Bygga campervan 2024 – visst är det dags att uppfylla en dröm? Vi hade funderat på en campervan & vanlife länge, men sommaren 2018 bestämde vi oss äntligen och byggde vår första äventyrsvan och sen dess har vi byggt ytterligare en!
I den här serien av inlägg kommer jag att ta er igenom våra byggen (för i mars 2020 så köpte vi vår andra van att bygga om!) och berätta allt du behöver veta för att bygga en campervan eller plåtis & leva vanlife. Först ut – hur du väljer rätt bil om du vill sätta igång och bygga din plåtis eller drömcampervan under 2024!
Vill du se fler bilder från bygget och våra vanlife-äventyr hänger du bäst med på Instagram @explorista_se!
Vilka är vi och varför bygger vi campervan?
Eftersom många nya människor hittar till det här inlägget kan vi ju berätta lite kort om oss. Vi – det är jag, Emmi, som driver den här bloggen, och min sambo Philip och vi är ett par i 38-års-åldern som bor i Göteborg och älskar äventyr, kitesurfing, skidåkning, mountainbiking, resor och allt annat outdoors! Vi uppskattar frihet, upplevelser och utmaningar – och älskar vardagsäventyr och ett liv som inte bara levs för helger och semestrar. Vi har dessutom en son född våren 2021, och vanlife & äventyr med honom går precis lika bra som innan vi fick barn!
Jag kom in på campervantankar när jag började hoppa fallskärm för 10-15 år sen (då med namnet bugibuss!) medan Philip blev hooked när vi reste runt Nya Zealand med en Volkswagen Crafter under en månads tid. Här kan du förresten läsa mer om att hyra husbil eller campervan på Nya Zealand. Full-time vanlife var inte vårt mål, utan snarare att bygga en campervan för att lättare kunna komma iväg på vardagsäventyr, helgresor eller semestrar med mountainbike och kitesurfing. Dessutom har vi ju två katter och att ta med dem är en del av äventyret (om du är nyfiken kan du läsa mer om hur det funkar katter i campervanen här)!
Själva byggprojektet var också sjukt roligt och en stor del i det hela, och även om vi är ganska händiga hade vi ingen som helst tidigare erfarenhet av att bygga såna här grejer. Vi har lärt oss massor längs vägen och det är egentligen inte så svårt – blir det fel får man helt enkelt göra om!
Att välja rätt bil och modell till campervan
Vår första campervan var en 6-växlad Nissan Interstar 2008 150 DCI L2H2 (samma bil som Opel/Vauxhall Movano och Renault Master), d.v.s. medellång (5,4 m) och medelhög (ståhöjd inne i skåpet). Vår andra van, som vi byggde under våren 2020, var en Peugeot Boxer 3.0 HDI L4H2 från 2014 (samma modell som Fiat Ducato och Citroen Jumper). Det är ju inte helt enkel att hitta en skåpbil i bra skick och därför kan det bli svårt att bestämma sig att man måste ha ett specifikt märke eller modell.
För oss var det viktigaste att hitta en bil som var väl omhändertagen & servad, utan rost och som mötte våra krav på mil, längd, höjd och servicehistorik. För vårt andra bygge blev modellen lite viktigare och vi landade på att köpa en Boxer/Ducato/Jumper som är den bilen som har mest fyrkantig form, alltså som har rakast väggar och inte sneddar in så mycket i överdelen av bilen. Det gör att bilen inuti blir bredare, vilket ger mer boyta och lättare att få plats med en säng på bredden. Dessa bilar är också den vanligaste modellen för fabriksbyggda campervans, vilket gör att det är lättare att hitta tillbehör till dem.
Tänk på detta när du köper din campervan
Längd
Vilket utrymme behöver du i bilen och var ska du parkera den? Vår första van var 5,4 meter lång vilket innebär det att den fick plats i en vanlig parkeringsruta, vilket en 6-meters-van aldrig hade gjort. Med å andra sidan är den mindre i skåpet och vi får t.ex. inte plats med ett badrum inuti (men vi har toalett under ett säte).
