Isolering av campervan – Komplett guide till att bygga campervan, del 2

Hur isolerar man en campervan? Isolering för vans, husbilar och plåtisar är ett ständigt diskussionsämne, med massor av olika svar och mycket tyckande, och massor av material att välja mellan – och alla är inte helt lämpliga för att isolera en van även om man använder dem i bostadshus. Det här inlägget pratar inte om några rätt eller fel, utan visar några vanliga typer av isolering, hur vi resonerade när vi bygger våra campervans och vilken isolering vi väljer.

Isolering för campervan: Armaflex, XPS och fogskum

Varför isolerar man en campervan / plåtis?

Isolering håller kylan ute, värmen inne – eller tvärtom. På vintern är det skönt att kunna ha 20 grader inomhus (genom t.ex. diesel/gasvärmare) när det är minusgrader utanför dörrarna – och på sommaren är det skönt att det är svalt i vanen när man har parkerat på ett soligt ställe i södra Europa. Om du har med husdjur i bilen är det naturligtvis extra viktigt! Isolering ger också viss ljuddämpning, vilket kan vara skönt när man står nära en större väg.

Saker att tänka på

  • Använd rätt typ av isolering och rätt produkter: Det finns massor av olika typer av isolering som funkar bra till olika saker, hitta rätt isolering för dina behov och se till att det funkar för campervan. Och använd rätt produkter till montering, felaktig fogmassa i t.ex. taklucka kan riskera att vatten tränger in.
  • R-värde är ett mätvärde på isoleringsmaterialets förmåga att blockera värme/kyla – ju högre desto effektivare blockering. Tänk på att R-värdet ofta anges per inch – så om t.ex. Armaflex har samma R-värde som XPS-skivor (vilket det normalt sett har) så får du en betydligt bättre isolering om du sätter XPS-skivor som är 50 mm tjocka jämfört med 12 mm Armaflex. Ganska självklart när man tänker på det – men också lätt att missförstå vid första anblick!
  • Fukt & kondens – En campervan är inte som ett hus som ständigt är uppvärmt. I en campervan blir det kallt och varmt, vilket ökar risken för kondens och det finns också större risk att det kommer in vatten utifrån. Kondens är campervanens största fiende och ger upphov till fukt, rost och mögel. Tänk på att använda isoleringsmaterial som varken suger fukt eller binder fukt och se till att ha bra ventilation för att minimera riskerna.
  • Använd skyddskläder och skyddsmask
  • Köldbryggor – Alla oisolerade delar i bilen kommer att leda värme in och ut. Oavsett vilket isoleringsmaterial du använder och hur bra R-värde det har så är nog det viktigaste att tänka på att du isolerar överallt, så att du inte missar på vissa ställen där kylan/värmen ändå enkelt tar sig ut och in.

Kondens & vinteranvändning av campervan

Läs gärna mitt inlägg om vanlife på vintern där jag skriver om kondens. Varje millimeter ren plåt kommer skapa kondens i bilen, och kondens skapar droppar från t.ex. taket. Optimalt är ju att ha en isolering som ligger 100% tätt mot plåten överallt, t.ex. att använda Armaflex i hela bilen och vara supernoga när man sätter upp den – alternativt att skumisolera hela bilen hos firma. Att täcka alla XPS-skarvar med t.ex. Armaflex hjälper mot kondensdropp, men kondensen går inte att komma ifrån om du inte har något som ligger 100% tätt mot plåten överallt.

Det viktigaste är att kondensen har någonstans att ta vägen, så om du sätter upp t.ex. XPS med fogskum så se till att eventuell kondens kan 1) ventilera bort och 2) rinna neråt på väggarna mot golvet och därifrån rinna ut, t.ex. genom att göra vertikala strängar med fogskummet istället för horisontella.

Innan du isolerar – ta bort rost!

Innan du sätter isolering, se till att ta bort all invändig rost. Slipa, använd rostätare och måla med t.ex. hammarlack för att skydda öppna metallytor mot rost. Vi använde också linoljespray i utsatta områden (spraya dock inte där du ska fästa isolering, eftersom det är olja kommer ingen fog eller lim att fästa här!).

rostätare

När vi tog bort innerväggarna var gullfibern som låg här dyngsur och väggen rejält rostig, så vi slipade och sen på med rostätare och hammarlack.

Vilken isolering ska man ha i en campervan?

