägg tyckte jag var otroligt intressant!

    Men en sak jag undrar utöver det du skrivit om är hur skatten påverkas när du reggar om bilen.
    Blir det någon skillnad på den fronten?

    Tusen tack för allt!
    I will be watching :-D

    1. Hej & tack! Nej, skatten ändras inte (ska inte göra, och har inte gjort på någon av våra två), den är samma som innan.

      Lyckat till med bygget när ni kommer igång! :)

  6. Hej
    Snubblade in här och funderar över just parkeringsbiten om man omreggar.
    På en del ställen främst vid naturområden etc finns ju dels camping förbjuden. (Självklart att inte sova/ campa där)
    Men även att man inte får stå med husbil( oftast skylt på halvintegrerad bil).
    En omgjord van ser ju iaf för “vanligt” folk ut som en vanlig bil.
    Hur löser man det, om man inte tänkt sova där utan bara tex njuta av naturvårdsområdet genom tex promenad?

    1. Hej! Jag har aldrig varit med om att man inte får parkera vid naturområden någonsin, så det är nog inte ett problem. Alla brukar ju vara välkomna till naturområden, men kanske är det en parkering lite längre bort för just husbilar för att den vanliga parkeringen ska vara för vanliga bilar som tar mindre plats isf? Så är det t.ex. vid Njupeskär. Sova över däremot är ju inte alltid ok med husbilar (men ganska ofta ändå) men jag tänker att då vill de nog helt enkelt inte ha husbilar där, oavsett vad som står i regbeviset. :)

  7. Vilken station har ni registreringsbesiktat hos?
    Tänkte att om jag byggt efter ert recept borde det bli minst tjafs om man åker till samma.

  8. Hej,
    Vi har nyss registrerat om vår peugeot boxer (dock mindre än er, har en L2H1) till en pb kl 2, men hos precis alla försäkringsbolag går premien upp från tidigare (lätt lastbil) – och ingen kan förklara varför… Endast ett bolag har gett offert på helförsäkring under 9000kr, så är ganska nyfiken på vilket bolag ni har för försäkring (i och med att det är samma fabrikat och modell). Bilen har gått under 10 000 mil och är från 2016 så vet inte om det har betydelse? Bor även i Göteborg och både jag och sambon har kört skadefritt/är över 25 år/haft körkort i 10+ år så även de parametrarna verkar vara ganska lika er. Är det något du skulle kunna tänka dig dela med dig av?

    Med vänlig hälsning,
    Nicole Sjölander

  9. Hej Emmi. Det är en liten knasighet i texten ” Det ska finnas fast monterade sittplatser, fast monterade ståplatser och en rimlig fördelning mellan antalet sovplatser och sittplatser”. Själv håller jag/vi på att bygga en camper, mer om det senare. Jag läser och slukar just nu allt jag kan. Mycket matnyttigt att läsa på din blogg.

  10. Hej o tack för bra inspiration som gjort att jag tagit mig an att bygga egen campervan nu i coronatider :)
    Jag undrar vilket försäkringsbolag du använder?
    Har försökt leta men tycker det är svårt o hitta information online om hur de flesta försäkringsbolag ställer sig till egenbyggda husbilar…

  11. Hej. I ditt stycke om extra vikt vid ombyggnad så skriver du att er Nissan landade på ca 500kg och Peugeoten på 6-700kg efter bygget var klart. Vad exakt inkluderas i de siffrorna? Gissar på att det är exklusive full vattentank, lösa prylar så som köksutrustning, inredning och normal packning men inklusive kyl, spis, all el? Stämmer det? Tittar nämligen b.l.a på en skåpbil med maxlast på ca 825 kg (tjänstevikt på 2675kg och en totalvikt på 3500kg) men känner instinktivt att det är på tok för lite kg att röra sig med. Enl mina grova beräkningar så kommer ju bara en full packning inkl mat, kläder, prylar + 2 passagerare + full vattentank utgöra minst 400kg. Räcker då resterande 425 kg till ombyggnad (all trä, isolering,el, batteri, kök, säng osv). Litar inte helt på min känsla för det hela så därför undran :) Tack på förhand.

    1. Det var tom van precis som du skriver, inget i hyllor och lådor och inget vatten – men med kyl, spis, el osv. Svårt att säga exakt, vi vet ju som jag skrev inte den faktiskt vikten innan utan bara vikten på pappret. Svårt att säga om det räcker, men det är inte kul att känna stressen över att hela tiden behöva kämpa mot viktgränsen när man bygger.