Boxern är istället 6.37 m, och får plats med båda hjulen i rutan men har då ett överhäng bak- och fram. Parkeringsregler säger att du måste få plats med hjulen i rutan så det är det lugnt, men man får inte heller blockera trafik/cykelbanor osv. med överhänget så man får tänka lite mer på var man parkerar. – men vi har också en meter mer i skåpet att bygga och bo på!
Så, om de är viktigt för dig med t.ex. badrum så kanske du ska ha en van som är minst 6 meter – men är det viktigare att kunna parkera enkelt så kanske du ska ha en mindre? Tänk också på att färjor och broar ofta blir dyrare med en bil över 6 meter.
Höjd
Vill du kunna stå raklång i bilen? (Om inte, tänk till igen, det är väldigt skönt att kunna stå raklång i bilen och t.ex. laga mat när regnet vräker ner en hel dag!). Låga bilar kommer dock lättare in på parkeringar då det ibland sitter en bom i höjd nog för att stoppa skåpbilar att köra in. Dock, så fort bilen är H2 eller högre spelar det mindre roll, då kommer du troligtvis inte in ändå så H2-H3 är mindre viktig skillnad än längden.
Bredd
De olika modellerna av skåpbilar är olika breda på olika höjder och även om det inte skiljer jättemycket på det totala yttermåttet kan det skilja 10-15 cm i midjehöjd där du kanske har tänkt att placera t.ex. sängen. Om du vill ha en säng på bredden så titta lite extra på detta, t.ex. de flesta årsmodeller av Sprinter/Crafter är smalare än t.ex. Boxer/Ducato/Jumper.
I vår Nissan Interstar gjorde vi nischer för sängen och som ni ser på bilden nedan är det 181 cm mellan nischerna. Boxern vi har nu är 185 cm mellan innerväggarna som satt när vi köpte den så betydligt mer plats än i Interstaren – vi får plats med mer isolering och slipper tänka på nischer.
Fönster eller inte?
Fördelarna med fönster – det är nice att se ut! Nackdelarna – sämre för isolering, insyn och det är tydligt att det är en campervan. Vi valde att inte ha fönster i vår första van, dels för att kunna stealthcampa när det behövs, men också för att minska inbrottsrisken – hela sommaren har man ju öppet dörrarna! Om vi hade levt full-time vanlife hade vi definitivt valt fönster, och till vårt andra bygge som blev mer för året-runt-bruk satte vi in ett fönster då det är skönt att kunna se ut även på vintern när dörrarna är stängda.
Miltal och servicehistorik
För oss var det viktigt att köpa en van som var väl omhändertagen och med full servicebok, och vi valde att köpa av en privatperson då de oftast är lite mer rädda om sina bilar. Andra vanen köpte vi av ett företag, men den hade endast en ägare och var fullservad och extremt välskött. Vi resonerar så att vi hellre köper en skåpbil som är ett par år nyare, men med fler mil, istället för tvärtom – det är en transportbil och de är gjorda för att gå, medan alla delar på en äldre bil är äldre, mer slitna, packningar blir intorkade osv. och vi tror att det är större risk att en äldre bil går sönder.
Saker som kan vara bra att kolla: koppling, växellåda och alla växlar, drivknutar, fjädring, läckage, AC, fläktar, lampor, dieselvärmare, att låsen funkar med centrallås och nyckel, att sidodörren glider bra och att gångjärnen funkar bra i bakdörrarna (gångjärn både slits mycket och är dyra).
Rost
Rost – värst av allt. Visst, alla bilar har lite ytrost men är det värre än så blir det jobbigt. Delar går att byta ut, men att få bort rost är ett riktigt skitjobb och dessutom, om det är genomrostat på viktiga ställen går det ofta inte ens att åtgärda utan att lägga väldigt mycket pengar (särskilt på bärande delar under bilen!). Så let’s agree: NO rust!