Ovan pratade jag om R-värde, och här är en lista med R-värde/inch för olika material. Tänk på att R-värdet uppges per inch, så om du jämför två olika material behöer du ha samma tjocklek på materialen för att få samma isoleringsvärde om R-värdet är detsamma.

  • Polyisocynurate (Polyiso) – 6,4
  • Extruded polystyrene (XPS) – 5
  • Expanded polystyrene (EPS) – 3,9
  • Fogskum (polyuretan) – 6,5
  • Thinsulate – 3.3
  • Fiberglass – ca 3
  • Reflectix utan luftspalt – 1
  • Armaflex – ca 5

Cellplast – XPS & EPS

XPS och EPS är cellplast, vilket är ett relativt billigt sätt att isolera sin van på. XPS är den dyrare varianten som inte suger åt sig fukt, medan EPS (vanlig frigolit) är billigare men binder fukt. EPS används ofta som isolering inomhus, men till en campervan där det ofta är fukt och kondens som i längden resulterar i rost och mögel är XPS den bättre varianten, även om den är något dyrare.

Cellplast är enkelt att använda – går lätt att bryta i delar, såga isär eller klyva med t.ex. fogsvans eller brödkniv men går ej att böja. Minus med cellplast är att det inte ligger 100% dikt an mot plåten, vilket kan innebära att fukt samlas bakom. Se till att det antingen blir helt tätt, eller att det blir en tillräcklig luftspalt så att luften kan cirkulera och fukt kan torka ut.

Första vanen:

XPS-isolering i campervan XPS-isolering i campervan

Andra vanen:

Isolering för campervan: XPS och fogskum

Skum (polyuretan)

Det finns två alternativ när det kommer till skum: att skumisolera hela sin bil eller att använda det som komplement. Att låta ett företag skumisolera bilen är nog ett bra alternativ men väldigt dyrt (jag har hört siffror på 6-10 000 kr år 2020 + att du själv får göra mycket för- och efterarbete) och att själv göra det låter inte helt enkelt, men är säkert inte omöjligt.

Skum som komplement till andra isoleringsmaterial är smidigt. Fogskum är enkelt att använda, expanderar mycket och är användbart för att fylla hålrum där det är svårt att komma åt med annat material. Dessutom går det att använda som lim för att fästa t.ex. cellplastplattor mot väggarna. Tänk på att köpa fogskum med stängda celler (t.ex. Fogskum Vinter från Biltema) så att det inte suger/binder fukt. En kille i gruppen Vanlife Sverige på Facebook hade gjort ett test med Byggmax fogskum jämfört med Biltema Fogskum Vinter och Byggmax sög åt sig massor av vatten medan Biltemas inte gjorde det. Om du sprayar med fogskum tänk på att du också kommer att behöva skära bort överflödigt skum eftersom det expanderar mycket.

Värt att nämna är också att fogskum är väldigt brandfarligt, och att det kan avge isocyanater som kan orsaka cancer. Huruvida detta är farligt i små mängder vågar jag inte svara på, men använd iaf skyddsmask när du applicerar det. Tänk också på att om du fyller hålrum med fogskum är det extremt svårt att få bort igen, så om du behöver laga en plåtskada, få genom kablar osv. så är det inte optimalt.

stöttor för isolering

Vi fäste XPS i taket med fogskum och tätade runt XPS-skivorna.

Fibermaterial + fuktspärr mot kondens

Många använder fibermaterial som t.ex. rockwool, glasfiber, denim, gullfiber, fårull eller miljöfibermattor i sina vans – ett billigt och lättarbetat (om än kli-igt!) och i vissa fall miljövänligt material. Här finns olika skolor men eftersom vissa fibermaterial suger/binder fukt (med risk för rost och mögel), vissa avger fibrer som orsakar skador i kroppen och andra är väldigt dyra så tyckte inte vi att det var ett bra, kostnadseffektivt alternativ. Även om fibrerna i sig inte suger eller binder fukt, så fastnar fukt mellan fiberna (tänk dig själv att du doppar ner ull i en hink vatten jämfört med om du doppar ner en skiva XPS).

I kombination med fibermaterial är det många som sätter en fuktspärr när de isolerar sin campervan, ett heltäckande material för att det inte ska finnas risk för att kondens når metallen och således rostar. Problemet är ju att plåten också är en fuktspärr, så du får två fuktspärrar med luft emellan.

