Isolering av campervan – Komplett guide till att bygga campervan, del 2

Hur isolerar man en campervan? Isolering för vans, husbilar och plåtisar är ett ständigt diskussionsämne, med massor av olika svar och mycket tyckande, och massor av material att välja mellan – och alla är inte helt lämpliga för att isolera en van även om man använder dem i bostadshus. Det här inlägget pratar inte om några rätt eller fel, utan visar några vanliga typer av isolering, hur vi resonerade när vi byggde vår campervan och vad vi till sist valde.

Varför isolerar man en campervan / plåtis?

Isolering håller kylan ute, värmen inne – eller tvärtom. På vintern är det skönt att kunna ha 20 grader inomhus (genom t.ex. diesel/gasvärmare) när det är minusgrader utanför dörrarna – och på sommaren är det skönt att det är svalt i vanen när man har parkerat på ett soligt ställe i södra Europa. Isolering ger också viss ljuddämpning, vilket kan vara skönt när man står nära en större väg.

Saker att tänka på

  • Använd rätt typ av isolering och rätt produkter: Det finns massor av olika typer av isolering som funkar bra till olika saker, hitta rätt isolering för dina behov och se till att det funkar för campervan. Och använd rätt produkter till montering, felaktig fogmassa i t.ex. taklucka kan riskera att vatten tränger in.
  • R-värde är ett mätvärde på isoleringsmaterialets förmåga att blockera värme/kyla – ju högre desto effektivare blockering.
  • Fukt – En campervan är inte som ett hus som ständigt är uppvärmt. I en campervan blir det kallt och varmt, vilket ökar risken för kondens och det finns också större risk att det kommer in vatten utifrån. Kondens är campervanens största fiende och ger upphov till fukt, rost och mögel. Tänk på att använda isoleringsmaterial som varken suger fukt eller binder fukt och se till att ha bra ventilation för att minimera riskerna.
  • Använd skyddskläder och skyddsmask
  • Köldbryggor – Alla oisolerade delar i bilen kommer att leda värme in och ut. Oavsett vilket isoleringsmaterial du använder och hur bra R-värde det har så är nog det viktigaste att tänka på att du isolerar överallt, så att du inte missar på vissa ställen där kylan/värmen ändå enkelt tar sig ut och in.

Innan du isolerar – ta bort rost!

Innan du sätter isolering, se till att ta bort all invändig rost. Slipa, använd rostätare och måla med t.ex. hammarlack för att skydda öppna metallytor mot rost. Vi använde också linoljespray i utsatta områden (spraya dock inte där du ska fästa isolering, eftersom det är olja kommer ingen fog eller lim att fästa här!).

rostätare

När vi tog bort innerväggarna var gullfibern som låg här dyngsur och väggen rejält rostig, så vi slipade och sen på med rostätare och hammarlack.

Vilken isolering ska man ha i en campervan?

Cellplast

XPS och EPS är cellplast, vilket är ett relativt billigt sätt att isolera sin van på. XPS är den dyrare varianten som inte suger åt sig fukt, medan EPS (vanlig frigolit) är billigare men binder fukt. EPS används ofta som isolering inomhus, men till en campervan där det ofta är fukt och kondens som i längden resulterar i rost och mögel är XPS den bättre varianten, även om den är något dyrare. Cellplast är enkelt att använda – går lätt att bryta i delar, såga isär eller klyva med t.ex. fogsvans eller brödkniv.

XPS-isolering i campervan XPS-isolering i campervan

Skum

Det finns två alternativ när det kommer till skum: att skumisolera hela sin bil eller att använda det som komplement. Att låta ett företag skumisolera bilen är nog ett bra alternativ men väldigt dyrt (jag har hört siffror på 6-10 000 kr) och att själv göra det låter inte helt enkelt, men är säkert inte omöjligt.