Drivmedel & förbrukning
Bensin eller diesel? De flesta större transportbilar är diesel, men ska du åka i östliga länder vet jag folk som valt bensinbil istället då det enligt dem är ett bättre val eftersom det var lättare att hitta bensin i de länderna. Dieselbilar har ju också hög skatt, särskilt de som är sålda efter 1 juni 2018. Förbrukningen är ju också en viktig faktor om man ska köra långa sträckor.
Försäkringar och skatt
Försäkringar är alltid ett lotteri, så kolla alltid upp försäkringen på just bilen du har tänkt att köpa. Samma med skatten, skatten på dieselbilar är dyr och det är värt att kolla upp innan eftersom den kan skilja mycket mellan modeller och årsmodeller.
Detta var det första inlägget i Kompletta guiden att bygga campervan – här finns allt du behöver veta om att bygga din egen campervan 2023 helt enkelt! Resten av inläggen hittar du nedan.
Gillar du inlägget? Klicka på hjärtat eller kommentera!
Ny på Explorista?
Välkommen, lär känna mig och bloggen här!
Komplett guide till att bygga campervan – alla delar:
- Del 1 – Att välja bil
- Del 2 – Rost och isolering
- Del 3 – Ventilation
- Del 4 – Väggar, golv och tak
- Del 5 – El
- Del 6 – Layout och sittplatser
- Del 7 – Säng med garagedel under
- Del 8 – Kök, gas & vatten
- Del 9 – Toalett & dusch
- Del 10 – Dieselvärmare
- Del 11 – Regga om campervan till husbil/PB2
- Del 12 – Vad kostar det att bygga campervan?
- Del 13 – Montera taklucka & fönster
- Del 14 – Badrum i campervan
- Bonus – 23 tips för vanlife på vintern – stor guide för vintervanlife!
- Bonus – Kan man ha katter i campervan?
- Bonus – Säkerhet i campervan
- Bonus – Cykelhållare
- Bonus – Battery to battery chargers & power management system
- Bonus – Afterburner till dieselvärmare
- Bonus – Campervan/plåtis för äventyrsfamiljen på 4 personer
- Bonus – Så funkar vanlife med bebis & barn
- Bonus – Sängskydd/fallskydd för barn i campervan/plåtis
- Vår andra egenbyggda campervan – så här ser den ut
Kommentera gärna, eller klicka på hjärtat under inlägget!
Andra läsvärda inlägg & kategorier
- 450 mil genom Patagonien på MC
- Tankar om föräldraledighet och att resa med bebis
- Att bygga campervan – den kompletta guiden
- Det första steget som fick mig att komma dit jag är idag
- Ett halvmaraton med 200 i medelpuls
- Ekonomi, frihet & lifedesign – så tänker jag
- Hur lär man sig kitesurfa?
- Utlandsboende – Citylife i Barcelona, skidåkarliv i Österrike & kitesurfhäng i Tarifa
- Timelapse – en bild om dagen i 4,5 månader på resande fot
- AIM Challenge – race report & bilder från ett multisportsrace
- Löpprogram & styrketräningsövningar för löparknä & hopparknä
Kommentera gärna, eller klicka på hjärtat under inlägget!
Första vanan – Nissan Interstar
Andra vanen – Peugeot Boxer
Precis den blogg jag väntat på o vill läsa!
Kul att höra! :)
Jag med!!!! Superblogg!!!!
Tack!!
Roligt! Haft samma tankar!
Gör det, så himla skoj byggprojekt och älskar att kunna sticka iväg närhelst vi har lust utan att krångla med massa förberedelse och packning!
Snyggt! Vilken bra guide!! Har själv en gammal van (Merca, årgång -79) som jag bott i till och från sedan åtta år tillbaka. Den är fantastisk på alla vis, men håller nu på att kolla på en till för lite kortare turer. Då den är gammal går den inte så fort och drar dessutom ganska mycket.
För mig är med andra ord ytterligare en viktig parameter hur mycket den drar per mil – och vad den går på för drivmedel. Vill man åka långa turer och står och väger mellan två modeller kan det vara värt att väga in. Också med tanke på miljön såklart :)
Ser fram mot fler inlägg, grymt jobbat!