Jag ser två problem med att sätta en fuktspärr:

1) Dels är det väldigt stor risk att man ändå missar någonstans med fuktspärren, att man inte får det 100% tätt och att den fukt som då kommer in mellan spärrmaterialet och metallen skapar ännu större risk för rost då fukten inte kan ta sig vidare. Med t.ex. cellplast rör sig den fukt som uppstår vidare ut och blir inte inspärrad någonstans så länge man har bra ventilation.

2) Luften som är mellan fuktspärren och plåten innehåller ju fukt och den fukten fryser och förångas när temperaturerna ändras = bildar kondens. Således får du kondens mellan två fuktspärrar, och den kan inte ta sig vidare.

Armaflex

Armaflex är rörisolering (känns ungefär som liggunderlag i materialet) som har ungefär samma R-värde som XPS. Det kommer i rullar med en förlimmad sida och är väldigt flexibelt och smidigt att arbeta med, men också ganska dyrt. Tänk på att jämfört med t.ex. XPS behöver du samma tjocklek på Armaflex för att få samma isoleringsgrad (det finns olika tjocklekar, vanligaste är 19 mm). Kan sättas antingen i hela bilen, eller som komplement där det är svårt att få dit annan isolering.

Isolering för campervan: Armaflex 6 mm

Isolering för campervan: Armaflex 6 mm i på bakdörr

Liggunderlag

En del använder liggunderlag för isolering, och så länge det är liggunderlag med stängda celler som t.ex. EVA så är det ett bra (men dyrt) alternativ. Smidigt att kunna limma på platser där du inte får plats med eller kan sätta dit annan isolering.

Reflectix, Low E eller liknande

Det finns ett par väl diskuterade material som heter Reflectix, Low-E eller liknande som är ett tunt, reflekterande strålningsskydd som klistras på metallen – någon gång valde nån att isolera sin bil med Reflectix, skrev om det på nätet och sen började alla använda det utan att ifrågasätta. Många hävdar fortfarande att det är världens bästa isolering – men ett större antal hävdar att det inte fungerar alls. Som reflekterande material för att hålla ute t.ex. värme från solstrålning i rutor etc. tror jag att det fungerar bra. Jag har dock svårt att se hur det skulle kunna fungera som enda isolering eftersom det är i princip helt platt och inte ger någon luftspalt alls, och vi vet ju att luftspalter isolerar.

Andra material

Det finns också något som heter Polyiso/PIR som många rekommenderar som top choice för isolering – men det var alldeles för dyrt och svårt att få tag i Sverige för att det skulle vara ett alternativ för oss. Thinsulate är också ett material som vissa använder, men det är väldigt dyrt i förhållande till sin isoleringsförmåga.

Vilken isolering valde ni?

Kort svar: XPS, fogskum, liggunderlag & Armaflex. Både i vår första van och vår andra valde vi att isolera med XPS-skivor från Hornbach/Jackofoam, skivorna fäste klämde vi fast mellan balkarna i bilen som ni ser ovan och fäste med Fogskum Vinter från Biltema. I väggarna har vi 50 mm, men till taket klöv vi skivorna med en fogsvans/brödkniv så att vi har 25 mm i taket. Eftersom värmen försvinner uppåt hade det varit bättre att ha tjockare isolering även i taket, men rymlighet i van är ju alltid ett problem vi prioriterade bra ståhöjd i bilen. Även i vår andra bil valde vi att ha 25 mm i taket, efter att ha testat vinteranvändning med dieselvärmare tyckte vi att det funkade bra.

Vi försökte först limma upp skivorna i taket med bra bygglim men de bara ramlade ner, så vi använde fogskummet för att fästa dem och höll varje skiva på plats i ca 10-15 minuter med stöttor för att det skulle fästa ordentligt. Hålutrymmen sprayade vi med fogskum (men spraya inte i utrymmen men rörliga delar!).

Över hålrum och på de ställen där XPS blir svårt att använda valde vi att isolera med 6 mm Armaflex för att minska köldbryggor. Vi tänkte ta liggunderlag och lim först, men det var svårarbetat så det fick bli Armaflex istället trots att det är ganska mycket dyrare. Många sprutar hålrum med fogmassa, men vi valde att inte göra det då det är svårare att göra eventuella plåtlagningar om utrymmen är fyllda med massa, och om man sedan vill dra kablar osv. i dessa utrymmen i efterhand är det betydligt enklare att plocka bort Armaflex. Hade jag haft obegränsat med pengar hade jag nog valt 19 mm Armaflex i hela bilen, och kanske kompletterat med extra lager på vissa ställen vid behov.