Skum som komplement till andra isoleringsmaterial är smidigt. Fogskum är enkelt att använda, expanderar mycket och är användbart för att fylla hålrum där det är svårt att komma åt med annat material. Dessutom går det att använda som lim för att fästa t.ex. cellplastplattor mot väggarna. Tänk på att köpa fogskum med stängda celler (t.ex. Fogskum Vinter från Biltema) så att det inte suger/binder fukt. Om du sprayar med fogskum tänk på att du också kommer att behöva skära bort överflödigt skum eftersom det expanderar mycket.

stöttor för isolering

Vi fäste XPS i taket med fogskum, och tätade i hålrum och runt XPS-skivorna.

Fibermaterial + fuktspärr mot kondens

Många använder fibermaterial som t.ex. rockwool, glasfiber, gullfiber, fårull eller miljöfibermattor i sina vans – ett billigt och lättarbetat (om än kli-igt!) och i vissa fall miljövänligt material. Här finns olika skolor men eftersom fibermaterial suger/binder fukt (med risk för rost och mögel) så tyckte inte vi att det var ett bra alternativ.

I kombination med fibermaterial är det många som sätter en fuktspärr när de isolerar sin campervan, ett heltäckande material för att det inte ska finnas risk för att kondens når metallen och således rostar.

Vi resonerade som så att det är väldigt stor risk att man ändå missar någonstans med fuktspärren, att man inte får det 100% tätt och att den fukt som då kommer in mellan spärrmaterialet och metallen skapar ännu större risk för rost då fukten inte kan ta sig vidare. Med t.ex. cellplast rör sig den fukt som uppstår vidare ut och blir inte inspärrad någonstans så länge man har bra ventilation.

Reflectix, Low E eller liknande

Det finns ett par väl diskuterade material som heter Reflectix, Low-E eller liknande som är ett tunt, reflekterande strålningsskydd som klistras på metallen. Många hävdar att det är världens bästa isolering – men många hävdar också att det inte fungerar alls. Som reflekterande material för att hålla ute t.ex. värme från solstrålning i rutor etc. tror jag att det fungerar bra. Jag har dock svårt att se hur det skulle kunna fungera som enda isolering eftersom det är i princip helt platt och inte ger någon luftspalt alls, och vi vet ju att luftspalter isolerar.

Andra material

Det finns också något som heter Polyiso/PIR som många rekommenderar som top choice för isolering – men det var alldeles för dyrt och svårt att få tag i Sverige för att det skulle vara ett alternativ för oss. Thinsulate är också ett material som vissa använder, men det är väldigt dyrt i förhållande till sin isoleringsförmåga.

Vilken isolering valde ni?

Vi valde att isolera med XPS-skivor från Hornbach/Jackofoam, skivorna fäste klämde vi fast mellan balkarna i bilen som ni ser ovan eller fäste med Fogskum Vinter från Biltema. I väggarna har vi 50 mm, men till taket klöv vi skivorna med en fogsvans/brödkniv så att vi har 25 mm i taket. Eftersom värmen försvinner uppåt hade det varit bättre att ha tjockare isolering även i taket, men vinteranvändande är inte vår prio och vi prioriterade bra ståhöjd i bilen.

Vi försökte först limma upp skivorna i taket med bra bygglim men de bara ramlade ner, så vi använde fogskummet för att fästa dem och höll varje skiva på plats i ca 10-15 minuter med stöttor för att det skulle fästa ordentligt. Hålutrymmen sprayade vi med fogskum (men spraya inte i utrymmen men rörliga delar!).

På fönstren fram i förarkabinen sätter vi isolermatta på nätterna, en vadderad, reflekterande duk gjord för att hålla ute/inne värmen, den funkar bra och gör stor skillnad.

Vi har det gamla trägolvet kvar i vår bil (det var limmat och gick inte att bryta upp). Ovanpå golvet har vi lagt tunn XPS och ovanpå det ett laminatgolv. Samma sak här, tjockare isolering hade varit bättre men vi prioriterade ståhöjd.

XPS-isolering för golv i campervan

Vill du läsa vidare?

Nästa tisdag kommer ett inlägg om ventilation, häng med då!

Ny på Explorista?

Välkommen, lär känna mig och bloggen här!