Tack Linda! Det låter supermysigt! Soppaförbrukning är ju en viktig faktor, det ska jag lägga in i inlägget. Vår går på diesel och drar 0.9-1 l/milen så det känns helt ok ändå, svårt att hitta en så stor bil som går billigare.
Älskar tanken på en egendesignad van mer och mer. Jättebra guide, sparar för framtiden :-)
Ja, det är ett superhärligt sätt att resa på i närområdet!
Underbart! Ser fram emot att läsa allt! Det här har varit en dröm hos mig i flera, flera år. Hur mycket kostade det för er ungiefär att inreda/bygga den?
Gör det, superroligt! Ungefär 35 000 kr + bilen gick det på.
wow vilken guide!!
tack för all information, kommer säkert komma tillbaka hit inom en snar framtid.
Tack, vad kul att du gillade! Du är välkommen tillbaka! :D
All you ever need to know about vanlife – and some more
Yes! :D
Ligger & lusläser er blogg nu… Vi bestämde oss för ett par veckor sen att nu, ska vi bygga oss en campingbil. Så är så taggad nu när jag hottade hit me. Så kul att läsa era lösningar.! Idéerna pluppar upp för fullt här nu… Så tack.! För en inspererade blogg.!
Åhh vad kul, och roligt att du gillar bloggen! Hoppas att ni hittar många bra tips och lycka till med bygget!
Så himla glad att jag hittade till din hemsida/blogg. Du/ni beskriver bra och enkelt om allt jag undrar. Jag kommer att ha så mycket hjälp nu när jag ska börja bygga min campingbil. En mycket mindre, men oj vad glad jag är över mitt köp. Fortsättningen följer…….
Åhh vad härligt att kunna hjälpa! Stort lycka till så ses vi på vägarna! :)
Älskar verkligen din blogg!
Är inne på att bygga en campervan nu i vår. Hur mycket betalade ni för er bil och hur långt hade den gått då?
Tack!<3 Vi köpte den för typ 40' och den hade gått 28 000 mil - men allt beror ju på skick, servicebok osv så det är svårt att säga vad som är rimligt att betala... Lycka till, hoppas att du hittar en bil och kommer igång!
Hej, wow vad fin er van blev! Vad kostar det att köpa bilen? Jag vill också!
Tack! Den är redan såld, så du får bygga en egen! :)
Hej!
Kanonbra site ni har!! Vi har köpt en Citroen Jumper och kommer sätta in fönster på den. Men de är så svåra att hitta! Har ni några bra förslag var man hittar fönster till en kärra som vår?
Hälsningar
Peter Johansson
Hallå & tack! Det finns nog fönster att köpa på de flesta husbilsbutiker och på Amazon eller e-bay, vi köpte vårt begagnat. Lycka till med Jumpern! :)
Tack för en rolig och nyttig sida om camorran. Sitter just nu på tåget upp i landet för att hämta hem familjens första bil, blev en Ford Transit L4H3. Ser fram emot att få bygga om den, försöka få till fasta sovplatser till 2 vuxna och 2 barn.
Bra förvaring och då även för min kiteutrustning.
Tack så mycket, hoppas vi ses på vattnet!
Hej!
Jag är en tjej som går andra året på gymnasiet och har varit sugen ett bra tag nu att bo i en van och kunna bygga om en bil och bo i den då jag kan åka landet runt med mera jag ville bara tacka för inspirationen och hjälpen för att få mig våga göra min dröm tack och kommer kontinuerligt att följa er blogg för att få ännu mer inspiration så snälla fortsätt med det ni gör.
Med vänliga hälsningar Matilda
Tack Matilda, kul att höra! :) Håller tummarna för att det går bra för dig!
Hej ,
Har börjat titt på bilar , den finns en hel del att välja på , har läst de ni skriver om höjden, bredden och längden … just nu tittar jag på en Peugeot Boxer , Ford Transit , Renault Master och Opel vivaro … alla dessa är diesel och mellan 2013 – 2015 , priset varierar ganska mycket men är runt mellan 70tusen till 100tusen , problemet är att alla de har Utsläppsklass : Euro5 ….. har läst lite om att såna bilar kan inte köra på visa stora städer i visa länder …. har ni nån tips/rekommendation om detta ?