På fönstren fram i förarkabinen sätter vi isolermatta gjord för bilfönster på nätterna, en vadderad, reflekterande duk gjord för att hålla ute/inne värmen, den funkar bra och gör stor skillnad.

Underst på golvet limmade vi liggunderlag på 8 mm från Biltema, sedan la vi tillbaka det gamla skåpbilsgolvet och fäste det i plåten på bilen. Ovanpå golvet har vi lagt 2.2 mm XPS och ovanpå det ett laminatgolv. Samma sak här, tjockare isolering hade varit bättre men vi prioriterade ståhöjd och vi tyckte inte att det var ett problem i förra bilen där vi endast hade skåpbilsgolv, XPS och laminatgolv.

Isolering för campervan: Armaflex 6 mm i på köldbryggor

Isolering för campervan: Liggunderlag

XPS-isolering för golv i campervan

Vill du läsa vidare?

Ny på Explorista?

Välkommen, lär känna mig och bloggen här!

Komplett guide till att bygga campervan – alla delar:

Kommentera gärna, eller klicka på hjärtat under inlägget!

64 comments

  1. Tack för tipsen! Jag kollar just nu på en Berlingo L2 som jag tänkt göra till en minicampervan. Grubblar lite på isoleringen för det finns så mkt…vill inte göra fel. och vill ha ett material som inte är farligt. Har hört att XPS ska innehålla något ämne som inte var så bra? Vet du något om det?
    Sen funderar jag på…den bilen jag kollat på har skjutdörrar på båda sidorna, hur tänker man då kring isoleringen i dörrar?

    Kram flisan

    1. Kul, lycka till! Jag har inte hört att XPS skulle vara farligt, och även om det mycket väl skulle kunna innehålla något farligt ämne tänker jag att det är bra ventilation i en bil och att det trots är ett godkänt material som används i byggbranschen. Skjutdörrar på båda sidorna – det går ju isolera båda dörrarna, men det är betydligt svårare att isolera dörrarna lika bra som vanliga väggar + att det ofta läcker in runt dörren. Annars är det ju smidigt så att man kommer åt saker från utsidan!

  2. Jag har tänkt typ exakt som ni, men har 0% erfarenhet från förr. Började slipa plåtrent där rost fanns på insidan idag. Penslade över rostätare efteråt men var omöjligt att inte söla på lacken runt om det jag slipat. Vet ni om det får några negativa effekter? Hur noga gjorde ni? :)

    1. Hej! Det är ju bara en grundbehandling, sen målar man ju över med ny lack så det borde inte vara någon fara tänker jag (utan att veta helt)? Annars kan man ju maskera med tejp? Lycka till!

    1. Hej! Ja, jag har läst lite grann om Armaflex, men har inte full koll. Tror att vi resonerade så att isolering behöver luftspalter för att isolera, och Armaflex är väldigt tunt (och dyrt jämfört med XPS), men det är möjligt att det funkar super!

  3. Hej! Jag har en fundering kring fogskummet som ni använde, “Fogskum vinter” från Biltema. Var har ni fått reda på att det har stängda celler? Har själv inte hittat någon information om att det ska vara vattenavvisande.

    1. Hej! Jag kommer faktiskt inte ihåg helt, vet att vi kollade runt och läste på mycket innan vi köpte men jag kan inte svara för hur vi kom fram till det tyvärr.

  4. Hej Emmi,
    Tack för en intressant och bra guide! Vad använde ni för att isolera hjulhusen?

    1. Vi boxade in hjulhusen med 50 mm XPS-skivor, samma som vi hade i resten av väggarna och satte spånskivor runt sen.

  5. Hej Emmi, och tack för en bra guide! Jag har precis tagit bort allt innuti min bil och ska börja städa den och behandla rost. I din guide står att ni använda linoljespray i “utsatta områden”, och jag undrar om du skulle vilja berätta lite vilka områden det är? Jag antar att du inte menar ställen där det fanns rost, utan andra ställen för att skydda plåten mot framtida rost. Särskilt undrar jag över “tomrummen” mellan hjulhusen och ytterväggen nere vid golvet, där det är svårt att komma åt eller ens se om där finns någon rost. Gjorde ni något särskilt med det utrymmet?

    1. Hej! Ja, jag tänker på ställen där det lätt blir kondens och fukt (taket dit fukten transporterar sig när den avdunstar, dörrar som öppnas i regn osv). Gällande hjulhusen får man nog bara se så gott man kan, vi hade inga problem med rost där eftersom vår bil är underredsbehandlad, men andra kan säkert ha det.