Komplett guide till att bygga campervan – alla delar:

Kommentera gärna, eller klicka på hjärtat under inlägget!

 

26 comments

  1. Tack för tipsen! Jag kollar just nu på en Berlingo L2 som jag tänkt göra till en minicampervan. Grubblar lite på isoleringen för det finns så mkt…vill inte göra fel. och vill ha ett material som inte är farligt. Har hört att XPS ska innehålla något ämne som inte var så bra? Vet du något om det?
    Sen funderar jag på…den bilen jag kollat på har skjutdörrar på båda sidorna, hur tänker man då kring isoleringen i dörrar?

    Kram flisan

    1. Kul, lycka till! Jag har inte hört att XPS skulle vara farligt, och även om det mycket väl skulle kunna innehålla något farligt ämne tänker jag att det är bra ventilation i en bil och att det trots är ett godkänt material som används i byggbranschen. Skjutdörrar på båda sidorna – det går ju isolera båda dörrarna, men det är betydligt svårare att isolera dörrarna lika bra som vanliga väggar + att det ofta läcker in runt dörren. Annars är det ju smidigt så att man kommer åt saker från utsidan!

  2. Jag har tänkt typ exakt som ni, men har 0% erfarenhet från förr. Började slipa plåtrent där rost fanns på insidan idag. Penslade över rostätare efteråt men var omöjligt att inte söla på lacken runt om det jag slipat. Vet ni om det får några negativa effekter? Hur noga gjorde ni? :)

    1. Hej! Det är ju bara en grundbehandling, sen målar man ju över med ny lack så det borde inte vara någon fara tänker jag (utan att veta helt)? Annars kan man ju maskera med tejp? Lycka till!

    1. Hej! Ja, jag har läst lite grann om Armaflex, men har inte full koll. Tror att vi resonerade så att isolering behöver luftspalter för att isolera, och Armaflex är väldigt tunt (och dyrt jämfört med XPS), men det är möjligt att det funkar super!

  3. Hej! Jag har en fundering kring fogskummet som ni använde, “Fogskum vinter” från Biltema. Var har ni fått reda på att det har stängda celler? Har själv inte hittat någon information om att det ska vara vattenavvisande.

    1. Hej! Jag kommer faktiskt inte ihåg helt, vet att vi kollade runt och läste på mycket innan vi köpte men jag kan inte svara för hur vi kom fram till det tyvärr.

  4. Hej Emmi, och tack för en bra guide! Jag har precis tagit bort allt innuti min bil och ska börja städa den och behandla rost. I din guide står att ni använda linoljespray i “utsatta områden”, och jag undrar om du skulle vilja berätta lite vilka områden det är? Jag antar att du inte menar ställen där det fanns rost, utan andra ställen för att skydda plåten mot framtida rost. Särskilt undrar jag över “tomrummen” mellan hjulhusen och ytterväggen nere vid golvet, där det är svårt att komma åt eller ens se om där finns någon rost. Gjorde ni något särskilt med det utrymmet?

    1. Hej! Ja, jag tänker på ställen där det lätt blir kondens och fukt (taket dit fukten transporterar sig när den avdunstar, dörrar som öppnas i regn osv). Gällande hjulhusen får man nog bara se så gott man kan, vi hade inga problem med rost där eftersom vår bil är underredsbehandlad, men andra kan säkert ha det.

  5. Hejsan!
    Tack för en intressant blogg och bra, tydliga instruktioner !!
    Jag är helt noob på detta med vanbuild, men får köpa brorsans bil billigt och tänkte försöka mig på att konvertera den till en campervan. :)
    Jag har en fråga angående isolering, funderar på om man ska fylla hålrummen där elen och alla sladdar går med fogskum?

    1. Hej och tack! :) Nej, jag tror det bästa är att använda någon annan typ av isolering där det går rörliga delar. Sladdar kan du ju dra i t.ex. PVC-rör och sen isolera med fogskum utanför, men viktigt att du kan dra ut och dra in nya kablar genom rören ifall något skulle hända och det behövs fixas något. Lycka till!

Write a response

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close