Super tack och super kul de ni gjorde alltså ! hoppas nästa år är min tur :)
Hej! Nej, i många storstäder får man helt enkelt parkera utanför innerstan och ta tåg/buss/pendel in (det brukar finnas bra parkeringar och vara smidigt) – men så är det med alla större dieselbilar i transportstorlek. Lycka till med ditt bygge framöver!
Saknar en kostnadskalkyl. Blir det billigare att bygga själv?
Mycket intressanta avsnitt. Fick svar på mycket som jag funderat på
Tackar! Det finns ett helt inlägg som handlar om kostnad för att bygga om campervan som är länkat nedan. Om det blir billigare att bygga själv är ju svårt att säga, beror ju helt på vad man jämför med – men ja, jämför med valfri plåtis eller husbil så blir totalsumman betydligt lägre även om arbetstimmarna i slutändan kanske väger upp kostnaden. :)
Bättre än bäst! Själv byggt en van på vw transporter,nu en stor husbil, men blir sugen bygga igen nu när cronan sätter stopp för min vintervistelse i Spanien!
Ja det är alltid kul att bygga!
Hej!
har ni försökt bygga Camper med säng och hoj p?
typ dubbelsäng back och ramp n genom sido dörren , d v s hojen förankras bakom förare o pass. stolar.
kan ni tipsa nybörjare misstag? /Nunu-Göta
Hej! Nej, har bara byggt med cyklar bak och aldrig med motorcykel om det var det du menade. Lycka till om du testar!
Hej. Tack för en fantastisk sida. Går i tankarna på köpa Peugeot boxer att bygga om men undrar lite kring vilken modell i höjd jag som 183 cm lång bör välja. Ni har ju h2-modellen som, vad jag kan googla mig till, mäter 193 cm i höjd i lastutrymmet. Hur stor del av den siffran åt golv och takläggning upp för er? Skulle jag kunna stå raklång i er van?
Mvh Magnus
Tack! H2 bör funka utan problem. Vi har nog närmre 188 cm i takhöjd, killen är 181 cm och han står utan problem. Då har vi ca 1cm liggunderlag + gamla golvet + 6 mm golv i vanen och 2,5 cm isolering i taket + läkt och tak som tar ca 2,5 cm till.
Det skulle vara kul att se och läsa lite om mindre modeller tex Peugeot Expert. Vad får plats i en sån och hur det funkar. Har ni några erfarenheter?
Hej! Jag har tyvärr inga erfarenheter av mindre bilar, men kolla in Vanlife Sverige på Facebook så kanske du kan få lite tips och inspiration!
Hej.
Vill bygga en husbil men funderar på om man får tillbaka pengarna vid en ev försäljning?
= höjs värdet den reggas om till husbil?
Utgår ifrån hög standard när den är klar.
Tacksam för svar
Hej! Det beror ju helt på bygget, bilen och marknaden men när vi har sålt har vi fått tillbaka pengarna för bygget + bilen.
Vilken bra blogg, precis vad jag behöver! Har just köpt en mycket liten skåpbil, Fiat Scudo (ett mikro-skåp, alltså), och jag ska bygga om den till en första husbil. Jag har seglat i många år, så jag är van vid små ytor som rör sig, så det ska bli spännande att omsätta detta till något på hjul. Massor av bra tips här!
Tack och vad roligt, stort lycka till!!
Hejsan!! Jag har lite funderingar kring ståhöjd? Hur högt är det invändigt i de två ni har/haft?
Åhh, jag vet inte exakt men runt 187 cm på mitten kanske? Det går ju alltid att göra lägre eller högre beroende på isolering!
Hej, väldigt trevlig och informativ blogg.
Ang. att välja själva bilen att bygga om så skriver ni att hur mång mil den gått är en av de kriterier som är viktiga när ni väljer van. Vad har ni för max antal mil som ni godtar för att göra en van ett intressant alternativ?