  6. Hejsan!
    Tack för en intressant blogg och bra, tydliga instruktioner !!
    Jag är helt noob på detta med vanbuild, men får köpa brorsans bil billigt och tänkte försöka mig på att konvertera den till en campervan. :)
    Jag har en fråga angående isolering, funderar på om man ska fylla hålrummen där elen och alla sladdar går med fogskum?

    1. Hej och tack! :) Nej, jag tror det bästa är att använda någon annan typ av isolering där det går rörliga delar. Sladdar kan du ju dra i t.ex. PVC-rör och sen isolera med fogskum utanför, men viktigt att du kan dra ut och dra in nya kablar genom rören ifall något skulle hända och det behövs fixas något. Lycka till!

        1. Vi lämnade de tomma, men jag skulle nog jobba med någon klisterisolering som t.ex. Armaflex eller liknande där man inte kan få plats med XPS till nästa bil. Bättre än inget tänker jag, även om det bara blir någon centimeter isolering.

  7. Fråga bara om XPS VS Cellplast, har inte kunnat hitta ett enda exempel där nån någon faktiskt tagit bort gammal Cellplast i bil / hus och visat att Cellplasten faktiskt vart fuktig, har ni några bra källor på det?
    Förövrigt är väl “Fogskum Vinter” på Biltema enbart markerat som vinter just för det kan Användas i kall miljö, när den sen har torkat däremot är det väl ingen skillnad mot den vanliga fogskummet ?

    Nog med kritiska kommentarer, Grymt jobb med era bilar, håller på och bygga våran just nu!
    Undrar om ni märkte att det vart köld/värme bryggor från plåten där ni inte isolerade ?

    //Mattias

    1. Hej!
      Tack, och det är klart att du ska fråga! :) Både XPS och EPS är cellplast, antar att du menar EPS? Ingen aning om såna case, men om man tittar på produktinformationen för EPS/XPS så har XPS stängda celler som inte kan suga åt sig fukt medan EPS inte har det så det är bara fakta.

      Fogskum Vinter: det är mycket möjligt. Jag valde den istället för det vanliga fogskummet för att jag läste att den hade stängda celler, men var jag hittade den informationen 2018 kommer jag inte ihåg. Båda är ju tillverkade av samma material, men det betyder inte att de har samma antal stängda celler – t.ex. Byggmax fogskum som också är samma material drog åt sig massor av vatten då den procentuellt inte har lika många stängda celler medan Biltema Vinter inte drog åt sig något vatten i ett test någon i vanlife-gruppen gjorde.

      Svårt att säga gällande köldbryggor eftersom förra vanen hade ganska många sådana, men jag är tillräckligt säker på att det gör skillnad för att sätta Armaflex på alla plåtrena ytor i nya vanen.

      Lycka till med er van!

  8. Tjena!
    Vi är så glada att vi hittade denna guide, det känns nästan som att vi skulle vilja bjuda er på något, vi får se om vi ses på vägarna någon gång så löser vi det! :P
    En fråga, vart har ni köpt armaflex? Jag har hittat det på vissa sidor men det är lite lurigt och ibland väldigt dyr frakt osv. Du får gärna skicka en länk!

    Stort tack!

    Mvh
    Elin och Isak Nordin
    #nordinadventures

  9. Grymma tips! Hur delade ni XPSen i tu smidigt? Vi tänkte också köra 25 mm i taket, dvs dela 50 mm skivor, men känns som skivorna smular sönder när man använder kniv/fogsvans – eller hur gick ni tillväga? :) Mvh Lise

  10. Hej! Satte ni alltså 50mm XPS på båda väggarna? Hur mycket “tappade” ni totalt i bredd efter isolering och panel?

    1. Yes, 50 mm XPS på båda sidor, det är ju ändå massa plåtdelar och reglar som är ivägen så man kan ändå inte bygga hela vägen ut. Vet inte hur mycket vi “förlorade” men som sagt, väggpanelarna hade ändå inte kunnat hamna längre in eftersom läkten/väggpanelerna sitter direkt på plåtreglarna som sticker ut inåt.

  11. Tja! Vi har precis påbörjat bygget av vår campervan och håller nu på att inhandla allt för isoleringen. Jag måste bara fråga, HUR kom ni undan med 1000kr för isolering? För oss verkar det bli det fyrdubbla (har samma bil som er första van). Angående XPSen, finns det någon anledning till varför ni valde Jackofoam istället för turkos/blå XPS cellplast? Limmade ni det mot väggen på något vis för att undvika luftutrymmen?