  12. Hallå! Vi är mitt i påbörjat bygge av vår L3H2 och planerar att regga den som PB2 och därav bygga efter angivna kraven! Dock undrar vi lite hur långt vi får extendera kökets utsträckning vid skjutdörren! Vet du möjligtvis om det finns några mått på hur mycket av öppningen som ett fast föremål (kök) får ta upp? Eller finns det kanske inga gränser gällande det? 🙂 Tusen tack på förhand! /Cecilia

    1. Hej! Tror inte det finns någon begränsning för det, men man ska väl iaf komma ut genom dörren kan tänkas? Lycka till med bygget!

  13. Hej hej!
    Vi är mitt i bygge av Campervan och det är så mycket att tänka på, då är er blogg helt underbar, tack!
    Jag har en fråga lite relaterad till det här. Är det något bygge i skåpet som kan komma att påverka besiktning i framtiden, tex att den inte går igenom besiktning för att man satt in ett fönster eller liknande?
    Hälsningar, Fanny

    1. Hej! Vågar inte svara på det, det beror nog på hur bilen är registrerad osv. Fönster ska vara av husbiltyp/godkända för att sättas in, och sen får man ju säkerligen inte kapa bärande delar osv. Bäst är nog att kolla med besiktningen om man är osäker!

  14. Hej
    Är inte omreggning till husbil ett krav om den är inredd? I texten låter det som om man kan låta den vara lätt lastbilsregistrerad med inredning fast försäkringen inte täcker inredningen. Går den verkligen igenom besiktningen med fönster, tex?

    1. Det verkar dock skilja väldigt mycket mellan råden från olika besiktningsmän så därav tar jag inte ställning utan bara informerar, men jag tänker som du att man bör omregistrera så att fordonet är registrerat som det används, inte minst ur försäkringssynpunkt. Fönster t.ex. tror jag inte är något problem för lastbilsregistrering, men jag är inte expert så jag kan inte svara säkert.

      1. Hej,
        En liten gammal kommentarstråd men tänkte dela våra erfarenheter. Vi har precis blivit klar med vår konvertering av en Peugeot boxer. Denna var tidigare registrerad som lättlastbil men under besiktningen så blev den underkänd pga att den var inredd som boende och inte transport av utrustning. Därav ska vi nu boka tid för omregistrering till PB2. Så de verkar inte alltid gå att ha en van inredd och registrerad som lättlastbil.

        1. Nej, precis, har du byggt om bilen behöver du ju också registrera om den så att den klassas i rätt fordonsklass. Viss besiktningspersonal är såklart noggrannare än andra, men generellt ska man ju aldrig köra runt med fel fordonsklass. Hoppas det går bra med ombesiktningen, stort lycka till!

  15. Hi, thank you for your blog. Could you please share how much the insurance for your van costs you every month?

  16. Tack för en grym blogg!

    Vill bygga om en Fiat Ducato till husbil.

    Har varit i kontakt med bilprovningen gällande registreringsbesiktningar, utan att få några tydliga svar.

    Har läst på forum att vissa besikningsmän vill se dokumentation när fönster har installerats och säten modifierats.

    Installerade ni fönster, takfläkt och solpaneler på era fordon?

    Frågade besiktningsmännen efter någon dokumentation?

    Är det produkt dokumentation eller installations dokumentation som efterfrågas?

    Tack!

    1. Hej! Nej, det ska inte behövas dokumentation för fönster, solpaneler eller takfläkt. Sen får man ju inte kapa balkar hur som helst naturligtvis. Säten kräver dokumentation, men där har jag dålig koll på vad som krävs exakt. Lycka till!

      1. Hej. Har bytt från två separata säten till ett förarsäte och en soffa för två i campern. Hade ett intyg från generalagenten att de godkände montaget ifall ordinarie fastsättning användes vid montering. Bytte till originalmodell på soffan. Vid registreringsbesiktning var det inga problem när detta var med. Fick även igenom att hela väggen mellan bodel och förardel är kvar. Dock står det tydligt nu att inga passagerare får finnas i bodel under färd. Allt gjordes under ett besök på Bilprovningen Göteborg/Aröd.

Write a response

Leave a Reply to Emmi Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close