    Tack för att ni delat med er av allt, är verkligen GULD värt!!

    1. Hej! Haha, ja du, ingen aning, men det var det det landade på vår för första van (har trackat alla kostnader noga). Vi isolerade ju inte golvet, och i taket satte vi klyvd XPS så det kanske drog ner på kostnaderna något? Jackofoam var det alternativ som fanns hos vår byggfirma så det var därför vi valde det. Vi satte fast det med fogskum. Lycka till med bygget iaf!

  12. Hejsan! Vet du vart jag kan köpa armaflex? Länken du har länkat i en tidigare kommentar är slutsåld, har precis fått refunda den varan. Kanske har du en aning om vart den finns att köpa mer? Ifall det skulle gå att köpa armaflex “plattor” istället för rulle? Eller vad man kan använda över balkarna istället?
    Med vänlig hälsning
    Ellinor

    1. Tyvärr, men jag tror det finns flera säljare på Amazon/Ebay och säkert i Sverige med. Kolla i FB-gruppen Svenska vanlifers så kanske du kan få några tips! :)

    2. Jag har beställt 19mm Armaflex på Ebay från Polen. Ska ha det istället för XPS tänkte jag. Visserligen inte lika tjock men jag ska inte använda bilen på vintern. Å andra sidan tror jag att man får till Armaflexen utan glipor lättare. Tänkte ha 19 mm på dom stora ytorna och 9 mm över balkarna. Dyrare ja. Men inte så fasligt ändå tycker jag. En rulle med 6 kvm ca 1100 inkl frakt jämfört med drygt 600 för samma yta XPS plus att det till kommer skum. Jag tror det blir lite mer lättarbetat också. Beställde 4 rullar. Hoppas den kommer fram bara. Jag beställde en rulle 9 mm tidigare och den dök upp i alla fall.

  13. Hej! Vi funtar på liknande golvisolering, men vad använde ni för lim till liggunderlagen? Va det fogskum där med eller något annat?
    En annan fråga också, har sett att folk på vanlife gruppen klagar över att xps under golvet gör att det gnisslar, är det nått ni upplevt?
    Mvh Siri Westerblom

    1. Tror vi använde multibond från Biltema, men det var ganska kass så det finns säkert bättre. Vi har aldrig upplevt att XPSen gnisslar när den är klar, men om man inte lyckas limma fast den ordentligt någonstans så låter det. Så sätt fast allt och kör ett par vändor för att se att det inte låter innan ni sätter upp resten av väggarna!

  14. 1000 kr hur lyckades ni få det så billigt, kan ni trolla :)? Själv Isolera jag med xps, armaflex o fogskum från Biltema. Funka bra, gick på ca 4000 kr för att täcka alla ytor som tak, vägg o golv

    1. Tja, det landade på det för vår L2H2, men då la vi inget alls i golvet då golvet var limmat i den bilen. :) I vår nya L4H2 landade vi på 3500 kr, men den är ju mycket större, vi var betydligt noggrannare och valde att sätta Armaflex över alla köldbryggor och det drar ju upp priset en del.

    1. Tack själv! Har inte läst artikeln du refererar till och sett vilka källor den refererar till så vågar inte svara för det, men tänker ocskå att det är skillnad på att isolera ett hus och en bil i förhållande till uppvärmning och hur nära isoleringen sitter själva värmekällan. Vi valde själva bort PIR då det är dyrt och svårt att hitta i Sverige. Lycka till!

  15. Halloj,

    Stort tack för underbar blogg. Så mga och goda råd. Har en Citroen Jumper som jag kastat mig handlöst och huvudstupa över för konversion t mitt nya bo. Dålig årstid ur flera aspekter, lim å sånt som är svårjobbat vid kallgrader men, iö u pågående pandemi så är ju detta ett superprojekt! Kan ju ändå inte åka ngnstans el göra så mkt annat.

    Nå, isolering. Ja HERRE! Sicket jobb. Jag är en hysfsat händig chejja men ngn bil har jag ju aldrig byggt om. Handlöst och huvudstupa var det! Jajamensan m foten i kläm =)!

    Dörrar, ja jag ser ovan att ämnet är vidrört. Hoppas att du orkar utveckla lite till. Skjutdörr i sidan och “vanliga dörrar”, 2 st i bak. Jag har tryckt upp xps-skivor där det går. I hålrum har jag fyllt med xps i mindre bitar så mkt det bara går. Vill ju inte skumma då det går lite kabel, wire till lås etc där. Tänker nu att jag limmar armaflex över alltsammans. Får det därmed isolerat bra, tror jag, och det är ju ändå förhållandevis “enkelt” att riva ner om en måste åtgärda ngt där bakom. Men sen då? Jag har försökt titta på bilder, era och andras men känner mig ändå rådvill.

    Underdelen på bakdörrar tänker jag täcka med fordonsmatta el annan textil men hur gör en på kanter, låter man mattan gå över och blir det isf förstört med tiden när en öppnar och stänger, hur har ni gjort? Överdel och skjutdörr vill jag ju ha snyggt. Panela? Textil? Andra förslag?

    Slänger ut denna fråga dels till dig Emmi Explorista men, även till alla andra som läser och begrundar. Hur har ni gjort? Blir evinnerligt tacksam över olika lösningar. Har liksom fastnat lite här.

    Har samma funderingar även kring hjulhusen. Jag har nu täckt med liggunderlag i dbl skikt. Det var rätt svårt att få till snyggt. Mkt skarvar pga formen förstås. Spraylim på plåt och kontaktlim i fogar (liggunderlag/liggunderlag) har funkat bra. Men sen då? Samma här. Vill ju att det ska se snyggt ut men måste ju också tåla lite. Fordonsmatta känns alldeles för svårt att få till snyggt. Har kollat lite på andra olika textilier/gummimatta etc men får samma känsla här, det verkar svårt att få till det snyggt.

    Som sagt; megatacksam över svar av alla sorter. Väntar och önskar er alla tills dess – allt gott.

    Mvh/ i kväll klistrad framför den linjära televisionen 18.00! Historiskt datum 20/1-21 då den första kvinnliga vicepresidenten i USA svärs in!

    1. Hej! Vi har ingen isolering på sidan av dörrarna (det blir ju som du säger skadat när man öppnar och stänger). Det vi gjorde var att sätta plywood som vägg in mot bilen. Där bakom har vi isolerat med XPS där det går, och på alla delar som blev över har vi satt Armaflex. Tänk på att panel på 12 mm blir väldigt tungt på dörrarna och lätt skadar stängningsmekanik och gångjärn i längden, det var därför vi nu bytte till 7 mm plywood istället.

      Hjulhusen har vi klätt in med plywoodboxar och isolerat med 2,5 cm XPS på första bilen och med Armaflex på andra bilen för att få dem lite tightare. Vi testade också att limma liggunderlag men det bara lossnade och när man ändå gör boxar kan man likaväl isolera med XPS/Armaflex. Fördelen med boxar kring hjulhusen är ju att det också blir enkelt att lasta saker på dem, det blir som en hylla. :)

      Stort lycka till med ditt bygge!

  16. Hej!
    Jag kommenterade precis på en annan post men har lite frågor om isolering och tänkte att det passade bättre här. Jag verkar inte vara den enda som tycker detta steg känns som ett av de svåraste! Så tackar redan nu om jag får svar, det är verkligen SÅ mycket värt! Det blir dock en lång kommentar, så ledsen för det!
    – på golvet har ni XP-skivor överst, hur funkar det sen när ni monterar inredningen? Som ni skriver ska man helst inte montera i laminatgolvet så att det kan röra sig, men hur går det till då när ni inte har något att skruva i förutom isoleringen?
    – I er andra van använde ni armaflex över hålrummen, har ni använt skum i hålrummen också?
    – Jag ser att ni inte har isolerat över alla hålrum i första vanen, hur funkade det med fukt osv?
    – när ni har isolerat väggar med XPS och satt fast skivorna med fogskum ist för lim, hur gick det till? Genom att använda fogskum runt skivorna eller liksom bakom också?
    – Ni skriver inte så mycket om HUR ni drog elen eller när i processen. Drog ni den efter isolering? Eller i hålrummen innan? Om ni drog den innan, hur gick ni till väga med isoleringen efter? Och om ni drog efter, hur gömmer ni kablar osv?
    – och sist, väggar och tak. Hur har ni fäst reglar? Direkt i karossen? För visst har ni använt reglar för att sedan få upp väggar och tak?

    Jag längtar tills vi är klara med det här steget och äntligen kan börja med inredningen! Tack igen för att ni finns att svara på frågor från en riktig amatör!

    Hälsningar, Fanny

    1. Hej! Kul att ni gillar bloggen och att den hjälper er! Ska försöka svara på dina frågor nedan:

      – på golvet har ni XP-skivor överst, hur funkar det sen när ni monterar inredningen? Nej, vi har isolerat golvet med liggunderlag underst, sedan har vi det gamla skåpbilsgolvet som sitter bultat i plåtgolvet och det är i det vi har fäst alla reglar och inredning. När all inredning är klar har vi sedan lagt laminatgolvet ovanpå det och satt lister i kanterna.

      – I er andra van använde ni armaflex över hålrummen, har ni använt skum i hålrummen också?
      Nix, bara Armaflex över.

      – Jag ser att ni inte har isolerat över alla hålrum i första vanen, hur funkade det med fukt osv?
      Vet faktiskt inte, var inget vi reagerade på, men när vi gjorde om det nu i nästa van var vi väldigt noga med att det blir heltäckande isolering så att det inte är plåtrent någonstans.

      – när ni har isolerat väggar med XPS och satt fast skivorna med fogskum ist för lim, hur gick det till? Genom att använda fogskum runt skivorna eller liksom bakom också?
      Vi satte fogskum bakom plattorna och tryckte fast dem, och sen fogade vi med extra fogskum runt om där det behövdes.

      – Ni skriver inte så mycket om HUR ni drog elen eller när i processen. Drog ni den efter isolering? Eller i hålrummen innan? Om ni drog den innan, hur gick ni till väga med isoleringen efter? Och om ni drog efter, hur gömmer ni kablar osv?
      Vi isolerade i princip allt först, men drog kabelrör på vissa ställen i hålrum där vi visste att vi ville ha kablar. För övrig el ligger kablarna fästa mot XPS-plattorna bakom väggskivorna och är framdragen med hål genom väggskivorna där det ska sitta uttag.

      – och sist, väggar och tak. Hur har ni fäst reglar? Direkt i karossen? För visst har ni använt reglar för att sedan få upp väggar och tak?
      Reglar är plåtskruvade i karossen där vi har fäst inredning som skåp, säng, sittbänkar osv. För väggar och tak har vi endast fäst 12 mm läkt i plåtbalkarna i bilen och sedan fäst panel/väggskivor i läkten.

      Hoppas det hjäpte och lycka till med ert bygge!

  17. Riktigt grym campervan ni gjort :) och den här sidan är riktigt kul o läsa. Funderar på om man kan isolera väggarna med liggunderlag (med slutna celler) man limmar direkt på plåten? Kommer inte användas på vintern att bo/sova i.
    /jonas

    1. Tack! Jo, det är klart man kan göra det. Blir kanske lite tunt bara och lite svårt att montera, men bättre än inget och vill man ha det tjockare kan man ju ta två lager. Isoleringen är ju även mot utevärmen sommartid. Lycka till!

  18. hejsan!! älskar bloggen, tack för den. jag undrar vad det är för svart material som ni har använt på metall-balkarna och bakdörrarna bland annat för att adressera den så kallade termiska bryggan, tack så mycket.

  19. Hej!
    I have a couple of questions. Firstly, when you put the floor insulation down, did you glue the XPS pieces together or was it just touching. My concern is the squeaking which might happen if XPS is rubbing together when walking on the floor. Second question is, about using the 8mm liggunderlag. Is there a gap between the mat and the XPS, the corrugations in the van floor in my van are 1cm so I was wondering if it was the same for yours, leaving 2mm gap.

    1. Hi! Since we only used superthin XPS on the floor (a couple of millimeters) it doesn’t squeak (neither does the liggunderlag under the wooden floor), but I hear your concerns and we had some squeaky problems with the XPS on the wall. Not sure how we solved it, maybe used the foam to glue it? We used the liggunderlag under the original wooden floor, then we put 2 mm XPS on that before puttting in the final, nice-looking floor. Hope I could answer your questions!

  20. Hej, jag tänkte på isoleringen på golvet, jag funderar på att bara ta bort det gamla golvet, göra rent plåten, limma tunn isolermatta typ 10 mm Armaflex, sedan lägga på det gamla golvet igen,
    där efter lägga en underlagsfoam 3mm och sedan tunn parkett/laminat.
    Skulle detta funka?
    Jag tänker sedan isolera hela vanen riktigt på väggar o tak.
    Tack Johan.

Write a response

Leave a Reply to Jonas Svensson Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close